reklama

Výpadek e-shopu na dálniční známky se plánoval, tvrdil Havlíček. Paroubek to popřel

V úterý ráno čeští řidiči očekávali avizované spuštění nového e-shopu na dálniční známky. Jeho start ale doprovázely komplikace, které se projevily i během tiskové konference. Na ní ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) reagoval na nečekané zastavení webu slovy, že jde o plánovaný postup. S tím ovšem nesouhlasí ředitel státního podniku CENDIS, který měl spuštění e-shopu na starost, Jan Paroubek. Byl hostem pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS.

reklama

„Je to bohužel velká chyba. Stala se v nejméně vhodný okamžik,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Paroubek. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové připustil, že celý systém již brzy ráno kolem 6:00 jeho lidé vypnuli, protože se báli možného kyberútoku. E-shop se následně podařilo zprovoznit až zhruba v půl páté odpoledne, mimo provoz tak byl více než 10 hodin.

Ani několikahodinový výpadek však nezastavil české řidiče, aby si zde dálniční známku koupili, když se systém znovu zprovoznil. „Nyní se zobchodovaly dálniční známky za 2,3 milionu korun, což je více než 1500 známek,“ doplnil Paroubek.

K tématu

Ředitel CENDISu nesouhlasí s tvrzením ministra dopravy Karla Havlíčka, že se jednalo o plánovaný postup. „Ne, nebyl to běžný postup. Vzniklo to krátce před tiskovou konferencí. Došlo k prudkému nárůstu transakcí, byla to vnitřní chyba. Ve chvíli, kdy to vzniklo, jsme očekávali, že by to mohl být útok zvenčí,“ vysvětloval krok Paroubek s tím, že systém pro jistotu odpojili z opatrnosti.

Na Slovensku chodily pokuty klidně až po roce, říká Paroubek

Virtuální dálniční známka by podle šéfa CENDISu měla být přínosná pro řidiče i pro stát. Odpadne například otravné škrábání známky ze skla auta. Pro stát by pak mohly nové viněty přinést úspory do státního rozpočtu, neboť samotná tvorba a distribuce dálničních známek bývá nákladná.

Paroubek v pořadu 360° Pavlíny Wolfové připomněl i případ Slovenska, které již virtuální dálniční známky má od roku 2016. Zmínil však některé problémy, které se u sousedů vyskytly. Podle ředitele CENDISu například slovenským řidičům chodily pokuty klidně i s ročním zpožděním. „Chceme ten systém vylepšit, aby vyhodnocoval automaticky a do týdne by vám přišla pokuta,“ nastínil Paroubek.

Dálniční známku bude však možné nadále zakoupit i fyzicky. Původně přitom bylo ve hře, že by se tímto způsobem daly pořídit na pouhých 350 místech v Česku. „Ono je to docela dostatečné, ale vyhrála to EuroOil a Česká pošta, tak těch míst bude nakonec 3300,“ zakončil Paroubek.

K tématu

Další hlavní zprávy

360°

Prouza: Kvóty na potraviny chtějí agrobaroni. Západ plení náš trh, kontruje Fiala

Prouza: Kvóty na potraviny chtějí agrobaroni. Západ plení náš trh, kontruje Fiala

„Čeští agrobaroni nedokáží vyrábět tak efektivně jako zahraniční konkurence, a proto požadují kvóty na potraviny,“ soudí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, který diskutoval v pořadu 360° Pavlíny Wolfové s poslancem Radimem Fialou (SPD). Ten předložil pozměňovací návrh o povinných kvótách na české potraviny Sněmovně a ta ho i přes výhrady opozice schválila. Návrh tak putuje do Senátu.

reklama
reklama
Bitka a pěsti ve Sněmovně. Poslanci se porvali kvůli rouškám

Sněmovna

Domácí zpravodajství

Praha má problém: Soud zrušil kolaudaci velké části tunelu Blanka
Mladík strčil kolegovi fixu do konečníku a mlátil ho přes penis. Odpyká si pět let
Další články
reklama
reklama