TEST: Toyota Corolla Cross může zatopit Škodovce. Je přesně tím, co Češi chtějí

Toyota chytře využila názvu a základu z celosvětově nejžádanějšího vozu a přenesla jej na aktuálně nejoblíbenější karoserii typu SUV. To všechno ještě podtrhla dynamickým, ale zároveň úsporným hybridním systémem, komfortně naladěným podvozkem a bohatou výbavou. Jediné, co by tak nové Corolle Cross mohlo zlomit vaz v boji s konkurencí, je vyšší pořizovací cena.

Nové SUV od Toyoty přesně vyplňuje mezeru mezi modely C-HRRAV4. Svými vnějšími rozměry odpovídá Škodě Karoq, které by chtělo v Česku konkurovat. Corolla Cross měří 4 460 milimetrů na délku, 1 825 milimetrů na šířku a 1 620 milimetrů na výšku. Rozvor náprav pak ukusuje 2 640 milimetrů. Usednutí do interiéru prozrazuje poměrně slušnou prostornost. Zatímco C-HR cílí na jednotlivce či páry, Corolla Cross usiluje spíše o rodiny. Dostatek místa mají cestující na zadních i předních sedadlech. Chvályhodný je také objem zavazadelníku 425 litrů.

V souladu s trendy

Vzdušná kabina spolu s velkými bočními okny a zvýšenou polohou za volantem cestujícím zajišťuje dobrý výhled z auta. K pocitu vzdušnosti přispívá i panoramatické střešní okno s elektrickou clonou (na přání pro výbavu Premiere Edition). Interiér sám o sobě nijak nevybočuje ze zavedeného stylu Toyoty, je moc příjemný až antistresový. Už od nižších výbav čekají na zákazníka kvalitně zpracované materiály a hodně luxusní kůže. Ve vyšperkovaných provedeních najdeme kůži také na sedadlech.

Velký krok vpřed udělala Toyota i v rámci digitálních přístrojů. Corolla Cross obdržela nový 12,3palcový digitální přístrojový štít, který je největší v celém segmentu. Jeho ovládání je sice složitější, ale po chvíli si zvyknete. Důležité je, že řidiči pomocí volitelných widgetů ukazují vše podstatné. Na palubní desce nechybí ani 10,5palcový multimediální displej s nejmodernějšími funkcemi a konečně také pěknou grafikou. Tehdejší systémy totiž působily dost zastarale, a to jak po grafické, tak i designové stránce.

Všechny zmíněné přístroje jsou součástí základní výbavy Comfort podobně jako zpětná parkovací kamera, dešťový senzor, 17palcová litá kola nebo přední i zadní LED světlomety. Samozřejmostí je také cela armáda bezpečnostních systémů. No a cena? Ta startuje na částce 919 900 korun. Vyšší výbava Style za 969 900 korun potom přidává ambientní osvětlení, vyhřívaná sedadla i volant, bezdrátovou nabíječku, střešní lyžiny či 18palcová litá kola. Vrchol nabídky tvoří časově omezená verze Premiere Edition za 1 089 900 korun, která novému kompaktnímu SUV dodává ještě větší šmrnc.

Hybrid v Toyotě funguje

Technický základ v podobě platformy TNGA verze GA-C pro kompaktní vozy je sice shodný s Corollou, ovšem Corolla Cross jako první sériový model značky nabízí novou generaci hybridního ústrojí. To se skládá z dvoulitrového benzinového čtyřválce o výkonu 126 kW a elektromotoru o výkonu 83 kW. Dohromady tento hybridní systém dává 146 kW. Pokud se budeme bavit o čtyřkolce (+50 tisíc korun), tak tu pohání tentýž spalovací motor, tentokrát však se dvěma elektromotory na každé nápravě. V polovině příštího roku by pak měla dorazit ještě hybridní osmnáctistovka, která by měla srazit cenu o několik desítek tisíc níže.

My jsme během prvních jízd měli možnost vyzkoušet obě dostupné varianty – jak tu s inteligentním pohonem všech čtyř kol, tak i klasickou předokolku. V obou případech však nové Corolle Cross vévodil dvoulitrový čtyřválcový hybrid, který nás mile překvapil svou dynamikou a zejména akcelerací z nízkých rychlostí. V těch vyšších už je bohužel limitován převodovkou e-CVT. Skvělá je rovněž reakce na plynový pedál. Stačí ho doslova pohladit palcem u nohy a okamžitě sepne.

Potěší i tradičně skvělé přepínání mezi jednotlivými pohony – elektromotorem a benzinovým motorem. Spolupráce je dokonce natolik efektivní, že dokáže stlačit spotřebu paliva na 5 l/100 km, což je na kompaktní SUV s výkonem necelých 200 koní bezkonkurenční hodnota. Nám se na klikatých silničkách v okolí Barcelony dařilo jezdit za 6 l/100 km, a to jsme novou Corollu Cross nijak zvlášť nešetřili. Na dálnici se nám rozsvítilo 8,7 l/100 km.

Jízda jako na polštáři

Škoda nepříjemného zvuku, který při vyšších rychlostech vychází zpod kapoty, ale to je holt neduh převodovek s plynulým převodem, v případě Toyoty e-CVT, tedy planetové převodovky. Jinak je ale jízda velmi kultivovaná a komfortní, což je mimo jiné dáno i komfortním naladěním podvozku. Systém odpružení složený ze vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu zároveň prodělal optimalizaci ve prospěch potlačení rázů či vibrací na nerovných površích. To také dost pomohlo.

Corolla Cross s pohonem předních kol působí při jízdě paradoxně o něco lehčeji, a tudíž i svižněji. Při prudké akceleraci však bojuje s protáčejícími se předními koly, což u čtyřkolky nehrozí. Ta si  zajišťuje optimální rozdělování hnacího momentu mezi koly přední a zadní nápravy podle aktuálních jízdních podmínek. Na šotolině nebo v lehčím terénu proto svého dvoukolového soka těžce zahanbí.

Závěr

Tagy: