Nemůžete kvůli koronaviru odjet na zaplacenou dovolenou? Od své cestovní kanceláře možná místo vrácení peněz dostanete poukaz na pozdější zájezd. Ten by se měl konat nejpozději do srpna 2021. Postup má umožnit návrh ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO), který čeká na schválení Parlamentem.
Dostálová tím hází záchranné lano cestovnímu ruchu. Omezí ale jeho zákazníky. Lidé totiž po cestovkách zároveň nebudou moci za zrušenou dovolenou žádat peníze zpět dříve, než v srpnu příštího roku. Krok vítá Asociace cestovních kanceláří. „Zákon dává možnost poskytnout poukaz na pozdější zájezd bez toho, aby mohl poukaz klient odmítnout,“ řekl pro CNN Prima News místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
Právo na odklad vrácení peněz klientům se týká zájezdů s plánovaným odjezdem od 20. února do konce srpna. Pokud se lidé rozhodnou poukaz nevyužít, po srpnu 2021 dostanou zpět své peníze. Výjimky ale existují. Poukazy budou moci odmítnout senioři nad 65 let věku, zdravotně postižení lidé, těhotné ženy, lidé na mateřské nebo rodičovské dovolené a nezaměstnaní. "Jim pak bude cestovní kancelář povinna vrátit peníze do 14 dnů," uvedl za ministerstvo místního rozvoje Vilém Frček.
Storna se mohou prodražit
Sněmovní správní výbor, který už vládní návrh zákona podpořil, doporučil tento okruh výjimek rozšířit o osamělé samoživitelky a samoživitele a také o školy v případě školních zájezdů. Stornovat ale lze podle místopředsedkyně výboru Věry Kovářové (STAN) i ty zájezdy, které ještě nebyly zrušeny. Nicméně může se stát, že cestovní kancelář nastaví storno poplatek vyšší, než zákazníci čekali. Cestovní kanceláře totiž říkají, že nemohou spoléhat na to, že by stornovaný zájezd „udali“ jinému zájemci, a do výše storna tak mohou promítnout i již vynaložené náklady.
„Pokud mají zákazníci zakoupený zájezd s termínem odjezdu do 31. srpna 2020 a tento zájezd nechtějí nebo nemohou absolvovat, mají i nyní možnost odstoupit od smlouvy o zájezdu, jsou však povinni cestovní kanceláři uhradit storno poplatky ve výši dohodnuté ve smlouvě o zájezdu. V tomto případě pak bude zákazník oprávněn požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v části hodnoty storno poplatku a přesunout tak svůj zájezd na pozdější dobu,“ uvedl za resort místního rozvoje Vilém Frček.
Poukazy mají být chráněny pro případ úpadku
„Chtěla bych ubezpečit klienty cestovních kanceláří, že se nemusí obávat, poukazy jsou chráněny zárukou pro případ úpadku CK,“ uvedla ministryně Dostálová. Cestovky podle ní budou mít povinnost lidem nabídnout rovnocenný zájezd bez doplatku.
Návrh se nelíbí SOS – Asociaci zaměřené na ochranu spotřebitelů, která ho označuje za paskvil. „Zákazník by buď musel poukaz využít na základě nabídky cestovní kanceláře po uvolnění současných omezení, nebo by při nevyužití poukazu získal své peníze zpět až po uplynutí ochranné doby, tj. až v září 2021,“ uvedla asociace s tím, že lidé přijdou o možnost mimořádného příjmu, který by vrácení peněz za dovolenou mohlo představovat.
„Mnozí spotřebitelé jsou také velmi ekonomicky zasaženi v důsledku opatření přijímaných v rámci boje s koronavirovou pandemií a na vrácení peněz ze zrušeného zájezdu nyní oprávněně čekají jako na určitý mimořádný příjem, který dle zákona mají dostat,“ uvedla předsedkyně asociace Gerta Mazalová s tím, že není fér, aby nyní stát rozhodl, že se tito spotřebitelé mají tohoto příjmu dočasně vzdát.
„Spotřebitelé samozřejmě mohou pomoci podnikatelům v oblasti cestovního ruchu a s cestovní kanceláří se na poskytnutí poukazu na zájezd dohodnout, ale stát je k tomu přece nemůže nutit. Stát by tímto návrhem ve snaze pomoci jednomu subjektu poškozoval subjekt jiný. Na pomoc cestovnímu ruchu se musí najít jiné zdroje,“ dodala.