Cena za jeden kilometr jízdy v taxi by se v Praze měla zvýšit z 28 na 36 korun. Cena za minutu čekání bude namísto šesti nově sedm korun a nástupní sazba se zvýší ze 40 na 60 korun. V pondělí mají návrh projednat pražští radní. „Konečně, po 13 letech dojde k regulaci,“ reagují taxikáři.
Důvodem je to, že maximální ceny stanovené v roce 2006 už nepostačují na pokrytí všech nákladů provozovatele taxislužby. Vyplývá to z návrhu nařízení o cenách taxislužby, který mají v pondělí projednat pražští radní.
Nově vznikne i ceník pro taxi-elektromobily, u kterých bude jeden ujetý kilometr stát maximálně 39 korun. Nové ceny mají začít platit od letošního 1. února.
Za zvýšení cen v minulosti řidiči taxi několikrát protestovali. „Je to adekvátnější situace. Po 13 letech stagnace ceny je to pozitivní zpráva,“ potvrdil pro online redakci Jiří Kvasnička, předseda Unie dispečinků taxi. „Pro nás je spíš negativni věc z toho plynoucí, že si politici celou dobu dovolí něco neregulovat, podívejte se na zvýšení cen paliv, během té doby... to nemá obdoby! Konečně se toho někdo ujmul, doufejme, že ta cena bude dál i v budoucnu regulovaná. Jednou za rok by měla být vypracována kalkulace,“ dodává Kvasnička.
Změna je motivována tím, aby „byla taxislužba poskytována novými bezpečnými vozidly na co nejlepší úrovni, rovněž ale splňujícími vysoké nároky na ekonomii provozu.“ K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu současné ceny už neumožňují. „Navýšení ceny za kilometr jízdy (...) znamená procentuální nárůst od poslední úpravy maximálních cen v roce 2006 o 28,5 procenta, což umožňuje dostatečně pokrýt provozní náklady provozovatelů,“ píše se v dokumentu.
Nový ceník zahrnuje poprvé také regulaci cen taxislužby využívající elektromobily. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu a za kilometr jízdy cestující zaplatí maximálně 39 korun. Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu to, že vyšší náklady provozovatele na pořízení elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby nevyváží jeho nižší náklady na provoz.
V minulosti za zvýšení cen protestovala část taxikářů. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.
Sněmovna nyní zároveň řeší novelu silničního zákona zabývajícího se podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.
Zdroj: iPrima/ČTK