Přetížené linky hygienických stanic v posledních dnech kapacitně nezvládají dotazy volajících. Další možností má být telefonní číslo 1212 zřízené Ministerstvem zdravotnictví. Ani tam se kapacitně nedaří zvládnout nápor tazatelů. Strach ze situace kolem nákazy koronavirem mají ve velké míře důchodci, pro ně Senior Pointy nově spustily nonstop telefonní linku 840 111 122.
Senior Pointy volajícím podají informace či zprostředkují pomoc, linka je 840 111 122
Právě senioři patří mezi nejohroženější skupiny, v tuzemsku jich jsou odhadem 3 miliony. V Česku za normálních okolností funguje 38 Senior Pointů a ročně je navštíví asi 80 000 důchodců. V dalších dnech doplní linku Senior Pointů (SP) i zkušení psychologové, kteří se budou snažit rozptýlit obavy seniorů a povzbudit je. Samotná místa, kde SP obvykle fungují, jsou kvůli karanténě zavřená.
„Již před několika dny jsme na pobočkách zaznamenali vlnu paniky v souvislosti s šířící se epidemií nového koronaviru a informacemi o tom, kdo patří do ohrožených skupin. Nyní se snažíme udělat vše nejenom pro ty, kdo k nám pravidelně docházejí, ale pro všechny seniory. Sháníme usilovně ochranné pomůcky, aby naši pracovníci mohli pomáhat i osobně,” vysvětluje Jakub Carda, ředitel organizace Společně o.p.s.
Roušky se podařilo částečně zajistit Moravskoslezskému kraji. O víkendu jich rozdal pracovníkům sociálních služeb 30 000. „Roušky jsme nakoupili na naše náklady, nyní čekáme na další zásilku 10 000 kusů od státu. Musíme zajistit bezpečnost těch, kteří jsou se seniory v úzkém kontaktu,“ říká Jiří Navrátil, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro sociální oblast.
Infolinka 1188 má nárůst volajících o 400 procent. Operátoři radí i s výrobou vlastních roušek
Nápor dotazů kvůli novému koronaviru hlásí i operátoři nonstop informační linky 1188. Musí nyní vyřídit i přes 10 000 hovorů denně. V běžném režimu odbaví za den kolem dvou a půl tisíců telefonátů. Se zaváděním vládních opatření se na linku čím dál častěji začali obracet volající s dotazy týkajícími se nového koronaviru. A tak za poslední týden provozovatel linky zaznamenal 400procentní nárůst telefonátů.
Dotazy se mění v závislosti na rychle se vyvíjející situaci. „Ještě před týdnem jsme vysvětlovali, co to je za vir, jak se přenáší a jaká jsou nejlepší preventivní opatření. Postupně se na nás ale začali obracet i zoufalí volající, kteří byli v rizikové oblasti, mají příznaky, ale nemohou se už několik dní dovolat na linky k tomu určené. V posledních dnech se dotazy nejčastěji týkají karantény a interpretace rozhodnutí vydaných vládou ČR,“ vysvětluje Petr Studnička, generální ředitel provozovatelské společnosti.
Operátoři odpovídají i na dotazy týkající se nedostatku roušek, jejich možné náhrady nebo radí s výrobou vlastních. Četně vyvrací přenos viru ze zvířete na člověka a opačně nebo vysvětlují opatření související s karanténou. Telefonní služba 1188 funguje na českém trhu již od roku 2007.
Kam lze volat
Infolinka k novému koronaviru
- 1212
Nonstop informační linky Státního zdravotního ústavu
- 724 810 106
- 725 191 367
- 725 191 370
Infolinky zdravotních pojišťoven
- Všeobecná zdravotní pojišťovna: 952 222 222
- Vojenská zdravotní pojišťovna: 844 888 888
- Česká průmyslová zdravotní pojišťovna: 810 800 000
- Oborová zdravotní pojišťovna: 261 105 555
- Zaměstnanecká pojišťovna Škoda: 800 209 000
- Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra: 844 211 211
- RBP zdravotní pojišťovna: 800 213 213
V případě podezření z nákazy neprodleně volat příslušnou krajskou hygienickou stanici.
A své informační linky zřídila i ministerstva:
- Ministerstvo průmyslu a obchodu: 224 854 444
- Ministerstvo dopravy: 225 131 810
- Ministerstvo zahraničních věcí: 224 183200, 224 183 100
- Ministerstvo vnitra: 739 608 533