EXKLUZIVNĚ: Celé znění odpovědí Jiřího Fajta k auditům v Národní galerii Praha
Stále tedy trváte na tom, že vaše odvolání nesouvisí se špatným hospodařením ale s politikou?
Ano, trvám na tom. V protokolu není nikde uveden jediný důvod pro okamžité konání ministra při mém „velikonočním“ odvolání. Podle kontrolorů neexistovalo žádné riziko z mojí pokračující činnosti ani žádné ohrožení, o němž tak dramaticky hovořil ministr Staněk.
Kontrolní protokol jasně dokazuje, že NGP hospodařila s vyrovnaným rozpočtem a její hospodářské výsledky v minulých letech v žádném případě nezakládaly důvod pro tvrzení o její špatné ekonomické kondici. Naopak. V roce 2017 skončilo hospodaření NGP se ziskem 8 mil. Kč, přičemž na rezervním fondu, který slouží ke krytí neočekávaných výdajů, zůstala částka bezmála 33 mil. Kč, v roce 2018 skončilo hospodaření NGP se ziskem cca 200 tis. Kč, ale na rezervním fondu na konci minulého roku bylo dle protokolu 42,6 mil. Kč.
Bývalý šéf ekonomického úseku v dopise, který je adresován vám, píše, že od prosince 2018 do února 2019 zaznamenal 59 porušení zákona. Můžete to vysvětlit?
Pokud tím myslíte pana ing. Jiřího Sýkoru, PhD., který je autorem udání, z něhož čerpalo Ministerstvo kultury a patrně také Vy, pak v době jeho dvouměsíčního působení v NGP bylo jeho zodpovědností, aby identifikoval systémové problémy a navrhoval opatření k jejich eliminaci. Podle jeho tehdejšího sdělení představovalo „59 porušení zákona“ ve skutečnosti opakované nedodržování formálních procedur při tzv. předběžné řídící kontrole.
Vaše autorská smlouva na 1 120 000 je koncipována jako dramaturgie výstav. O tom ale pochybuje nejen náměstek ministra kultury, ale i kurátorka výstavy. Můžete prosím jasně říci, jakými osobními autorskými počiny jste přispěl k výstavě?
Nad rámec svých povinností plynoucích z funkce ředitele NGP jsem vytvářel ve volném čase po dobu 16 měsíců dramaturgickou koncepci jubilea tzv. osmičkových roků. Vedle toho jsem vytvořil koncepci výstavně filmového projektu “Invaze 1968“, koncepci knižního projektu „1968 s lidskou tváři“ a konečně koncepci výstavního cyklu „Salm Modern“, u kterého jsem byl navíc činný jako spoluautor scénáře a spolukurátor. Z toho plyne, že nešlo o jedinou výstavu, jak mylně uvádíte, ale o mnohem obsáhlejší jubilejní program. Tato činnost vyžadovala vysokou tvůrčí a časovou náročnost spojenou i s autorským dohledem, komunikaci s autory, kurátory jednotlivých výstav, tvůrčími i netvůrčími profesemi.
Nedodal jste ani výkaz práce ani předávací protokol.
Veškeré projekty byly v roce 2018 úspěšně realizovány, měly zasloužený ohlas u laické i odborné veřejnosti a důstojně prezentovaly v minulém roce klíčové události stoleté historie Československého státu. Z důvodů liknavosti ministerstva kultury byla předmětná smlouva uzavíraná až v závěru jubilejního roku a přímo se v ní uvádí, že NGP autorské dílo převzala. Tudíž předávací protokol nebyl zapotřebí.
Přijde vám normální zaplatit advokátní kanceláři za desetistránkovou smlouvu přes 120 tisíc korun?
Nevím jakou smlouvu máte na mysli. Pokud Vám jde o předmětnou autorskou smlouvu, NGP za její přípravu dle vyjádření dodavatele a výkazů práce zaplatila částku 54.000,-Kč bez DPH. Cena je tak přiměřená rozsahu autorského díla a zvyklostem.