Má za sebou osm let v královské kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů. Karel Abraham ještě loni touto dobou počítal, že domácí Grand Prix v Brně pojede i v roce 2020. Nečeká výpověď od jeho týmu prostřednictvím e-mailu ale „Abajovi“ kompletně změnila plány a předčasně ho poslala do sportovního důchodu. „Nezachovali se vůbec férově. Takový názor na to mám teď a podle mě se nic nezmění ani za pět let,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS třicetiletý Abraham.
Bez diváků, bez zraněné současné největší hvězdy MotoGP Marca Márqueze…
... a bez brněnského rodáka Karla Abrahama. Víkendová Velká cena České republiky bude zkrátka jiná.
Už devět měsíců je Abraham mimo svět zuřivých strojů, ze kterého byl ke konci loňského roku překvapivě odejit. Nezbývá mu nic jiného než dění na Masarykově okruhu jen přihlížet. Na rozdíl od běžných příznivců motorsportu, kteří se kvůli koronavirovým opatřením na ochozy nedostanou, aspoň přímo v areálu.
Především mi chybí samotná silná motorka. Je to úplně jiná jízda než na stroji, na kterém se může člověk projet běžně. Samozřejmě i adrenalin
Přiznejte, sednul byste o víkendu nejraději na motorku a odjel brněnskou Grand Prix?
Jasně že bych se na ní rád svezl. Celý seriál mi chybí, protože jsem to dělal velmi dlouho. Takže od doby, co jsem začal závodit v MS, to bude vůbec poprvé, co budu v Brně jen pasivně přihlížet. Svézt se nemůžu, a ještě mi budou motocykly trochu provokativně bručet pod nosem.
Co konkrétně vám chybí nejvíce?
Především ta samotná silná motorka. Je to úplně jiná jízda než na stroji, na kterém se může člověk projet běžně. Samozřejmě i adrenalin. A vůbec celý ten kolotoč, ve kterém člověk neustále byl.
Už jste se vyrovnal s bizarním způsobem, s jakým se s vámi stáj Reale Avintia Racing loni v listopadu v rozloučila? Výpověď přes e-mail se asi vstřebávala hodně těžko…
Vyrovnal… Je to tak, jak to je. Už se tak stalo a z jejich strany se to vzít zpátky nedá. Ale byla to od nich prasárna. Nezachovali se vůbec férově. Takový názor na to mám ještě teď a podle mě se nic nezmění ani třeba za pět let.
Takže zášť trvá?
Říká se, že čas některé věci spraví, tak asi i v tomto případě to je aspoň částečně pravda. Ale kamarádi nebudeme, to přetrvá.
Padaja? Chtěl jsem, ať mi to řeknou do očí. Nikdo nepřišel
Užíváte si aspoň to, že se teď nemusíte potýkat s jakousi antipodporou části české veřejnosti, která například místo vaší přezdívky „Abaja“ opakovaně používala „Padaja“ ve spojitosti s vašimi pády na trati?
Podívejte, samozřejmě jsem to předtím vnímal, ale ke konci už mi to bylo jedno. Většina lidí, kteří mají tyto blbé řeči na internetu, jsou docela zbabělci. Nikdo z nich nikdy nepřišel, aby mi to řekl do očí. A to jsem je k tomu vyzýval. Měl jsem akce pro fanoušky, před některými z nich jsem řekl: „Zvu vás, co máte řeči. Přijďte, popovídáme si o tom. Já se vám pokusím nabídnout můj pohled a třeba pak změníte názor.“ Ani jeden se neobjevil. Bylo tam přes 100 lidí, ale opravdu nikdo takový za mnou nepřišel. Posléze zase přišly reakce typu: „Abych si kvůli němu dělal čas a trmácel se do Brna, to mi za to nestojí.“
Loňská brněnská Grand Prix byla pro Karla Abrahama nečekaně jeho vůbec poslední v kariéře. Zdroj: ČTK
Takže jste tuto skupinu lidí postupem času ani nebral vážně, že?
Řeči prostě byly pořád, ale za mě jsou tito lidé opravdu chudáci. Nechci nikoho shazovat, ale prostě je to z jejich strany zbabělost. A pak už mě to ani netrápilo, nestálo to za to. Na internetu to chodí tak, že se vyjadřují především ti, kteří chtějí být zlí, ubližovat a vylévat si srdíčko. Ti, co fandí, nemají potřebu nic psát. Měl jsem převahu těch, kteří mi přáli, často jsem je potkával. Ale nemuseli psát: „Karle, jsi skvělý.“ To se tolik neděje (úsměv). A tak to není jen u mě. S tím se potýkají všichni sportovci.
Brno mají všichni rádi
Jak velkým minusem je speciálně pro brněnský závod to, že se pojede kvůli koronavirovým opatřením bez diváků?
Oproti normálu to samozřejmě bude daleko horší. V televizi ten závod bude vypadat dobře, lidi u obrazovek si to užijí. Dost lidí má v plánu se pohybovat v blízkosti areálu, tak aspoň zvuk motorek uslyší, ale bohužel živě přímo na místě se na Velkou cenu podívá jen pár lidí. To tady všechny moc mrzí, ale jsme rádi, že se aspoň vůbec pojede. A příští rok se snad celá akce uskuteční už za normálních okolností.
Kam byste právě v případě, že jsou tribuny zaplněné, zařadil z hlediska atmosféry Brno v celém kalendáři MotoGP?
Stoprocentně patří na špici. Na většinu ostatních závodů zdaleka nepřijde taková návštěva (brněnský rekord činí 248 tisíc lidí za celý víkend, pozn. red.) Možná můžu být trochu zaujatý, protože Brno je mým rodným městem, ale celé prostředí zdejší Grand Prix je nádherné. Okolo jsou lesy, máme tu obrovské a dlouhé tribuny, na které se vejde opravdu hodně lidí. Fanoušci se navíc mohou dostat dost blízko k paddocku, od kterého je odděluje pouze plot. My jezdci jsme jim pak vždy koukali přímo pod ruce. Je to opravdu speciální. Všichni jezdci mají tento okruh rádi. Neříkám, že ho milují, ale neobjevil se nikdo, kdo by řekl: „Mně se to tady nelíbí.“ Nikdo! V oblibě mají i samotné město, které od okruhu není daleko. Najdou tady všechno k tomu, aby se měli dobře.
Asi i z hlediska hlasitosti jsou brněnští fanoušci zdatní, je to tak?
Samozřejmě. Nechci říkat, že jinde nejsou hlasití, slyšet jsou všude, to jiným velkým cenám nemůžu křivdit. Každopádně pocit podpory od fanoušků je v Brně pro závodníky skvělý. Když přenosy MotoGP nabízí pohled z helikoptéry, tak je jasné, že kulisa je výtečná. Trubky, dýmovnice, neustálé mávání a mexické vlny. Pro prostřihy v televizi je to úžasné. To se bohužel letos musí oželet.
Cítil jste se v zatáčkách Masarykova okruhu jakožto místní lépe a jistěji než na kterékoliv jiné trati?
Asi vás překvapím, ale není to tak. Vždy jsem tu byl jen na Grand Prix, případně na testech, ale ty byly vždy po Velké ceně. Je pravda, že tu provozujeme motoškolu, ale ta se oproti závodnímu tempu jede v úplně jiné rychlosti. Takže to se nenaučíte vůbec nic. Paradoxně bych řekl, že spousta jiných jezdců MotoGP tady odkroužilo mnohem více kol než já.
Máte na brněnské trati nějakou pasáž, kterou jste si v průběhu let vyloženě zamiloval?
Myslím si, že hodně lidí se mnou bude souhlasit, když řeknu, že nejlepším místem je část od páté zatáčky. Ta je, když to řeknu laicky, nejzatáčkovitější. Jde o opravdu technickou pasáž, která se mi líbí nejvíce.
Vzpomenete si na svůj první start v Brně z roku 2005?
Bylo to extrémně stresující. Domácí publikum, šlo o můj vůbec první rok v mistrovství světa, ke všemu jsem byl hodně mladý. Následující roky to bylo podobné, i když jsem se už samozřejmě trochu otrkal.
Rossiho čísla jsou neskutečná
Zmiňoval jste, že tuzemskou trať mají všichni závodníci rádi. Hodně oblíbená bude i u legendárního Valentina Rossiho, který zde už roce 1996 získal své vůbec premiérové vítězství v mistrovství světa. Bavil jste se někdy s ním o tom, co pro něj brněnská Grand Prix znamená?
Ne že bych za ním přišel a řešil s ním toto téma. Ale právě Valentino se loni ozval ve chvíli, kdy se řešilo to, zda se bude v Brně jezdit Grand Prix i v dalších letech. Hrozilo, že bude vyškrtnuta z kalendáře. Tehdy prohlásil: „To by byla ohromná škoda, protože tady je to super.“
Rossi má v Brně skvělé statistiky. Jen v nejvyšší třídě zde byl už jedenáctkrát na pódiu. Dokážete analyticky zhodnotit, proč zrovna tato trať Rossimu sedí?
Těžko říct. Masarykův okruh je po celou dobu plynulý, zatáčky na sebe hezky navazují. A stejně plynulá je i Rossiho jízda, takže zřejmě proto. Někomu sedne toto, někdo zase raději ostřejší okruhy, jako je třeba španělský Jerez.
Fotografie z tiskové konference před loňskou Velkou cenou České republiky. Vedle Karla Abrahama (vpravo) stojí legendární Valentino Rossi. Zdroj: ČTK
O víkendu Rossi zaútočí na rekord. Může se stát prvním jezdcem, který by získal 200 pódiových umístění v královské kubatuře. Co říkáte jeho statistice v MotoGP?
Je to neskutečné, samozřejmě mu to přeji. Uvidíme, bylo skvělé, kdyby se mu letos v Brně zadařilo. Teď mu budu fandit.
Vy sám jste svět MotoGP opustil v necelých 30 letech. Dovedete si představit jezdit mistrovství světa dalších jedenáct sezon, abyste oslavil čtyřicítku a nadále působil v tomto kolotoči jako Rossi?
Jezdí opravdu strašnou dobu. Jen v nejvyšší třídě MotoGP je od roku 2000, což je aktuálně 21 sezon. Mně i těch mých osm let přišlo dost a dost. Ještě více neuvěřitelné je, že téměř celou dobu se drží na výsluní. Sice poslední roky neútočí na titul, ale stále jezdí perfektně.
Co teď vůbec vyplňuje váš čas po konci v mistrovství světa?
Začal jsem řešit, jaké práci se věnovat v budoucnu. Bohužel i mně, stejně jako velkému množství lidí, do plánů zasáhl koronavirus. Právě v prvotní fázi, kdy se něco rýsovalo, to všechno vypuklo. Řešili se různé spolupráce v zahraničí, něco z toho se točilo kolem motorek. Ale více konkrétní být nechci. Každopádně některé ty spolupráce měly být v Indii i v USA, a to je momentálně passé. Uvidíme, jak to bude dál.