Tak tenhle most se tedy nepovedl, hlásí Moravskoslezský kraj a žádá jeho zbourání

Už půl roku se staví most přes železnici ve Frýdlantě nad Ostravicí a řidiči přijíždějící do tohoto města v podhůří Beskyd tak musí jezdit po objížďce. Zanedlouho měl být hotový, jenže se ukazuje, že má vážné vady. Moravskoslezský kraj proto žádá, aby ho stavební firma raději rovnou zbourala a postavila znovu.

„Tak tenhle most se tedy nepovedl,“ tvrdí vedení Moravskoslezského kraje. Podle stavebního dozoru je totiž na jedné straně o devět centimetrů nižší, než by měl být. Podle kraje přichází v úvahu jediné řešení. Zbourat ho.

„Přikláním se k tomu most zbourat a postavit znovu, protože už nikdy nebude bezvadný. Chceme, aby vydržel sto let, ne nějakých třicet,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

K tomuto scénáři se přiklání i Správa a údržba silnic Moravskoslezského kraje. „Museli bychom opravy a rekonstrukce dělat dříve, než je standardně potřebné,“ vysvětluje náměstek ředitele Jan Lukšo.

Na most za téměř 33 milionů korun čekají místní lidé už dost netrpělivě. Do Frýdlantu se totiž dostanete z Ostravy jen po objízdných trasách. Doprava ve městě proto kolabuje a ovzduší zamořují výfukové plyny. Starostka města Helena Pešatová (Pro Frýdlant) prý dokonce málem nestihla oddat jedny z novomanželů, cesta přes město jí totiž trvala 22 minut.

Zřícení mostu nehrozí

Pešatová se nediví, že kraj nechce stavbu převzít. „Divím se spíše tomu, že firma OHL, která má zkušenosti se stavbou mostních zařízení, si dovolila betonovat po větších deštích,“ říká starostka.

Stavaři problém přiznávají, ale tvrdí, že podle statika nehrozí zřícení mostu. „Pokles mostní skruže, která podpírala bednění při betonáži, byl způsoben přívalovými dešti a nemá vliv na statiku konstrukce. Chceme jednat s krajem, jak tuto vadu eliminovat,“ oznámila mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová.

Náměstek hejtmana Unucka si dokáže představit i možnou slevu na cenu postaveného mostu, jenže ten nikdy nebude v bezvadném stavu.

Ať už se firma domluví s krajem na demolici, nebo opravě, stavbu to každopádně prodraží a hlavně prodlouží. Nejde tedy jen o peníze, které bude muset stavební firma vynaložit na stavbu nového mostu, bude-li kraj trvat na svém, ale hlavně o trpělivost obyvatel Frýdlantu.

Tagy:
stavba Ostrava řidiči Moravskoslezský kraj ODS demolice Beskydy mosty Frýdlant nad Ostravicí Frýdlant nad Ostravicí Jakub Unucka Helena Pešatová Jana Matulajová OHL ŽS