Trendy v nakupování se dlouhodobě mění. Velké změny však nastaly v období pandemie. Některé vznikly, rozšířily se, u jiných naopak došlo k omezení. Růst nákupů v e-shopech je více než jasný, ale kamenné prodejny se nevzdávají a vymýšlejí stále sofistikovanější způsoby, jak zákazníky přilákat. V posledních letech je například velká poptávka po neznačkovém zboží a stále častěji lidé nakupují zdravé produkty.
Kamenné prodejny jsou o zážitku
Velkou změnou v posledních letech prošly kamenné prodejny, do kterých lidé chodí především díky tomu, že nákup berou jako aktivitu a fyzickou interakci. Především menší obchody ale musí vyvinout aktivitu k tomu, aby zákazníky zaujaly například netradičním zbožím či atmosférou. Větší řetězce naopak zakládají menší specializované prodejny. Takovým příkladem může být IKEA, která zrealizovala malá plánovací studia třeba v nákupních centrech. Dále řetězce začaly zavádět bezkontaktní pokladny, čímž je velmi zpopularizovaly a spotřebitelé si na ně velice rychle zvykli. Zajímavým trendem posledních 2 let je také koncept krátkodobého prodeje. Pop-up prodejny lákají zákazníky na emoce a zážitek. Firmy v nich prezentují a testují své produkty a získávají zpětnou vazbu. Obecně je tento koncept sice vhodný především pro módu, design nebo kosmetiku, ale své zákazníky si mohou v budoucnu najít i jiná odvětví.
Roste zájem o produkty privátních značek
Kvalitu upřednostňují před kvantitou. To je heslo pro privátní značky, které jsou od zákazníků stále více žádány. Důvod je jednoduchý, chtějí platit méně než za produkty známých značek, přičemž kvalita privátních značek se stále zvyšuje. Spotřebitelé potřebují vědět, z čeho je produkt vyroben, kde je vyroben a co s ním, až ho vypotřebují. Důraz je také kladen na různé alternativy mléka, vajec a masa, s čímž je spojen i zdravý životní styl. Z průzkumu vyplývá, že klimatické změny a udržitelnost ovlivňují způsob nakupování i životní styl spotřebitelů.
Přechod k online nakupování
Podle studie Verizon Look Forward 60 % dospělých uvedlo, že před pandemií nakupovali hlavně v kamenných obchodech. Na začátku tohoto roku ale toto číslo kleslo na 37 % a 42 % účastníků průzkumu navíc předpokládalo, že i tento rok budou nakupovat stejně offline i online.
Populární je online shopping
Během pandemie se stal velmi populárním tzv. live streaming. Spotřebitelé se zapojí do nakupování s celebritami, které pořádají různé zábavné pořady s možností nakupování během jejich vysílání. Obchodníci stále více využívají umělou inteligenci k personalizovaným nákupům. Podle odhadů až 91 % uživatelů denně komunikuje s chatbotem. U „Mileniálů” a „Generace Z” roste také hlasové vyhledávání zboží za pomoci osobních asistentů. Pak asi není překvapením, že až 40 % českých zákazníků nakupuje online téměř vše, navíc stále častěji pomoci mobilních zařízení. A důvod? Pro lidi je to zkrátka pohodlnější a rychlejší. S rostoucím online nákupem se rozrůstá i počet výdejních míst.