Start[up]ujeme: Uvízlo Česko v analogovém věku? Digitalizace rozhodne o našem přežití, říkají experti

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 13. pro 2025, 08:08

  • V dalším dílu pořadu Startupujeme na CNN Prima NEWS se řešilo jedno z nejdůležitějších témat současnosti – digitalizace. Co vlastně znamená? Proč je pro některé firmy otázkou života a smrti? A jak si Česká republika stojí v porovnání s Evropou?

    Pozvání přijala Dana Vaníčková, CEO České inovační platformy, bývalá ředitelka IDC pro Českou republiku a Slovensko, expertka na technologický trh, inovace, B2B a digitální eventy. Garantem dílu je Vojta Roček, VC investor, startupový mentor, spoluzakladatel České startupové asociace a expert na inovace, AI, trendy a predikce.

    Úvod pořadu patřil otázce fenoménu, se kterým se už setkal snad každý, ale málokdo by jej dokázal srozumitelně vysvětlit: Co je to digitalizace? Dana Vaníčková připomněla, že termín je mnohem starší, než si myslíme. „Digitalizace jako termín vznikl v sedmdesátých letech, kdy se analogový svět začal překlápěet do nul a jedniček,“ vysvětlila. „Vznikaly první počítačové sítě, první mikroprocesor, digitální média. To byla první vlna.“ 

    Druhá vlna přišla kolem roku 2000 – s nástupem ERP systémů a digitalizace firemních procesů. A současnost? „Teď posledních 10 až 15 let nám chytré telefony, cloudy a další technologie umožňují dělat úplně jiné věci nebo dělat věci úplně jinak, než jsme si doteď uměli představit,“ dodala Vaníčková a připomněla příklad Uberu nebo Liftaga, které změnily způsob, jakým vnímáme osobní dopravu. Digitalizace tak není jen o převodu papírů do počítače, ale o úplně nových modelech fungování.

    Digitalizace se nedá zastavit

    Vojta Roček zdůraznil, že digitalizace se netýká jen firem. Týká se každého z nás. „Co jiného je mobilní telefon než prostředek k osobní digitalizaci?“ řekl. „Už si neposíláme korespondenční lístky, ale esemesky a fotky přes WhatsApp. A to je trend, který nejde zastavit.“ Podle něj je lepší se digitalizaci přizpůsobit – nebo se na ni rovnou svézt.

    Mluvit o tom, zda je Česko v digitalizaci pozadu, je podle Vaníčkové složité. Čeští startupisté jsou napřed, ale řada tradičních firem se změnám dlouhodobě brání. „Podle evropských průzkumů jsme někde ve středu. Moderní inovativní firmy jsou už ‚digital native‘. Problém máme spíš u těch, které jsou už delší dobu dlouhodobě úspěšné, a nic je tedy netlačí dělat věci jinak,“ uvedla. Roček doplnil, že Česko trochu zaostává – paradoxně proto, že se nám ekonomicky daří. „Ekonomika pořád jede díky automobilkám. Ale ve chvíli, kdy se zachvěje, ukáže se, jestli jsou firmy dost efektivní, aby obstály i na zahraničních trzích,“ varoval.

    Digitalizace už není volba, ale podmínka přežití

    Vaníčková otevřeně pojmenovala realitu firem, které se digitalizaci vyhýbají. „Je to o přežití. Když má konkurence lepší ceny, lépe rozumí zákazníkům, je rychlejší a expanduje, tak já prostě za rok, za dva existovat nebudu,“ řekla. Upozornila také, že rychlost změn je dnes obrovská a firmy se mohou z trhu vytratit doslova během měsíců.

    Roček reagoval na častý argument mladého podnikatele, že digitalizace pro něj není. „On bude mít pravdu. Do té doby, dokud nezkrachuje,“ řekl bez obalu. „Nahrazení může přijít nenadále – jinou firmou, která zná své zákazníky lépe, má levnější provoz a dodává rychleji.“ Digitalizace podle něj přináší konkurenční výhodu i tam, kde by to dřív nikoho nenapadlo.

    Digital Future Awards: Čeští digitální hrdinové opět na scéně

    Když se mluví o digitalizaci, často zaznívá, že největší výzvou není technologie, ale lidé, kteří se jí nebojí a dokáží ostatní inspirovat. Právě takové průkopníky hledají Digital Future Awards, přezdívané „české digitální Oscary“. Ocenění, která letos vstupují už do třetího ročníku, vznikla s cílem najít projekty i jednotlivce, kteří dokázali digitální technologie využít nejen ke zlepšení fungování firem či úřadů, ale také k inovacím, jež mají skutečný dopad na zákazníky i celou společnost. „Hledáme digitální hrdiny, kteří jdou hlavou proti zdi a přinášejí nové myšlenky, strategie a odvahu posouvat digitalizaci dál,“ vysvětluje organizátorský tým. Ocenění se udělují jak projektům využívajícím moderní technologie, tak i lídrům, kteří dokázali změnu prosazovat často navzdory překážkám.

    Digital Future Awards jsou navíc důkazem, že inovace mohou vznikat kdekoli – od velkých firem až po veřejné instituce. Mezi minulými vítězi nechybí například Fakultní nemocnice Olomouc, jejíž šéf IT Antonín Hlavinka získal titul digitálního lídra za dlouhodobou práci na modernizaci českého zdravotnictví, nebo kardiologické oddělení v Ostravě, které využívá umělou inteligenci pro přesnější vyhodnocení srdeční aktivity. Mediálním partnerem letošního ročníku je CNN Prima News – a jak organizátoři s úsměvem dodávají, sami by uvítali, kdyby se o ocenění ucházeli všichni, kdo s digitalizací opravdu hýbou. Nominovat projekt či osobnost může kdokoli - odkaz na přihlášení najdete zde. Pokud znáte někoho, kdo posouvá digitální budoucnost Česka kupředu, nebo je to dokonce váš tým či firma, přihlaste se – právě váš příběh může inspirovat ostatní.

    EU chce 75 % digitalizace do roku 2030

    Ambice Evropské unie jsou vysoké – a podle Vaníčkové splnitelné, pokud Česko přestane k digitalizaci přistupovat „po švejkovsku“. „My jsme teď na nějakých 43 procentech. Velké firmy jsou tlačené dodavatelskými řetězci, tam to nejde bez dat. Ale nesmíme k tomu přistupovat ve stylu ‚nějak bylo, nějak bude‘,“ řekla. Podle ní je cíl EU ambiciózní, ale reálný. Jen se musíme přestat vymlouvat.

    Česká cesta k inovacím

    V debatě se opakovaně vrací otázka, zda má Česko vlastní „uličku“ k digitálním změnám - specifický styl, který kombinujeme s pověstným švejkováním a improvizací. Podle Vojty Ročka je improvizace rozhodně silná stránka českých firem. „Jsme výborní hackeři. Když víme, proč něco děláme, a máme správné incentivy, dokážeme být neskutečně kreativní,“ říká. Klíč je ale v tom, aby vedení firem vytvořilo správné podmínky a dalo zaměstnancům jasné směřování: digitalizujeme a přecházíme do nové éry - a kdo se nepřizpůsobí, ten zůstane stát pozadu.

    Dana Vaníčková upozorňuje, že improvizace má své limity. Firmy by podle ní měly přistupovat ke svému digitálnímu rozvoji stejně zodpovědně, jako lidé běžně přistupují ke svému osobnímu životu. „Máme nejmodernější telefony, používáme streamovací služby, jsme na sociálních sítích – tak proč to nefunguje stejně ve firmách nebo ve státní správě?“ ptá se.

    Oba se shodují, že digitalizace musí přijít shora i zdola. Nestačí nadšený ředitel. Nestačí ani řadový zaměstnanec, který by chtěl měnit věci kolem sebe. Úspěch přijde jen tehdy, když se potkají nadšení, kompetence, motivace i kultura, která se nebojí chyb. „Ve startupech je 90 % věcí fail,“ připomíná Roček. „A i velké firmy potřebují prostor, kde se smí zkoušet a občas i šlápnout vedle.“

    Česká inovační platforma

    Dana Vaníčková vysvětluje, proč vznikla Česká inovační platforma (ČIP) a jakou roli na českém trhu hraje. „Propojovat zavedené firmy, veřejné organizace a startupy je to, co dnes potřebujeme nejvíc. Pomáháme firmám urychlit digitalizaci a efektivně je posunout z bodu A do bodu B,“ říká.

    ČIP pomáhá ve dvou rovinách:

    1. Pro firmy, které mají plán a řeší konkrétní technologický problém, ČIP vyhledává relevantní dodavatele a startupy.

    2. Firmám, které zatím přesně nevědí, v čem tkví jejich problém, poskytuje „diagnostiku“- tým expertů situaci zanalyzuje a navrhne cestu k efektivní digitalizaci.

    Součástí práce je i překlad mezi dvěma světy - mezi velkým korporátním aparátem a dynamikou startupů, které fungují zcela jiným tempem. „Děláme překladatele mezi dvěma rychlostními světy,“ říká Vaníčková.

    Roček doplňuje, že pro české startupy je ČIP zásadní ještě z jednoho důvodu: „Pokud naše tradiční firmy nebudou inovovat s domácími startupy, udělají to za ně startupy ze zahraničí. A peníze, které by mohly zůstat tady, zase odtečou ven.“

    Změna, která rozhodne o přežití

    Většina firem podle Vaníčkové dnes už chápe, že digitalizace není zbytečný luxus, ale investice do konkurenceschopnosti a růstu.  „Když si firma položí jednoduchou otázku: Přežiju — nebo ne? A odpověď vede přes digitalizaci, potom je to prostě jasná rovnice.“ A není to podle ní ani tak o obřích investicích, jako o ochotě začít. Postupně měnit procesy, přemýšlet jinak a využívat technologie tam, kde dávají největší smysl.

    Roček na to navazuje příkladem ze zahraničí. V USA je mentalita vůči inovacím zcela jiná. Startupům tam snadněji otevřou dveře i giganti typu Citibank. „V Americe jsou lidé odměňováni za to, že inovují – a dokonce i za to, že to alespoň zkusí. U nás tenhle mindset teprve budujeme.“

    A právě tomu má pomoci i ČIP. Když firmy identifikují problém nebo před sebou mají digitální projekt, ČIP je propojí s relevantními startupy, velkými technologickými dodavateli i odborníky a nabídne ucelený pohled na možnosti řešení. 

    Start[up]ujeme sledujte každou sobotu ve 13.30 na CNN Prima NEWS. Hned po odvysílání budou oba pořady – kratší TV část i delší videopodcastová verze – také na webu a jako audio na nejoblíbenějších podcastových platformách. Hlavním partnerem pořadu je společnost CSG, která už 30 let rozvíjí průmyslový odkaz a posiluje obranyschopnost. Jde o globální holding s českými kořeny, který působí ve více než 70 zemích světa a zaměstnává přes 14 000 lidí. CSG nestaví jen na tradici, ale dívá se i do budoucnosti. Podporuje startupy a dává šanci novým nápadům v obraně, letectví i digitálních technologiích. Jejich skupina více než sta firem přispívá k tomu, aby byl svět bezpečnější.