Pro řadu dětí znamená usednutí do lavic i první zkušenost s tím, že se budou muset samotné dostávat z domu do školy a naopak. Experti upozorňují, že do věku jedenácti let jsou v provozu nevyzpytatelné. Co vše by jim měl rodič vysvětlit?
Září je pro mnoho dětí i rodičů stresující období. Rozhodují totiž o tom, zda je už ten správný čas pustit svého potomka do školy samotného. Podle expertů je dobré před takovým krokem celou trasu s dítětem projít.
„Nejkratší trasa vhodná pro dospělého však nemusí být tou nejlepší volbou. Na dítě mohou číhat nebezpečí v podobě přecházení přes rušné pozemní komunikace v místech, kde nejsou přechody pro chodce, či kde není provoz chodců řízen semafory. Navíc mohou nejmenší narazit na komplikace, které dospělák nevnímá,“ uvedla metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.
Projděte se školákem několikrát cvičně cestu
Podle ní je tak důležité, aby komunikace při „nácviku“ cesty do i ze školy byla oboustranná. Rodič by tak potomkovi měl ukázat všechna místa, kde může přecházet a třeba i nějakou zkratku. Navíc by mu měl nechat dostatek prostoru k tomu, aby se mohl sám průběžně ptát.
„Svými otázkami často doprovázejícímu rodiči naznačí, že mu něco není jasné, případně že v něčem vidí velkou komplikaci. Rozhodně je dobré vést děti k tomu, aby při přecházení především rušnějších vozovek využívaly přechodů pro chodce,“ upřesnila.
Dětem je třeba velmi důrazně vysvětlit, že „zebra“ je sice kamarád, ale že na ni nemůže vstoupit bez pečlivého rozhlédnutí se a zvážení, nakolik je řidič motorového vozidla schopen bezpečně zareagovat. A že tramvaj má přednost vždy.
„Ovšem abstraktní výklad obsahu pravidel silničního provozu se zpravidla mine účinkem. Naopak dobré je vše vysvětlovat pomocí názorných analogií či metafor, tedy obrazů, které si dítě umí představit,“ doplnila.
Nezapomínejte na reflexní prvky
Řada dětí bude k dopravě do školy používat i prostředky hromadné přepravy osob, jako jsou například autobusy nebo tramvaje, kde na ně také může číhat spousta nebezpečí, Od věci tak není s nimi probrat, jak bezpečně nastupovat a vystupovat . Dobré je i připomenout, že by neměly přecházet těšně před dopravním prostředkem, jelikož jsou malé a řidiči je mohou snadno přehlédnout.
Nejen kvůli vzrůstu, ale také s přihlédnutím na podzimní počasí je nutné dbát i na to, aby dítě bylo dobře pro všechny řidiče viditelné. Pestře zbarvené oblečení rozhodně dítě v hustém městském provozu zviditelní, ale s příchodem podzimních plískanic a potemnělého zimního období už tak účinné nejsou. „Zde pomohou jen reflexní doplňky. Na trhu je dostatečný výběr oblečení s reflexními prvky, vhodnými doplňky pak bývají reflexní přívěšky či pásky. Děti se jejich nošení bránit nebudou, ba právě naopak,“ upřesnil Budský.
Upozornil také na fakt, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Děti reagují dvakrát pomaleji než dospělí, často jednají zkratkovitě, neadekvátně konkrétní situaci. Děti ve věku do 11 let mohou být v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ uzavřel Budský.