TEST: Diesel vedle baterií? Pohodlný Mercedes GLE 350 de 4Matic ukazuje, že to jde

Nafta a elektřina. Dva pohony, které snad ani nemohou být vzdálenější. Mercedes se přesto rozhodl oba propojit, a vytvořit tak netradiční plug-in hybrid, který nabízí také pro jednu ze svých vlajkových lodí, tedy „esúvečko“ GLE. Během testu jsem se skoro třítunovým vozem jezdil s průměrem méně než sedm litrů na sto kilometrů.

GLE je původní SUV. Se vším všudy pořádně velké auto, jehož praděd vyjel na silnice ještě hluboko v 90. letech. Na silnici budí 4,9 metru velký vůz respekt, interiér je zase prostorný, vzdušný a připomíná doby, kdy tato tradiční automobilka kromě vozidel pro širší masy vyráběla hlavně ty luxusní.

Na první pohled není auto zase tak mohutné jako řady GL či G, ale postavte ho na parkovišti vedle fabie a uvidíte, že zdání klame. Optimálnější je samozřejmě spíš srovnání s kodiaqem, český sok tady ztrácí takřka 30 centimetrů na délku či 10 na výšku...

Umí se schovat v davu

Přední části vévodí tradiční trojcípé logo automobilky a jeho zmenšeniny jsou poskládané po celé přední masce. Jinak je nutné říci, že tenhle AMG paket byl snad ten nejméně nápadný, co jsem kdy na mercedesu viděl. Hodně pomohla šedá barva, známá hlavně z koncernových škodovek či audin, která sice není dynamická, ale je stylová (za příplatek 93 025 Kč), a především dvacetipalcová pětipaprsková kola. Říká se, že kola dělají auto, a tady to rozhodně platilo. Z GLE udělala usedlejší stroj.

Příplatkovou výbavu mělo testované auto v hodnotě více než 640 tisíc, nejvíce – celkem 271 122 Kč – zabral paket AMG Premium, pod který samozřejmě spadalo množství drobných spoilerů, ale například také parkování s 360° kamerou, head-up displej, panoramatické střešní okno, větší brzdové kotouče na přední nápravě a mnoho dalšího.

Uvnitř snad není možné cítit se nepříjemně, ergonomie je velmi podařená. Převládá pohodlí, moderna a kvalitní materiály. Ambientní osvětlení dělá z auta za tmy luxusní kočár. Ale najdou se i drobné výjimky, třeba klika na otvírání dveří z obyčejného plastu. To GLE nesluší. Všemu samozřejmě vévodí podlouhlý vodorvný displej, který je čitelný a přehledný a k automobilce už zkrátka patří.

Tlačítka znovu vítězí

Ale zůstávají i pevné a funkční jistoty, ovládání hudby či klimatizace má svoje kolonky v infotainmentu, ale zůstalo naštěstí také tlačítkové. S kolísavým počasím letošního léta jsem hlavně to první využíval hojně.

Navigace funguje na bázi augmentované reality, tedy dosazení digitálního objektu do reality. V principu to znamená, že když si zadáme cíl, na obrazovce infotainmentu při každé odbočce naskočí reálný pohled na cestu, kde nám virtuální šipka jasně zvýrazňuje třeba to, kdy máme zabočit.

Co se týče citlivého dotykového ovládání na volantu, využíval jsem nakonec jen zhruba dvě tlačítka a zbytek ovládal na obrazovce infotainmentu či na dotykové plošce na středovém panelu. Zavazadlový prostor má 490 litrů, skoro o 150 méně než neelektrická varianta, ale vejde se vše, co je potřeba.

Menší motor není na škodu

Nápis GLE 350 de by ještě před pár lety znamenal zhruba třílitrový šestiválec. Ale neplatí ani jedno. Pod kapotou je čtyřválcový naftový dvoulitr s výkonem 143 kW, ke kterému se připojuje elektromotor s dalšími 100 kW.

Systémový výkon činí 243 kW, točivý moment dosahuje až na 700 Nm a na stovku se auto dostane dokonce pod sedm vteřin. Jak je u plug-in hybridů zvykem, GLE je po nastartování elektromobilem, plně nabitá baterie poskytuje dojezd mezi 80–90 kilometry, to závisí na stylu jízdy. Až když se „šťávy“ nedostává, přichází ke slovu nafta.

Testovaný Mercedes se mnou strávil více času než jen tradiční novinářský týden, během zhruba jedenácti dní nás společně čekala cesta do hornatého Slovinska a zpět. Nepochyboval jsem o tom, že téměř dva tisíce kilometrů strávíme v pohodlí, tichu a s pocitem řidičského bezpečí. Zvědavý jsem byl ale na to, jak moc ovlivní plug-in hybridní ústrojí spotřebu vozu a jak obratné GLE bude na každodenní užívání mimo velké město.

Spolupráce elektromotoru a spalovacího pohonu fungovala výtečně, bez povšimnutí si auto samo volilo, pro jaký pohon se rozhodne. V rámci jejich bezproblémového přepínání to jistě byla výhoda, na druhou stranu by se mi líbilo, kdyby GLE elektřinu nevyužívalo neustále.

Jízdní režimy jsou Individual, Sport, Hybrid a Electric a jasně říkají, co nabízí. Proto bych si uměl představit, že režim Hybrid bude víc využívat motoru a nebude mi krást dojezd například při ostře sešlápnutém pedálu a jízdě striktně do kopce. Tady si elektřinu rád pošetřím na rovinku.

Naftový pohon měl plno práce například ve chvíli, kdy jsem se šplhal na 1 600 metrů vysoké horské sedlo Vršič, na které se startuje z Krajnské Gory a během zhruba dvaceti minut je třeba zdolat téměř jeden výškový kilometr. To vše navíc na klikatých, úzkých a strmých silnicích, které jsou v zatáčkách z dlažebních kostek.

Navíc bylo třeba myslet na to, že zatímco Češi milují Jaromíra Jágra, Slovinci zase zbožňují Tadeje Pogačara. Takže už takhle nepřehledná cesta byla ještě k tomu plná cyklistů a já měl v ruce obrovité SUV, jehož pohotovostní hmotnost míří ke třem tunám.

Mercedes si přesto počínal velmi dobře. Obratně se pouštěl do zatáček, dokázal hbitě akcelerovat a po cestě dolů navíc využil účinné brzdy, které nezvadly ani při tak ostrém zápřahu.

To vše s dostatečnou porcí jízdního komfortu, který neomezovala ani dvacetipalcová kola. Podpořen byl vzduchovým podvozkem, který v kombinaci s velikostí a vahou auta řidiče mnohdy ukolébal do totální pohody a ten vůbec nemusel řešit nějaký výmol. Řada GLE je za mě – právě i díky tomu, že je původním SUV značky – výkladní skříňí Mercedesu a očekával jsem jízdní kvalitu, které se mi také dostalo.

Spotřeba po dlouhém výjezdu mě velmi mile potěšila, vůz si řekl průměrně jen o 6,5 litru. Na obrovské těžké auto je to nadstandard. Jistě, GLE by se určitě jinak stravovalo na německé, rychlostně neomezené dálnici, přece jen se mnou jezdilo primárně v Rakousku a Slovinsku, kde se pohybovalo spíš mezi 120–130 km/h, ale i tak to potěší.

Takže teď už jen cena. Řídíte Mercedes a podle toho vypadá ceník. Ve standardní výbavě stojí tenhle naftový plug-in 2,2 milionu korun, s příplatky v testované verzi se dostane na 2 927 571 Kč.