
Vstup zdarma i průzračná voda: Polské Maledivy jsou jen kousek od hranic. Existují ale i české
Po vodě, po železnici nebo po silnici... cestovat se dá různě. Ze všeho nejdřív je ovšem nutné cestu a vše, co je k ní třeba, naplánovat a postavit, což je mimořádně náročná disciplína. Dopravních staveb, které si zaslouží uznání, v Česku máme celou řadu. Ale jen několik málo z nich se může stát Českou dopravní stavbou a uspět tak v soutěži, která se letos koná už po dvaadvacáté. Ovlivnit její výsledky můžete i vy, v následujících řádcích zjistíte, jak a kde hlasovat.
Obchvat I/44 Bludov, tramvajová trať Modřany, vodní dílo Gabčíkovo. První místo slouží motoristům, druhé je určené pro MHD a třetí pro říční dopravu. Jsou od sebe vzdálené stovky kilometrů, přesto je jedno spojuje: jedná se o vítěze předešlých ročníků soutěže Česká dopravní stavba. Za dobu svého konání už prestižní titul získala mnohá stavební díla, letos přibude další. Které přesně to bude, zjistíme v druhé polovině června.
Stojí Česko na prahu stavební krize? Firmy v oboru se v současné době potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, jedná se přitom o absolventy vysokých škol i řemeslníky. A za stávajících podmínek a rychlosti, s jakou toto průmyslové odvětví přichází o pracovníky, bude výrazně hůř, varuje Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Ten chce situaci řešit nejen za pomoci medializace problému, ale také popularizací stavebnictví ve školství. Začít je přitom třeba na všech úrovních — od základních škol až po univerzity. I proto vznikla iniciativa NEXTGEN BUILDERS, která má pomoci k navýšení počtu stavařů.
České stavebnictví je v ohrožení, chybí kvalifikované pracovní síly. Problém se týká především odborných technických profesí, kterých budou do pěti let chybět vyšší desítky tisíc. Vyplývá to z průzkumu Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Oslovení účastníci se s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil potýkají už v současnosti, v blízké budoucnosti ovšem podle nich českému stavebnictví reálně hrozí omezení rozvoje. Jednoduše řečeno: Pokud se nezmění přístup k technickému vzdělávání, nebude mít kdo stavět.
Zájemcům o pořízení vlastního bydlení se každoročně zhoršuje pozice. Dokládají to čísla analýzy KPMG, která byla představena na Summitu stavebního rozvoje. Za posledních deset let vzrostly náklady na bytovou výstavbu, pod kterou spadá stavba bytových domů, rodinných domů, apartmánových budov nebo dalších obytných prostor, včetně pořízení pozemků, více než dvojnásobně, zatímco průměrná mzda lezla vzhůru mnohem pomaleji. Kde hledat příčiny?
Zákon o podpoře bydlení přinese dvě zásadní novinky, které mají přilákat peníze do stavebnictví. Na Summitu dostupného bydlení to řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Mluvil zejména o tom, aby penzijní fondy mohly investovat do bydlení. Zmínil také možnost určenou členům bytových družstev, kteří by si mohli odečíst z daní poměrnou část úroků z úvěrů družstva. Ministerstvo kromě toho jedná s představiteli Prahy o pozemcích v Letňanech, kde by mohla vyrůst nová čtvrť pro 50 tisíc lidí.
Stát by měl okamžitě řešit kritický stav ve stavebnictví a bytové výstavbě. Shodují se na tom odborníci, kteří vystoupili na Summitu stavebního rozvoje. Velmi kritický projev měl zejména prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS), který se opřel do zpackané digitalizace. Zároveň vyzval politiky v Poslanecké sněmovně, aby urychleně schválili pozměňovací návrh, podle kterého je bydlení veřejným zájmem.
Je potřeba zmírnit Green Deal kvůli přeregulaci stavebnictví, co s digitalizací a jak se vyvíjí dostupné bydlení? Podobné otázky budou hlavními tématy tradičního Summitu stavebního rozvoje, který je naplánovaný na středu 26. března. Akci pořádá Sdružení pro architekturu a rozvoj. Generálními partnery jsou společnosti Central Group a KPMG. Na summitu vystoupí například ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) nebo místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček.
Letošní rok bude ve znamení postupného oživení ekonomiky. Překážkou ale stále může být digitalizace stavebního řízení, která měla za následek i největší otřes ve vládě premiéra Petra Fialy (ODS). Stavební firmy totiž od nepovedené elektronizace přišly o miliony korun, které se následně přesunou na zájemce o bydlení. Podle stavebníků budou byty dále zdražovat.
Na další ročník online stavebního veletrhu Veleton 2025 se mohou lidé těšit od 24. ledna do 2. února 2025. Akce přináší jedinečnou příležitost získat inspiraci, cenné informace a řešení pro moderní a udržitelné stavebnictví. Účastníci navíc získají nové a unikátní informace. Díky online prostředí se lidé nemusí tlačit ve frontách a navíc přispějí k šetrnému využití zdrojů.
Po digitalizaci stavebního zákona se zastavilo povolování staveb. Jejich počet je nejnižší za posledních 25 let. Shodují se na tom odborníci na Summitu stavebního rozvoje. Podle předsedy představenstva Central Group Dušana Kunovského způsobuje současný systém paniku, což může prodražit bydlení. Na povolení běžného bytového domu totiž developeři čekají i 10 let.
Systém digitalizace stavebního řízení se podle premiéra Petra Fialy (ODS) nezlepšuje tak rychle, jak by si přál. Předseda vlády to ve čtvrtek uvedl ve Sněmovně v rámci interpelací. Opětovně odmítl výzvy opozice k odvolání vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti). Podle ministerského předsedy by to nedostatky a chyby digitalizace nevyřešilo.