Špatný stav mostů v České republice
Systém péče o silniční a dálniční mosty nefunguje. Stát nemá přehled o jejich stavu, tempo oprav je pomalé, stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17 500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.
Neexistuje jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba
Kontrola podle úřadu ukázala, že stát vůbec nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. „Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,“ oznámil NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.
Podle místopředsedy podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského (Piráti) je ze zprávy NKÚ nejvíce alarmující právě absence systému sledování a vyhodnocování stavu mostů: „Je ale otázkou, zda je tento stav záměrem, nebo neschopností, když oboje poukazuje na fatální personální selhání ve vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).“
Namátkovou prohlídkou NKÚ neprošel ani jediný kontrolovaný most
ŘSD, spadající pod ministerstvo dopravy, podle NKÚ nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. „Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,“ uvedl úřad.
ŘSD většinu z kontrolovaných mostů ani řádně neudržovalo a včas neopravovalo. „Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,“ doplnil NKÚ.
Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let postupně opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů pak podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.
Havlíček nemá na vedení ministerstva dopravy čas
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v pátek na tiskové konferenci oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24 300 železničními a silničními mosty v Česku. „Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,“ uvedl v pátek.
Polanský je tak přesvědčen, že Havlíček věděl o dnešní zveřejněné zprávě dopředu a proto přišel s tiskovou konferencí. Zároveň si myslí, že ministr dopravy nemá na vedení ministerstva čas: „Musí souběžně vést i ministerstvo průmyslu, kde například chystá dostavbu Dukovan. V dopravních tématech jsme se mohli už přesvědčit, že ministr jedná vždy, až když se něco přihodí. Příkladem mohou být nedávné srážky na železnicích. Ale o nějaké analytické práci, která by odhalovala systémová selhání v předstihu tady bohužel nemůže být řeč.“
Podle Havlíčka jsou dvě varianty řešení
Dnes před jednáním vlády Havlíček novinářům řekl, že částečně dává NKÚ za pravdu. „Třináct let se s tím systematicky nepracovalo, teprve poslední dva roky zejména ŘSD a Správa železnic začínají mosty důsledněji kontrolovat,“ řekl ministr.
Největší problémy jsou podle něj u mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které jsou pod správou krajů. Možnosti řešení vidí Havlíček dvě. Buď se nevyhovující mosty prostě zavřou, nebo se stát s kraji dohodne na tom, že část peněz vyčleněných na silnice druhých a třetích tříd půjde na opravu mostů.
„Jsme připraveni i třeba přihodit další zdroje, ale musíme vidět, že i kraje a města s tím pracují a nenechávají to pouze volně ležet s tím, že se řeší až havarijní stav, kdy už se ten most zavírá,“ dodal ministr.