SsangYong Rexton 2.2 e-XDI mile překvapuje. Tenhle tank nepřehlédnete

Jak se vetřít mezi zaběhlé automobilky a pokusit se uzmout si na natřískaném trhu trochu té pozornosti pro sebe? Přece nízkou cenou. Tohle platilo vždycky. Ideálně když všechno spojíte s kvalitou. Jestli se to povedlo u nového SsangYongu Rexton, jsme se pokusili zjistit.

Rexton je celou svojí osobností vlajkovou lodí známé korejské značky, stačí se na auto podívat. Moc majestátnějších vozidel totiž na silnicích není možné potkat –⁠ minimálně v této cenové kategorii. Pro rok 2021 prošel impozantní mastodont výraznou modernizací a stal se z něj magnet pro všechny kolemjdoucí. Je jedno, jestli jde o atraktivní blondýnu v sukni nebo plešatého chlapíka s brýlemi, otočí se téměř každý. Rexton ví, jak zaujmout.

A když se člověk podívá na přímou konkurenci, je pochopitelné, proč se SsangYong rozhodl vyrobit takového obra. Korejská automobilka hodlá konkurovat BMW X7, Audi Q8 či mercedesu GL. Pokud se mezi tyto zaběhlé německé značky chce vklínit, musí si získat pozornost.

Střešním oknem sahám na strop

To se podařilo, i když, bez urážky, takovým lehce asijským způsobem. Už při pohledu na obří masku, orámovanou výrazným chromováním, vidíme tak trochu ikonický Cadillac Escalade. Výrazné lesklé elektrony zase připomínají vozy Bentley. Ale to všechno je spíš úsměvné, než že by to mělo řidiče trápit.

Vidět je Rexton také díky svým rozměrům. Délka 4 850 mm není až tak překvapující, zato výška 1 825 mm už je. Asi poprvé v životě se mi stalo, že jsem při cestě do podzemního parkoviště jednoho z obchodních center zkoumal, jestli se vlastně vejdu. A nutno říct, že po stažení střešního okna jsem klidně mohl například na pražském Andělu zaklepat na strop.

Uvnitř působí vůz velmi luxusně, hnědá prošívaná kůže je trochu jako kabelka od jedné z prestižních módních značek. Vše je sofistikované a decentní, zpracování materiálů je velmi dobré a kvalitní. Okamžitě si navyknete na pohodlná sedadla prošívaná a čalouněná kůží Nappa.

Počítejte s vyhříváním i ventilací sedaček, zahřejí se navíc i sedící vzadu. Tam se dají sedadla sklopit i vyklopit. Zavazadlový prostor má v základu 1 051 litrů a dá se i takřka zdvojnásobit. Pohodlí je prostě maximální.

Zvykal jsem si na tvar čtyřramenného volantu, ze kterého bych nejraději sundal imitaci hliníku. Tady platí, že méně je někdy zkrátka více. Je vidět, že jde o prémiový model značky, ale v dosahu řidiče najdete i komponenty, které působí laciněji. Naštěstí jen laciněji –⁠ ne lacině. Nezapomínejme dál na základní cenu 899 900 Kč.

Na cenovku si ještě posvítíme, námi testovaný vůz stál 1 106 600 Kč, ale když se vrátíme k základu, zaujme štědrost, s jakou automobilka k zákazníkovi přistupuje. Rovnou totiž dostane například full LED světlomety, devět airbagů, bezklíčové odemykání auta, vyhřívání čelního skla či volantu, kůží prošívanou palubní desku, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, ventilovaná přední sedadla a mnoho dalšího. A to všechno za 900 tisíc korun.

Počítejte také s velkým množstvím asistentů, jedním z nich je například „driver awarness level“. Pět oranžových čárek s logem kávového hrnečku řidiče upozorňuje na to, jak je připraven k jízdě a kdy by případně měl doplnit hladinu kofeinu.

Využívá prostorový rám

Rexton si sice poradí i v terénu, ale nebudeme si nic namlouvat, drtivá většina jeho majitelů ho bude používat především ve městě. Tam občas pěkně pohoupe, komfort tedy bude záležet na stylu jízdy. Řízení je lehké a přesné. Asfaltové nerovnosti auto zvládá s přehledem, podvozek neskáče a obra uhlídá i v zatáčkách. Na to, jak je SsangYong vysoký, se vůbec nekolíbá.

Na rozdíl od konkurence nemá vůz samonosnou karoserii, nýbrž poctivý prostorový rám. S občasnými otřesy karoserie je tímpádem opravdu nutné počítat, na druhou stranu si nemusíte dělat vrásky ani s velkými nerovnostmi.

Poctivý naftový motor o objemu 2 157 cm³ je kultivovaný a velmi tichý. Ve vyšších rychlostech nečekejte sprintování, na dálnici mu lehce chybí tah, ale to se dá pochopit – odpor vzduchu je dost vysoký, navíc je třeba počítat se dvěma tunami váhy. Předjíždění zvládnete, ale je lepší být ve střehu a připravit si dostatek času a místa.

Nová osmistupňová automatická dvouspojková převodovka pracuje tak, abyste o ní nevěděli. Naftový čtyřválec, jediný, který se do rextonu dává, nabízí 149 kW. Ve městě s ním budete jezdit okolo deseti litrů, na dálnici to jde zhruba o litr méně.

Palivová nádrž pojme 70 litrů a luxusní dojezd více než 900 kilometrů potěší pokaždé, když se před řidičem na obrazovce rozsvítí.

Snadné shrnutí na závěr. Prostor, cena, luxus, pohodlí… Když dáte rextonu šanci, nebudete litovat. Sto koní navíc by mu ale neuškodilo.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Standardní záruka na vůz činí 5 let, nebo 150 tisíc najetých kilometrů. Průměrná hodinová sazba servisů SsangYong je 850 Kč bez DPH. Servisní interval je roční, nebo při 20 tisících kilometrech a pět prohlídek je v těchto cenových hladinách – 7 900 Kč, 14 100 Kč, 8 900 Kč, 14 100 Kč a 10 400 Kč.

2. PRODEJE

Z důvodu vysoké poptávky po rextonech je nutné prověřit dostupnost konkrétní vybrané specifikace. Pro zákazníka nejlépe vždy u svého autorizovaného dealera, kam jsou průběžně objednávány. V případě, že je zájem o nový vůz, přibližná dodací lhůta je 5–⁠6 měsíců. Hodně závisí i na detailech. Například s ohledem na celosvětově složitou dostupnost komponentů, zvláště pak mikročipů, se tato lhůta však může v průběhu času změnit. A takhle mimochodem vypadá porovnání s modernizovanou Škodou Kodiaq.

3. INFOTAINMENT

Infotainment s 9,2“ obrazovkou je dobře a rychle ovladatelný a nechystá pro uživatele žádné hádanky. Kamera má detailní rozlišení a je přesná. Zobrazuje i okolí vozu v rozsahu 360 °. Virtuální kokpit má rovnou 12,3“, je čitelný a přehledný a zobrazuje všechny dostupné informace, které jsou třeba – údaje o navigaci, spotřebě či asistenčních systémech.