Vyberete délku a začátek platnosti, zadáte registrační značku vozu, zaplatíte a můžete vyrazit na některou z českých dálnic či rychlostních silnic. Po čtvrtstoletí tak končí trable s nalepováním a zejména sundáváním papírových dálničních známek z čelního skla vozidel v Česku. Elektronickou dálniční známku pořídíte z pohodlí domova přes internet.
Byť se to může zdát jako prkotina, jde bezpochyby o jednu z nejvýznamnějších změn, které tuzemské řidiče za posledních 25 let potkaly. A navíc změnu k lepšímu. Příchodem nového roku tak definitivně skončila honba za papírovými vinětami pro případ, že jste chtěli využít některou z českých dálnic či rychlostních silnic. S klidem také odložte fény nebo kreditní karty, kterými jste vysloužilé kupony odstraňovali.
Ceny dálničních známek v roce 2021 podle délky platnosti
Doba platnosti | Cena (Kč) | Cena „eko" (Kč) |
---|---|---|
1 rok | 1 500 | 750 |
1 měsíc | 440 | 220 |
10 dní | 310 | 155 |
Zdroj: edalnice.cz
Elektronickou vinětu je možné pořídit přes internetový obchod edalnice.cz. Nejde ale o jediný distribuční kanál. Prodej známek probíhá či bude probíhat také na vybraných obchodních místech (včetně České pošty) nebo v samoobslužných kioscích typicky v blízkosti hraničních přechodů tak, jak to známe například z Rakouska.
Spletli jste se? Nevadí
I nadále si můžete vybrat ze tří délek platnosti, tedy desetidenní, měsíční nebo roční. A právě ročního kuponu se týká druhá novinka, která se s přechodem na elektronické viněty pojí. Zatímco roční papírové známky byly svázány s kalendářním rokem, u elektronických si počátek platnosti můžeme zvolit. To je výhodné v případech, kdy si v průběhu roku pořídíte nový vůz. Na druhé straně se ztratí současná 14měsíční platnost papírových ročních kuponů, které šlo využívat od prosince až do konce ledna přespříštího roku.
Nejlepší marketingová kampaň: Reakce na předražený e-shop pro dálniční známky
Soutěž EFFIE o nejefektivnější marketingové kampaně roku 2020 zná své vítěze. Grand Prix obdržel projekt #znamkamarada, který propagoval víkendový hackathon na e-shop pro dálniční známky. Upozornil mimo jiné na neefektivitu státní správy.
Dobrou zprávou je i to, že se nemění cena kuponů. Roční tak i nadále vyjde na 1 500 korun, měsíční na 440 a desetidenní na 310 korun. Systém elektronických dálničních známek pamatuje i na drobnosti, které mohou řidičům komplikovat život, jako třeba když při pořizování viněty vyplníte chybně údaje o vozidle nebo když zapomenete, do kdy vám známka platí. Opravit chyby lze ještě 15 minut po zaplacení kuponu. Pokud jste si nastavili platnost na pozdější datum, údaje můžete měnit až do této doby. Nepamatujete-li si, kdy vám platnost kuponu končí, dá se to ověřit na webu.
Policisté s tabletem
Majitelé ekologických vozů jsou od dálničních poplatků osvobozeni, stejně jako provozovatelé vozidel určených k přepravě vybraných vozidel. Někde je osvobození automatické, jinde až po podání oznámení. Řidiči automobilů poháněných stlačeným zemním plynem nebo biometanem mají na dálniční známky 50procentní slevu. Zda se na vás osvobození či sleva vztahují, najdete také na webu edalnice.cz.
Výpadek e-shopu na dálniční známky se plánoval, tvrdil Havlíček. Paroubek to popřel
V úterý ráno čeští řidiči očekávali avizované spuštění nového e-shopu na dálniční známky. Jeho start ale doprovázely komplikace, které se projevily i během tiskové konference. Na ní ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) reagoval na nečekané zastavení webu slovy, že jde o plánovaný postup. S tím ovšem nesouhlasí ředitel státního podniku CENDIS, který měl spuštění e-shopu na starost, Jan Paroubek. Byl hostem pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS.
Kontrolu platnosti elektronických dálničních známek bude v silničním provozu zajišťovat Policie České republiky a Celní správa. Budou k tomu využívat kamery ve vozidlech nebo na kontrolních branách. Na ovládacím tabletu ihned uvidí informaci o tom, zda má vozidlo zakoupenou platnou elektronickou dálniční známku, nebo je osvobozeno.
E-shop, co odstřelil ministra
Systém elektronických dálničních známek se ovšem rodil v bolestech. Dokonce připravil Vladimíra Kremlíka (za ANO) o post ministra dopravy. Ten hájil postup uzavření zakázky na e-shop za 400 milionů korun. Způsob zadání i cenu kritizovala opozice i odborníci, podle kterých měl podobný projekt stát kolem 40 milionů korun.
Na to konto uspořádali programátoři takzvaný hackaton, což je akce, při které IT specialisté ve vymezeném čase pracují na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu. „Ajťáci“ tak přes víkend vytvořili fungující e-shop pro prodej elektronických dálničních známek zcela zdarma. Stát ho ale nakonec nevyužil, protože e-shop měl své mouchy. Krátce po spuštění z něj bylo možné získávat důvěrné informace o kupujících.