Rozhovor s Tomášem Lukešem
Na českém trhu působí mnoho domácích výrobců nábytku, kteří často čelí nekvalitní zahraniční konkurenci. Asociace českých nábytkářů proto od roku 2006 uděluje značku kvality Česká kvalita – Nábytek, která má spotřebitelům pomoci se v široké nabídce vyznat. „O jejím udělení nebo neudělení rozhoduje nezávislá komise složená z odborníků,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Tomáš Lukeš, tajemník Asociace českých nábytkářů, která je správcem zmíněné značky.
Značka Česká kvalita – Nábytek je na tuzemském trhu již 15 let a je součástí programu Česká kvalita, nad kterou má záštitu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. Česká kvalita – Nábytek zaručuje spotřebiteli, že zakoupené zboží nebo vybraná realizační firma prošly náročným hodnocením a testy kvality provedenými nezávislou třetí stranou.
Prací prášek pere, i když šetří přírodu, tvrdí držitel značky Ekologicky šetrný výrobek
Čeští spotřebitelé jsou konzervativní a nějakou dobu jim trvá, než vyzkoušejí něco nového. Platí to prý o pracích a mycích prostředcích, které mají punc šetrnosti k životnímu prostředí. Skloubit šetrnost s účinností je ale možné. „Vždy jsme dbali na oboje,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vojtěch Dostál, výkonný ředitel společnosti Eurona, která je držitelem značky Ekologicky šetrný výrobek. Tu spravuje Ministerstvo životního prostředí.
„Značka vznikla jako reakce některých výrobců nábytku na to, jak se hned v 90. letech začaly objevovat různé typy nábytku, které byly nesmírně nekvalitní, a nejvíce tím byl poškozen zákazník,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Tomáš Lukeš, tajemník Asociace českých nábytkářů, která je správcem značky.
Pomáháme lidem orientovat se na trhu
Výrobce, který žádá o udělení certifikátu kvality, musí nábytek nechat testovat v nezávislé akreditované zkušebně, kde se podrobuje celé řadě kritérií a požadavků. Značku Česká kvalita – Nábytek je možné získat jak pro výrobky, tak pro služby, ale i celé výrobkové řady. „Spotřebitel získává především jistotu, že si kupuje výrobek, kterým se někdo zabýval co do bezpečnosti, kvality a užitných vlastností, ale že se také zabýval tím, jak je řešena případná reklamace. A v případě nábytku to vůbec nejsou zanedbatelné benefity,“ dodal Lukeš. Aktuálně jsou tak značkou Česká kvalita – Nábytek označeny stovky až tisíce výrobků.
Podle Lukeše nábytek patří mezi ten typ zboží, kde je pro spotřebitele ztížená orientace v tom, co je a co není kvalitní výrobek. „V obchodě může například sedačka vypadat elegantně, ale když není kvalitní, často bývá po půl roce či roce používání na hranici své životnosti. V těchto případech se pár ušetřených tisícovek skutečně nevyplatí,“ řekl tajemník Asociace českých nábytkářů.
Pracovní obuv má být účelná, ale i hezká, říká její výrobce a držitel značky kvality
Značka Komfortní obuv je v České republice poměrně mladá. Spotřebitelé se s ní mohou setkávat teprve pět let, a to třeba i u obuvi určené k práci. Pracovní obuv by totiž neměla být chápána jako součást vybavení, kterému není třeba věnovat pozornost. „Musíme si uvědomit, že v ní strávíme třetinu života, a tak bychom jejímu výběru měli věnovat stejnou pozornost jako jiným typům obuvi,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Robert Kunorza, ředitel společnosti Z-Style, která je držitelem značky Komfortní obuv.
Nábytek, který nese značku Česká kvalita – Nábytek, lze na trhu najít i na plochách velkých nábytkářských řetězců, byť tam nemusí být hojně zastoupen. „Většina takových výrobků je ale prodávána formou různých studií nebo menších specializovaných obchodů. Často se jedná přímo o prodejny samotných výrobců,“ vysvětlil Tomáš Lukeš.
Zákazníci na kvalitu slyší
Značka Česká kvalita – Nábytek je Asociací českých nábytkářů udělována na dva roky. Po této době musí dojít k recertifikaci. Neznamená to však, že když výrobce značku získá, tak má na dva roky takzvaně vystaráno a nemusí se o kvalitu své produkce nijak starat. „V průběhu těchto dvou let dochází k průběžnému sledování spokojenosti zákazníků. Ti nás i v případě jakéhokoli problému kontaktují a my to promptně řešíme s výrobcem. A případně to řešíme velmi nekompromisně,“ zdůraznil Lukeš.
Nakolik čeští spotřebitelé při výběru nábytku skutečně hledí na označení Česká kvalita – Nábytek ale Tomáš Lukeš neprozradil. Podle něho to vědí nejlépe přímo výrobci. „Víte, tohle je konkurenční boj a nikdo nebude říkat svému sokovi ,tohle si udělejte, to nám pomáhá‘. Výrobci jsou s tím velmi opatrní, ale určité reakce, že ta značka u řady zákazníků hraje roli, máme,“ uzavřel tajemník Asociace českých nábytkářů.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made