Za pár minut od ledovců k palmám. Luxusní expresy jsou pýchou švýcarské železnice

Švýcarsko a železnice – tandem, který k sobě padne. Alpská země je proslulá svým sofistikovaným systém tratí, po kterých se prohání moderní a luxusní vlaky. Při projížďce švýcarskými expresy se můžete kochat rozmanitými výhledy – od zasněžených masivů, ledovcových jezer až po palmy.

Když švýcarský vlak nabere byť jen několikavteřinové zpoždění, průvodčí znervózní a snaží se nástup cestujících uspíšit. Kdysi si lidé podle příjezdu vlaků seřizovali hodinky a ve Švýcarsku by takový rituál mohl být platný i dnes. Švýcarské vlaky jsou nejenže rychlé a přesné, ale i moderní a elegantní.

I proto, že o železnice alpské země pečuje hned několik soukromých dopravců i národní společnost. Největší a nejznámější soukromou železniční společností ve Švýcarsku jsou Rhétské dráhy, které oblékly své vlaky do typicky červené barvy.

„Rhétské dráhy jsou jeden z hlavních důvodů, proč turisté do Švýcarska zamíří,“ řekla CNN Prima NEWS tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok Eva Němečková.

Hlavním tahákem Rhétských drah jsou dva panoramatické vlaky Bernina Express a Glacier Express, ze kterých cestující uvidí rozdílné krásy z palety švýcarské krajiny. Na jejich palubu zve i organizace Switzerland Tourism, která v Česku spravuje web Moje Švýcarsko.

Sešup 1800 metrů z hor do údolí

O panoramatické vlaky ve Švýcarsku je velký zájem. Dovnitř se člověk bez místenky nedostane. Cestující pozorují přírodu přes velká skleněná okna, díky kterým si mohou naplno užít výhledy na hory i podjezdy pod viadukty.

Železnicí protkané Alpy lákají miliony lidí z celého světa. Při projížďce vlakem Bernina Express se během několika chvil dostanete od ledovců až k palmám.

Vlak se totiž nejprve klikatí po trati mezi vrcholy Alp a zastavuje ve výšce 2253 metrů nad mořem ve stanici Ospizio Bernina, což je nejvýše položený bod, jaký pasažéři při cestě navštíví. Poté ale začne Bernina Express rychle klesat a během chvíle dorazí do Itálie. Tam totiž výprava vlakem končí. V prosluněném městě Tirano, kousek od hranic a 429 metrů nad mořem.

„Bernina Express jezdí po železnicích, které jsou zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO, takové tratě jsou na světě pouze tři, ještě v Rakousku a Indii,“ vysvětlila pro CNN Prima NEWS Jennyfer Cirignottová, průvodkyně a marketingová pracovnice Rhétských drah.

Promenáda kolem bunkrů

Druhým klenotem Rhétských drah je vlak Glacier Express (Ledovcový express). Ten se vine podél švýcarských kopců, hor, propastí i bunkrů a pevností, které jsou rozmístěné po celé zemi. Staví mimo jiné v Andermattu, městečku obklopeném skalními masivy a průsmyky, a svou cestu ukončuje i začíná v Zermattu, populárním lyžařském středisku.

Součástí Glacier Expressu zpravidla bývá i přepychový jídelní vůz, kde mohou cestující ochutnat švýcarské speciality. Nejde přitom o žádné mražené polotovary, jídlo se připravuje až ve vlaku. „Přímo na palubě máme kuchyni, ze které pasažérům servírujeme obědy i večeře,“ uzavřela Cirignottová.

A proč vůbec v historii začali lidé ve Švýcarsku tolik proslulé železnice Rhétské dráhy stavět? Primárním účelem bylo usnadnit dopravu pacientů do sanatoria Schatzalp v Davosu. Nemocní s tuberkulózou tam v minulosti dojížděli z celého světa, své pokoje měl uvnitř zařízení rezervované i ruský car.