Srážka vlaků na Karlovarsku: Strojvedoucí si měl poplést dny, na soupravách je škoda přes 20 milionů korun
Vlak jedoucí na Karlovy Vary, který se v úterý na Karlovarsku srazil s protijedoucí soupravou, měl zůstat stát ve stanici Pernink, kde ale nepočkal. Podle Drážní inspekce (DI) to vyplývá ze záznamů komunikace mezi strojvůdci a dispečerem, řekl ve středu v Radiožurnálu generální inspektor DI Jan Kučera. Nehoda si vyžádala dva mrtvé a 24 zraněných. Jednou z obětí byl německý státní příslušník.
Ve středu ráno byl obnoven provoz na železniční trati u obce Pernink na Karlovarsku, kde se den předtím čelně srazily dva osobní vlaky. Kvůli nehodě, k níž došlo v úterý krátce po 15. hodině mezi Novými Hamry a dopravnou Pernink, byla trať uzavřena víc než 14 hodin.
Vlaky se měly srazit v rychlosti 50 km/h. Jedna ze souprav, ve které zemřeli oba lidé, byla posunuta na koleji o 12 metrů dozadu. Policie celou nehodu vyšetřuje pro podezření ze spáchání zločinu obecného ohrožení z nedbalosti a už také zadržela strojvedoucího, který ve stanici nepočkal. Během dne by mělo dojít k výslechu. Obvinění se ale neočekává.
Vyšetřovatelé podle Kučery vyslechli nahrávky komunikace mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem. „Z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak. To se nestalo,“ uvedl Kučera.
Svědci: Strojvůdce říkal, že si popletl dny
Podle Drápala bude zjištění, proč vlak nečekal, podstatné kvůli tomu, aby Drážní inspekce mohla zjistit příčinu nehody a navrhnout bezpečnostní opatření, která by podobným událostem mohla zabránit. I když je z prvních poznatků zřejmé, že hlavní příčinou tragické nehody byla lidská chyba, podle Drápala bude vyšetřování příčin nehody trvat několik měsíců.
„Podle našich informací, tedy podle toho, co měl strojvedoucí krátce po nehodě říct svědkům, to vypadá tak, že si zkrátka neuvědomil, že byl státní svátek, pomíchaly se mu nějakým způsobem dny a na trať vyjel, aniž by očekával, že proti němu mohl jet další vlak,“ zjistil na místě reportér CNN Prima NEWS Tomáš Polák.
České dráhy na Twitteru vyjádřily soustrast pozůstalým dvou obětí nehody. Informovaly, že nehodu nadále vyšetřují. Policie už pro podezření z trestného činu obecného ohrožení zadržela jednoho ze strojvůdců.
Dovolte nám, abychom vyjádřili hlubokou lítost nad touto událostí a pozůstalým upřímnou soustrast.
— České dráhy (@ceskedrahy_) July 7, 2020
České dráhy budou nehodu interně vyšetřovat a budou spolupracovat s nezávislými vyšetřovacími orgány, Drážní inspekcí a s Policií ČR, aby byly přesně zjištěny příčiny nehody.
Osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu se srazil s osobním vlakem, který jel v opačném směru. Obě kabiny srážka zničila. V obou soupravách jelo 33 lidí včetně personálu. Lehce se zranilo 15 lidí, sedm z nich záchranáři ošetřili na místě. Zranění z karlovarské nemocnice jsou už doma, vážně zranění jsou hospitalizováni ve Fakultní nemocnici v Plzni ve stabilizovaném stavu. Předběžnou škodu Drážní inspekce vyčíslila na 20 milionů korun.
Vlaky se střetly necelý kilometr od nádraží v nepřístupném hornatém terénu. Hasiči museli vyprošťovat zaklíněné osoby a vynášet zraněné bez pomoci techniky. Mezi hospitalizovanými cestujícími byli také němečtí státní příslušníci. Dopravu na místě zajišťovaly náhradní autobusy.
Jakou rychlosti vlaky v okamžiku srážky jely, inspekce zatím neví. U jednoho z vlaků se podle Kučery rychloměr zasekl na rychlosti 47 kilometrů v hodině. „Vzhledem k tomu, že na trati je traťová rychlost 50 kilometrů v hodině, dá se předpokládat, že srážka byla zhruba do 100 kilometrů v hodině,“ uvedl Kučera. O síle nárazu podle něj svědčí, že Regionova jedoucí od Karlových Varů se po střetu posunula o 12 metrů zpět.
Na místě zasahovalo sedm posádek z Karlovarského kraje, tři z Ústeckého i záchranáři z Německa. Záchranáři požádali o pomoc i leteckou záchrannou službu a na místo letěly vrtulníky z Ústeckého kraje, z Plzně i z Chemnitzu (Saské Kamenice).
Na trati, kde se v úterý tragická nehoda stala, není žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vše tak závisí jen na komunikaci s dispečerem.