Ropný tanker najel v Suezském průplavu na mělčinu a dočasně tím omezil lodní provoz. Incident způsobila nejspíše technická závada. Správa kanálu dokázala pomocí remorkérů (tažných člunů, pozn. red.) plavidlo po několika hodinách uvolnit a obnovit tak dopravu. Jedná se o další impulz k rozšíření průplavu poté, co jej v loňském roce zablokovala nákladní loď a na několik dní paralyzovala světový obchod.
K několikahodinovému zastavení dopravy došlo ve středu večer, zřejmě kvůli závadě na kormidle, uvedla agentura Reuters. Tanker Affinity V, který směřoval do saudského přístavu Yanbu Al Bahr, zablokoval jižní část průplavu. Ve stejném úseku kanálu se minulý březen vzpříčila loď Ever Given. V porovnání s loňskou událostí se však situaci podařilo vyřešit velmi rychle a okolo půlnoci místního času se provoz navrátil do normálu.
At around 17:00 UTC today (2022-08-31), the Aframax tanker AFFINITY V (9645401) seemed to have lost control in the Suez Canal while heading southbound. She temporarily clogged up traffic and is now facing south again, but moving slowly by tugboat assistance. via @MarineTraffic pic.twitter.com/ECstNLPtbc
— TankerTrackers.com, Inc. (@TankerTrackers) August 31, 2022
Kontejnerová loď zastavila v roce 2021 dopravu v oblasti na šest dní. Zhruba 400 plavidel čekalo na průplav do doby jeho uvolnění, navíc návrat do běžného provozu trval několik dalších dní. Tak dlouhé uzavření důležitého uzlu pro mořskou dopravu představovalo značný zásah pro světový obchod.
Společnost, která průplav provozuje, oznámila v důsledku této události plán na rozšíření kanálu. Projekt započal v loňském červenci a podle původních plánů by práce měly skončit příští rok. V rámci nových změn by se měla jižní část průplavu prohloubit o necelé dva metry a rozšířit by se měla o čtyřicet metrů. Podle předsedy společnosti Usámy Rabího to v tomto komplikovaném úseku povede ke zlepšení navigace o 28 procent, informovala o tom agentura Reuters.