Daniel Hájek z Ministerstva životního prostředí a Vojtěch Dostál vysvětlují souvislosti značky Ekologicky šetrný výrobek
Čeští spotřebitelé jsou konzervativní a nějakou dobu jim trvá, než vyzkoušejí něco nového. Platí to prý o pracích a mycích prostředcích, které mají punc šetrnosti k životnímu prostředí. Skloubit šetrnost s účinností je ale možné. „Vždy jsme dbali na oboje,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vojtěch Dostál, výkonný ředitel společnosti Eurona, která je držitelem značky Ekologicky šetrný výrobek. Tu spravuje Ministerstvo životního prostředí.
Ekologicky šetrný výrobek je jedna z nejstarších značek kvality, se kterou se můžeme na českém trhu setkat. Její historie sahá do roku 1993, kdy tehdejší česká vláda posvětila její vznik. „Když v roce 2002 vznikal program Česká kvalita, Ekologicky šetrný výrobek byl mezi zakládajícími značkami,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Daniel Hájek z Ministerstva životního prostředí, jež je správcem značky skrze svou organizaci Česká informační agentura životního prostředí (CENIA).
Pracovní obuv má být účelná, ale i hezká, říká její výrobce a držitel značky kvality
Značka Komfortní obuv je v České republice poměrně mladá. Spotřebitelé se s ní mohou setkávat teprve pět let, a to třeba i u obuvi určené k práci. Pracovní obuv by totiž neměla být chápána jako součást vybavení, kterému není třeba věnovat pozornost. „Musíme si uvědomit, že v ní strávíme třetinu života, a tak bychom jejímu výběru měli věnovat stejnou pozornost jako jiným typům obuvi,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Robert Kunorza, ředitel společnosti Z-Style, která je držitelem značky Komfortní obuv.
Za téměř třicet let své existence se značka Ekologicky šetrný výrobek velmi posunula. Vedle toho, že ji mohou získat také služby, dochází k neustálému vývoji kritérií pro její udělení tak, aby držela krok s obecně se zvyšujícími nároky na ekologické standardy v průmyslu i sektoru služeb. „Základní principy jsou nicméně stále stejné. Dochází však k aktualizaci kritérií a rozšiřování produktových skupin, které mohou značku získat,“ vysvětlil Hájek.
Chemii nelze zcela odstranit
Podle něho existují mírné rozdíly v kritériích, kterými se posuzují například prací prostředky nebo nábytek. „Nejsou ale nijak propastné. Ve všech výrobcích existují chemické látky. My se na ně zaměřujeme a snažíme se je v maximální míře omezit. Nemůžeme je ale zcela eliminovat, protože by to bylo na úkor účinnosti. Nechceme přece, aby třeba prací prostředky přestaly prát,“ dodal Daniel Hájek.
Značka Ekologicky šetrný výrobek je udělována na tři roky a poté probíhá recertifikace. Důležitou roli při tom hraje aktuálnost kritérií. Pokud se za uvedenou dobu nezměnila a výrobce nijak nezměnil složení či způsob výroby produktu, držení značky obhájí.
Jak vybrat obuv pro děti? Napoví vám Žirafa, říká správkyně značky garantující kvalitu
Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa je v České republice registrována od roku 1998. Šlo o reakci na masivní dovoz dětské obuvi ze zahraničí, která ale často nesplňovala parametry, jež by takové výrobky měly mít. „Mnohdy šlo o nekvalitní a zdravotně závadnou dětskou obuv,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, která je správcem zmíněné značky.
Jedním z držitelů značky Ekologicky šetrný výrobek je společnost Eurona, která se zaměřuje zejména na produkci bytové kosmetiky, mycích a pracích prostředků, ale i na hygienické potřeby pro batolata. „Jsme česká společnost, která má v sortimentu přes 450 našich vlastních výrobků, jež vyvíjíme a vyrábíme přímo u nás,“ řekl CNN Prima NEWS Vojtěch Dostál, výkonný ředitel Eurony.
Češi se musí o novinkách přesvědčit
Společnost působí na tuzemském trhu od roku 2003 a značku Ekologicky šetrný výrobek získala v roce 2017. „Od začátku jsme dbali na účinnost, ale i na šetrnost k přírodě či lidskému zdraví,“ dodal Dostál. Filozofií firmy Eurona je podle něho důraz na skutečnost, že kosmetika, mycí i prací prostředky se dají vyrábět jinak, ekologičtěji, než je tomu u standardních výrobců, jejichž produkty najdeme ve velkých obchodních řetězcích. „Máme svou vlastní distribuční síť, a tak nejsme závislí na obchodních centrech,“ řekl Vojtěch Dostál.
Podle něho bylo poměrně náročné přesvědčit české zákazníky, že i ekologicky šetrné hygienické, prací a mycí prostředky mohou být účinné. „Čeští spotřebitelé jsou celkem konzervativní a chvíli trvá, než vyzkouší něco nového a získají v to důvěru. Dnes už ale značku Ekologicky šetrný výrobek vnímají jako garanta kvality i účinnosti,“ uzavřel výkonný ředitel společnosti Eurona.
Daniel Hájek (uprostřed) a Vojtěch Dostál (vpravo) Zdroj: CNN Prima NEWS
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made