TEST: Osmiválcový Range Rover je vrcholným dílem automobilového inženýrství

Největší a nejlepší „esúvéčko“ moderních dějin loni dospělo do své další generace, jízda s ním je stále nadoblačná. Koncern Jaguar Land Rover sice vyrábí spoustu zajímavých luxusních aut včetně vyhlášených limuzín z Coventry, jenže nad tím vším ční právě Range Rover a rád loví také mezi německými premianty. Nelze se divit.

Všechno, v čem Range Rover dosud vynikal, umí ještě víc a lépe. Vrcholná verze P530 Autobiography znamená 4,4litrový benzinový osmiválec od BMW s výkonem 530 koní bez jakékoliv formy elektrifikace. Výrobce tvrdí, že na tento model podal 125 patentů. Z nejvýznamnějších novinek stojí za zmínku mimo jiné Platforma MLA-Flex použitá ve verzích se standardním (SWB) a delším rozvorem (LWB), čtyř, pěti nebo poprvé v historii modelu také sedmimístné (pouze LWB) uspořádání interiéru.

Na výběr je sedm verzí pohonu včetně tří dieselových, dvou benzinových a dvou plug-in hybridů, k nimž v roce 2024 přibude čistě elektrická varianta, plus pět základních výbavových linií. To je seznam možností, které uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky.

Poprvé má vůz také pětiprvkovou zadní nápravu, aktivní elektronický 48voltový systém řízení náklonu, standardní řízení všech kol, systém redukce hluku nové generace s reproduktory v opěrkách hlavy, vestavěnou službu Amazon Alexa, volitelně zábavní systém pro zadní sedadla cestujících se dvěma nezávislými 11,4palcovými dotykovými obrazovkami namontovanými na zadní straně předních sedadel.

Jako bych ho už někdy viděl...

Range Rover je velmi výmluvným potvrzením fotbalového rčení o tom, že vítězná sestava se nemění. Aspoň ne moc. Design minulé generace olbřímího SUV byl natolik povedený, že současného provedení je jen jeho vycizelovanou evolucí. Zcela nové karoserii designéři značky dodali ještě více jedinečného charakteru a noblesy.

Pozornost poutají hladké panely karoserie se zapuštěnými klikami dveří (při dotyku se vysouvají), minimální mezery mezi jednotlivými díly, zkrátka nikde ani hranka. Zaujmou i štíhlé světlomety nebo černé vertikální zadní panely LED svítilen s vodorovným světelným pásem přes celou šířku klapek, které blikají příslušnou barvou, pouze když jsou používány. Dvě „ploutve“ na střeše nejsou pouze stylistické. Ukrývají senzory, antény a kameru, jejíž obraz se zobrazuje ve zpětném zrcátku

Čistý, elegantní styl pokračuje i v interiéru. Kokpit je vybaven 13,7palcovými digitálními hodinami a 13,1palcovým dotykovým displejem informačního a zábavního systému. Níže jsou knoflíky a tlačítka pro ovládání klimatizace a na středové konzoli páka automatické převodovky, ovládání hlasitosti, posuvný volič režimu a indukční panel pro nabíjení telefonu. Sada fyzických tlačítek je také umístěna na volantu.

Kvalita provedení je skutečně špičková. A to jak ve verzích s čalouněním ze speciálních látek Ultrafabrics a Kvadrat, tak ve verzích s propracovanou vysoce kvalitní kůží. Dřevo, hliník, chrom, plasty – každý detail a každý prvek interiéru je prvotřídní dílo. Výsledkem je, že celek vytváří luxusní prostor, v němž je pobyt skutečným potěšením. Tím spíše, že každý cestující má k dispozici spoustu místa a vícenásobně nastavitelná, vyhřívaná, ventilovaná a masážně vybavená sedadla poskytují pocit naprostého pohodlí. A to i v sedmimístné verzi, ve které pro přesun do třetí řady sedadel stačí stisknout tlačítko – sedadla ve druhé řadě se podle toho sklopí a posunou.

Motor pro bohy

Jak už bylo řečeno, Range Rover můžete mít hned v sedmi variantách benzinových a dieselových motorů s výkony od 250 koní. Jen a pouze jediná z těchto pohonných jednotek ale není vybavena nějakou formou elektrifikace (ostatní mají vždy alespoň mild-hybrid, vyšší verze jsou plug-in hybridní) –⁠ přeplňovaný osmiválec. Nejde sice už o pětilitrový kompresorový motor britské provenience, který se se současnými ekologickými normami už nepopasoval, „náhražka“ v podobě jednotky od BMW je ale více než dobrá.

Jde přesně o ten motor, který vám dává pocit, že jet rychle nemusíte, ale kdykoliv můžete. Běžně si jen tiše ševelí a líně se převaluje okolo 1 500 otáček, i to ale stačí, abyste nebyli brzdou provozu. Když přišlápnete, osmistupňová převodovka ZF si chvíli popřemýšlí, podřadí a 530 koní hmotu více než 2,5 tuny katapultuje vpřed. Pocit, když se celé tohle monstrum poněkud prosedne v zadním uložení a prudce vyrazí vpřed, je až surreálný.

Stavidla palivové nádrže na 91 litrů se v té chvíli samozřejmě otevřou naplno, ale běžně lze s Range Roverem jezdit nečekaně úsporně. Při dodržování rychlosti na dálnici jsem nejel přes 11 litrů na sto a v extrému se dá i za devět. Výsledných 13,4 litru s občasným využitím celého koňského stáda je krásnou hodnotou.

Na vzduchovém polštáři

Ať už si vyberete jakýkoli pohon, Range Rover je především luxusní vůz a přesně tak se chová na všech cestách. Může za to propracovaná konstrukce podvozku s plně nezávislým vzduchovým odpružením, elektronicky řízenými tlumiči, zmíněným systémem aktivní regulace náklonu a konečně systémem snímání povrchu, který dokáže s dostatečným předstihem reagovat například na nerovnosti.

K tomu se přidalo rozložení všech volantů (zadní kola se mohou vychýlit až o sedm procent), díky čemuž se Range při manévrování chová hbitěji, než by člověk čekal. Fyziku nicméně nelze oklamat a tak spíše než v divokých náklonech za hrnutí se bokem ven z oblouku jezdí Range raději rovně. Audi SQ7 nebo BMW X7 jsou v zatáčení trochu lepší, nejdražší Range Rover je ale blízký Rolls Roycu.

Jediná připomínka může být k snad až příliš silnému elektrickému posilovači řízení, který mírně omezuje jeho cit při dynamické jízdě. Dynamický režim tato nastavení trochu přiostří, ztuhne i odpružení, nicméně se raději vraťte k nastavení Comfort a užijte si komfort hodný čisté limuzíny prémiové třídy na 23palcových kolech. Vůbec nejlepší disciplínou britského mastodonta je totiž dokonalá kultivovanost jízdy. Kromě výtečné izolace kabiny na tom má svůj podíl i vzorně optimalizovaná aerodynamika daná dokonale vyhlazenou karoserie.

Zásadní přidanou hodnotou Range Roveru oproti soupeřům jsou tradičně terénní schopnosti. Ne, že by s ním tedy do toho terénu někdo jezdil... Vůz je vybaven jedním z nejlepších inteligentních pohonů všech kol s několika provozními režimy umožňujícími upravit světlou výšku od standardních dvaceti až po dokonce 33 centimetrů.

Chvílemi jsem si při jízdě terénem nepřipadal jako řidič, ale spíše jako pasažér, který bezchybný stroj jen obdivuje. Škoda, že jsem nebyl schopen prověřit schopnost překonávat vodní překážky do hloubky 90 centimetrů. U vjezdu do říčního brodu na Sázavě jsem při vědomí ceny vozu přece jen vyměkl. Ne, opravdu těžký terén už mi k této luxusní lodi zkrátka nějak nesedí.

Pošetilost mocných

Kdo nechce „eskový“ Mercedes, nemůže s Range Roverem šlápnout vedle. Britský šlechtic jako milostivý vládce odhaluje mezi svými poddanými svou majestátnost. Má za sebou 50 let skvělé historie, a přestože si ve třídě luxusních SUV získal mnoho konkurentů, v mnoha ohledech lze Range Rover považovat za měřítko segmentu. Jde o vyzrálou a dokonale dokonalou konstrukci, která bude fungovat v každé situaci.

Podle aktuálního ceníku začíná Range Rover na 3 328 415 Kč s DPH ve verzi SE s motorem D250 AWD, kdy jej pohání třílitrový naftový šestiválec s výkonem 250 koní. Testovaný Range Rover Autobiography P530 AWD přijde na 4 536 585 Kč. To opravdu není málo, když se ale přeneseme do měřítek reálných zájemců o vozy tohoto typu, jde o adekvátní číslo.

Tagy:
SUV test auta automobil Land Rover Range Rover Range Rover P530