Vodíkový autobus nebo metro bez řidičů. Jaké novinky přijdou v pražské dopravě?

Pražské metro

Petr Witowski o dopravě v Praze

Za týden začne výstavba trasy D pražského metra. Do Prahy se také ve velkém vrátí trolejbusy nebo přibydou nové tramvajové trati. Konkrétní obrysy také získal projekt obnovení provozu tramvají na Václavském náměstí. „Jedna samostatná trať spojí Vodičkovu ulici s Muzeem, druhá Václavské náměstí s Vinohradskou ulicí,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski.

„Za týden začneme s výstavbou trasy 1D. Další novinky souvisí s elektrifikací a ekologizací MHD. Chceme začít stavět trolejbusovou trat na letiště. Chystáme tramvajovou trať na sídliště Dědina, je toho opravdu hodně,“ řekl Petr Witowski na CNN Prima NEWS. Podle něho se Pražané prvního vlaku na trase D dočkají do konce roku 2029. „Letos chystáme vypsání zakázky na druhou etapu z Olbrachtovy na Nové Dvory,“ dodal šéf pražského Dopravního podniku.

Praha by také měla ještě v letošním roce začít testovat první vodíkový autobus. Jde o vozidlo poháněné vodíkovými palivovými články, které si z nich vyrábí potřebnou elektrickou energii. Elektrifikace a ekologizace pražské hromadné dopravy má však postupovat i jinak.

Návrat tramvají na Václavák

„Chystáme velký návrat trolejbusů, které byly v Praze populární v 50. a 60. letech. Pak město myšlenku trolejbusů opustilo a dnes se k nim vracíme,“ řekl Witowski. Podle něho se nové trati staví tak, že dopravní prostředek ujede asi polovinu trasy pod trolejí, zbylých 50 procent pak jezdí na baterie.

Vedle toho se rýsují detailnější kontury projektu návratu provozu tramvají na Václavské náměstí. „Skládá se ze dvou částí. První je samostatná trať na Václavském náměstí, která by měla vést z Vodičkovy ulice k Muzeu, druhá část by měla propojit Václavské náměstí s Vinohradskou ulicí,“ upřesnil Witowski.

Šéf pražského Dopravního podniku ve vysílání CNN Prima NEWS rovněž zmínil, že se připravuje projekt automatizace řízení vlaků v pražském metru. „Budou to vlaky bez strojvedoucích,“ řekl Witowski s tím, že se s nimi počítá pro trasu D. „Chystáme ale i projekt automatizace trasy C, takže se může stát, že je tam potkáme dříve než na déčku,“ dodal.

Neskákej mi pod kola

Witowski rovněž hovořil o kampani Neskákej mi pod kola, která upozorňuje na nejrůznější nástrahy cestování městskou hromadnou dopravou. „Rozhodli jsme se ji oživit, protože lidé se po covidu vracejí do hromadné dopravy. Je to podobné jako s návratem dětí po prázdninách. Nový aspekt upozorňuje cestující na nutnost se za jízdy držet. V dopravě v Praze dochází k mnoha nečekaným situacím,“ doplnil Witowski.

Připomněl také, že Dopravní podnik hlavního města Prahy se angažuje také v pomoci uprchlíkům z Ukrajiny. „Pomoc neprobíhá izolovaně. De facto působíme a pomáháme tak, jak město a krizový štáb potřebují. Denně vypravujeme několik autobusů, které uprchlíky svážejí z nádraží do uprchlických center,“ řekl Witowski.

Tagy: