Superpohodlné svezení a absolutní ticho, to jsou hlavní lákadla elektromobilu pro náročné. Mercedes EQS si za svoji funkčnost, pohodlí a dlouhý dojezd nechává v případě testovaného kusu zaplatit 4,1 milionu korun, svezení jako takové je ale bezesporu inspirativním zážitkem.
Mercedes-Benz šlape podobně jako jiné německé značky plnou silou do elektromobility a rozšiřuje svoje modelové portfolio ve všech směrech pod označením EQ. Před rokem představil zjednodušeně řečeno SUV variantu svého luxusního sedanu EQS, který má být elektrickou alternativou ke klasické S-Klasse. Toto je zase elektrická alternativa k luxusnímu rodinnému korábu GLS, jakkoli je o něco menší. Pořád je to ale velký vůz, i když to umně skrývá svými oblými tvary. Na délku mu totiž naměříte 5 125 mm a k mání je i v provedení se třetí řadou sedadel. My jsme šoférovali klasickou pětimístnou verzi.
K TÉMATU: Na prodej je starý taxikářský mercedes za 12 milionů. S tímhle totiž jezdil Niki Lauda
Tiché obliny
Nepřekvapí, že design silně navazuje na první EQS, až to vypadá, že jen někdo připojil pumpičku, kabinu nafoukl a tím vyrobil EQS SUV. Design s hladkou maskou, oblými tvary a elektricky se zapouštějícími klikami má jednoznačný účel, tedy aby auto bylo co nejaerodynamičtější a tudíž také co nejúspornější.
Vedlejším efektem, který posádka jednoznačně ocení, je fakt, že EQS SUV je až absurdně tiché. Mimochodem, testované auto přijelo v nádherném zeleném laku, který obdivovali kolegové elektromobilisté při našich zastaveních na nabíječkách. A také stálo na obřích kolech velikosti 22 palců, která překvapivě nezruinovala pohodlí na palubě.
Výsuvné kliky nebo zcela hladká maska pomáhají k minimálnímu aerodynamickému odporu. Zdroj: Jan Markovič
Jen co nám to elektricky výsuvné kliky dovolí, podíváme se do kabiny. Ta na nás dýchne vůní kůže a celkového luxusu. Přes celou palubní desku je samozřejmě roztažený hyperscreen, tedy sestava tří obrazovek (přístrojový štít, gigantický multimediální systém a displej pro spolujezdce), skrytá pod jedním velkým sklem.
Sedadla vpředu jsou přímo kolosálně pohodlná. Nabízejí neuvěřitelně měkké sezení, které snese srovnání s prvotřídní sedací soupravou. Navíc vás hýčkají nejen masáží, ale i vyhříváním a chlazením. Bonusem navíc v našem voze byly opravdu měkoučké polštářky pro hlavu, až si člověk musel dát pozor, aby za volantem neusnul.
Naštěstí ho sleduje elektronika, a jen se podívá na chvíli někam stranou nebo trochu změní polohu, už mu počítač na displeji píše, že má sledovat tečky na obrazovce a podle toho si nastavit svou polohu za volantem. Kabina EQS SUV je obrovská, ale projevuje se to hlavně přebytkem místa ve druhé řadě. Vpředu jsem se cítil značně obklopen masivní palubní deskou, která stoupala hodně vysoko a zároveň dělila prostor mezi řidičem a spolujezdcem velkým středovým tunelem. Je praktický – vejde se sem velká skříňka na cokoliv, přihrádka s gumovým držákem třeba na kabelky a k tomu ještě sada držáků na nápoje a bezdrátové nabíjení telefonu a klíčku.
Na druhou stranu to tu nepůsobí tak vzdušně jako na velmi otevřené palubě úhlavního konkurenta jménem BMW iX. Všechny funkce mercedesu nejde snad ani rozepsat a znáte je už z jiných modelů. Vynikající je head-up displej s vloženou realitou, který toho dokáže zobrazit opravdu hodně. Zároveň se navigační příkazy promítají na střední displej, kde se míchají s obrazem z kamery. Ta vždy při čekání na křižovatce zabírá semafory, abyste se nemuseli vyklánět.
A kromě toho dává i rozumný pokyn k vytvoření záchranářské uličky při zácpě na dálnici. Bylo by to skvělé, kdyby čtečka dopravních značek nezmatkovala a jen málokdy ukázala správnou hodnotu. To by nevadilo, nebýt v EU už povinného systému, který vám pípá pokaždé, když překročíte rychlost. Naštěstí jde velmi rychle vypnout dlouhým podržením tlačítka pro ztlumení na volantu. Děkujeme značce Mercedes, že na tohle myslela.
Kultivovanost především
Mercedes-Benz EQS SUV dokáže ze svých elektromotorů vyrobit výkon 360 koní a maximální točivý moment 800 Nm, posílá ho přitom na všechna čtyři kola. To jsou bezesporu impozantní hodnoty, nicméně je potřeba počítat s tím, že tohle auto není žádný střízlík. Váží totiž 2,8 tuny a s posádkou se snadno dostane přes tři. I tak je ale jízda potěšením.
Už jen proto, že akcelerace nepřichází prudce a ostře, ale jemně s příjemným nástupem, který tak trochu připomíná vozy Rolls-Royce. A připomíná je i neskutečné ticho na palubě. Nejde jen o to, že řídíte elektromobil, ale i o izolaci, která je na špičkové úrovni. Ve vysokých rychlostech zase pomáhá skvělá aerodynamika, a tak lze i při držení dálničního maxima hovořit šeptem, kdyby se vám chtělo. A okolní svět zase působí jen jako tichý film, který pluje kolem vás.
Velikosti a hmotnosti je úměrná spotřeba. Je možné jezdit pod 20 kWh, ale jen po městě, maximálně klidně po okresce. Obvyklejší hodnota je 22 kWh na 100 km. Na dálnici při svižnějším tempu pojedete za 25 kWh. Na druhou stranu má EQS SUV kapacitu baterie 107,8 kWh, což zaručuje velmi rozumný dojezd, a pomáhat si můžete i rekuperací, kterou lze nastavit ve třech krocích včetně automatického přibrzďování.
Při klidném cestování jsme byli schopni dosáhnout dojezdu okolo 500 kilometrů, při běžné jízdě je nutné dobíjet každých 400 kilometrů. Palubní nabíječka je ale dostatečně rychlá. Umí 22 kW AC, ale hlavně 200 kW DC, na které pohodlně dosáhnete na HPC stanicích, zejména pokud si je zadáte do navigace a auto díky aktivnímu termo managementu baterie přivede články na ideální teplotu. Navigace vám samozřejmě ukáže, kolik procent zbývá k cíli, a lze si i nastavit, kolik chcete, aby zbývalo. Přece jen je jiné jet domů k wallboxu nebo někam na český venkov s jedinou 50kW stanicí v okresním městě. Z tohoto hlediska je ježdění s EQS SUV zcela bez starostí.
Lépe sedět vpředu
Ale zpět k tomu, jak EQS SUV jezdí. Podobně jako sedadla jízdu charakterizuje jediné slovo: měkoučko. Opravdu, pokud necháte vůz v komfortním režimu, bude vás jeho aktivní vzduchový podvozek houpat jako matka své nemluvně. Tohle auto nejezdí, to pluje na vlnách blahobytu. Ale upřímně, někdy to je až moc. Zdá se, že mercedes je postavený pro kvalitní německé cesty, protože na těch českých se musí vypořádat s lepenicí, vlnami a dírami. A to vše vyvolá takové rozhoupání měkkého podvozku, že lidé na zadních sedadlech snadno chytají mořskou nemoc neboli kinetózu a z příjemné jízdy nemají nic.
Naštěstí je tu možnost přepnout do sportovního režimu nebo si nastavit individuální. To jsou pak tlumiče jen přirozeně měkké, ale auto už tolik nehoupe. Další zajímavostí je natáčecí podvozek, v našem případě se zadní kola umějí otočit až o 10 stupňů při pomalé jízdě. Výsledkem je manévrovatelnost vozu, kterou váš mozek není schopen ze začátku vůbec pochopit. Ví totiž, že se nachází ve velkém SUV, ale nečeká, že se otočí na pětníku.
Pošetilost mocných
Mercedesu EQS SUV je z pohledu jízdního zážitku dokonalou luxusní plachetnici určenou hlavně na dlouhé cesty, které díky svému vynikajícímu managementu teploty baterie, její velikosti a nabíjecího výkonu zvládá s přehledem. Klidně tedy můžete vyrazit na elektrickou rodinnou dovolenou. Jen je potřeba si občas uvědomit, že elektromobil v ceně garsoniéry v Praze není pro každého a že takto pohodlně a bezproblémově vypadá elektromobilita zatím jen na té cenově prakticky nedostupné straně spektra. Tam je ostatně třeba i BMW iX, i když je o něco dostupnější. Jak si proti sobě stojí Mercedes-Benz EQS SUV a BMW iX, můžete prozkoumat pod tímto odkazem, kompletní ceník a technické údaje modelu EQS SUV zde.