MHD a covid
Dopravní podniky větších měst v Česku se potýkají s nedostatkem řidičů. Ti chybí buď kvůli onemocnění COVID-19, nebo karanténě, případně ošetřování člena rodiny. Přibývá tak omezení hromadné dopravy. V pondělí a v úterý například omezují přepravu dopravní podniky v Ostravě a v Brně.
Z důvodu vysoké nemocnosti řidičů přešel Dopravní podnik města Brna na prázdninový režim od pondělí. Jezdí méně linek ve větších časových intervalech. „Znamená to, že u spojů, které jezdily častěji, tak u nich se interval posunul o dvě až tři minuty. U autobusů je to o pět minut,“ popsala Barbora Doležalová z Dopravního podniku města Brna.
K rozvolnění zatím není důvod. Rušení roušek nepovažuji za správné, tvrdí Svoboda
Momentálně není čas rušit současná opatření proti šíření koronaviru, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS předseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Bohuslav Svoboda (ODS). S opozičním poslancem a rovněž členem výboru Juliem Špičákem (ANO) se shodli, že při dominanci nakažlivější varianta omikron postrádá karanténa pro bezpříznakové jedince smysl.
I v Brně chybí lidé, kteří by se mohli posadit za volant. „Aktuálně s covidem máme 21 zaměstnanců, 20 je v karanténě a sedm na OČR (ošetřovačce),“ sdělila Doležalová.
Dochází i k rušení linek
Vážná je situace také v ostravské hromadné dopravě. „Nemocnost řidičů se drží stále vysoko. Aktuálně nemůže pracovat 217 z nich, tedy více než 20 procent,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.
Od úterý 1. února proto Ostrava omezí provoz MHD ještě víc. „O prodloužení intervalu na lince číslo 6 na 20 minut a na lince číslo 8 na 10 minut pouze mimo špičku,“ doplnila Šnoblová.
Podle prázdninového režimu začaly jezdit hradecké autobusy a trolejbusy minulou středu. V nedalekých Pardubicích dokonce o dva dny dříve. „K dnešnímu dni je ta situace ještě o trochu složitější, než byla minulý týden. Současně máme ve stavu nemocných 38 řidičů z 220,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.
A tak i v Pardubicích museli sáhnout k úpravám, i když ne plošným. „Na páteřních linkách je prodloužen interval o dvě minuty a zatím je zrušena jenom linka číslo 4,“ sdělil Pelikán.
Situace se ale může ještě zhoršit. Proto se dopravní podniky připravují na další omezování.