Připravované změny v systému učebních oborů z pera ministerstva školství situaci jen zhorší, uvedl pro CNN Prima NEWS ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček a upozornil, že „učňáky“ má resort na posledním místě priorit. Janeček se obává, že tato revize sníží popularitu jak učebních oborů pro žáky se speciálními požadavky, tak těch klasických. Ministerstvo však na tuto kritiku reagovalo, že chystaná inovace je adaptací na nové podmínky pracovního trhu. Obava ze snižování úrovně oborů prý není na místě.
Janeček upozornil na skutečnost, že mezi počty začínajících řemeslníků a těch odcházejících do důchodu je významný rozdíl. „Jejich nedostatek v Česku také prohlubuje jejich odchod za prací do zahraničí. Ve velkém se to týká především pohraničí, kde řemeslníci využívají nejen finančních výhod zaměstnání v zahraničí,“ podotkl ředitel odborné školy.
K TÉMATU: Jak přicházíme o mladé talenty. Český systém hodil děti přes palubu, nyní září v zahraničí
Dlouhodobě tvrdí, že odborné školy s učebními obory staví ministerstvo až na poslední místo svých zájmů. „Resort výrazně protěžuje maturitní obory, především se všeobecným zaměřením. Naopak školy s učebními obory jsou dlouhodobě upozaděné a nepociťují téměř žádnou podporu,“ poznamenal.
„Bylo by například dobré zapracovat na spojení mezi firmami a učňovskými školami. Pravidla hry existují, přesto si myslím, že by společnosti, které přijímají žáky z učňovských oborů, zasloužily ze strany státu větší podporu, třeba ve formě daňových úlev,“ řekl pro CNN Prima NEWS Janeček.
Hrozí snížení úrovně na více frontách?
V souvislosti s tím se jasně vymezil proti plánované inovaci oborových soustav, které ve spolupráci s ministerstvem formuloval Národní pedagogický institut. „Za problémovou považuji úpravu u oborů skupiny E – žáci se speciálními vzdělávacími potřebami by podle návrhu neměli dostat na konci studia výuční list, což je totálně špatně. Může to odradit zájemce o tyto obory,“ obává se ředitel školy. Variantou by bylo jakési osvědčení.
Tito zájemci by se pak podle Janečka chtěli dostat na klasické učební programy. „V takových případech by však s velkou pravděpodobností nezvládali náročnost učiva. Tento vývoj by tak nejspíše vedl k postupnému snižování úrovně těchto oborů, kde by se učitelé podvědomě snažili přizpůsobit těm nejslabším žákům. Ve svém důsledku se tedy sníží úroveň absolventů učebních oborů celkově,“ zdůraznil.
Janeček vidí problém i v plánovaném slučování, zvláště u oborů klasifikovaných jako E. „Do jednoho programu se spojí obory, které nejsou nijak příbuzné. Třeba podlahářské, sklenářské, pokrývačské a klempířské práce mají být nově nahrazeny jediným učebním oborem nazvaným stavební práce. Můžeme jenom přemýšlet, co asi má společného podlahář s pokrývačem,“ upozornil ředitel.
Aktuální požadavky trhu práce
Ministerstvo školství (MŠMT) však v reakci na dotaz CNN Prima NEWS namítlo, že učební obory upozaděny nejsou: „Jak MŠMT uvádí také ve svých strategických dokumentech, chce motivovat zřizovatele k tomu, aby poměr všeobecně vzdělávacích oborů a odborných oborů mohl být padesát na padesát.“
Vedoucí Oddělení komunikace s médii Patrik Kubas připomněl, že krajské samosprávy i zaměstnavatelé nabízejí stipendia a mnoho motivačních programů. Zmínil rovněž, že současná středoškolská soustava má kořeny „v jiné ekonomické a společenské situaci“.
„Důvodem změn je potřeba přizpůsobit středoškolské vzdělávání aktuálním požadavkům trhu práce, zajištění vyšší flexibility a prostupnosti oborové soustavy a přizpůsobení oborů vývoji moderních technologií,“ sdělil Kubas. Ministerstvo prý rovněž vylepšuje návrhy, které se v případě plánu inovace týkají žáků „E“ oborů – argumenty specifických vzdělávacích potřeb do celkové koncepce zahrnuje.
Snižování úrovně oborů nehrozí, tvrdí resort
„Obava ze snižování úrovně oborů není opodstatněná. Každý obor, který je zapsán v rejstříku škol a školských zařízení a podle kterého se uskutečňuje vzdělání, je koncipován do vzdělávacích programů a umožňuje školám realizovat svůj vlastní školní vzdělávací program (ŠVP). Kvalitu vzdělávání u jednotlivých oborů tedy inovace oborové soustavy neohrozí,“ podotkl také Kubas.
„V aktuálním školním roce studuje obory s výučním listem přes 104 500 žáků, což je o 4 000 žáků více než v roce předchozím,“ dodal vedoucí oddělení.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Holubi se nekontrolovaně množí. Mohou vážně ohrožovat zdraví, města hledají řešení