To, že mladí lidé už netráví čas venku na čerstvém vzduchu, není novinka. Za poslední dobu se ale mnohem více puberťáků přesouvá do obchodních center. Ta jim totiž nabízejí kromě posezení i zdarma připojení k Wi-Fi nebo možnost nabíjení telefonu.
Sezení doma u počítačů už není u dnešních dětí populární. Novou alternativou trávení času venku je posedávání v nákupních centrech. „Odpočinkové zóny těchto domů dnes plní stejnou funkci, jako dříve parky nebo hřiště,“ popisuje ředitelka České asociace streetwork Martina Zikmundová.
Stejně jako venku v parku nebo na hřišti může i v obchodních domech docházet k potyčkám. Mladí lidé totiž často dělají hluk nebo obtěžují různými způsoby návštěvníky. „Často může jít o nedorozumění, kdy mladí lidé dělají hluk a od ochranky si nenechají domluvit. Pomoci předcházet těmto situacím mohou právě streetworkeři," doplnila Zikmundová s tím, že některá obchodní centra s nimi již navazují spolupráci.
Obchodní domy poskytují puberťákům celoroční azyl
Dospívající si podle streetworkerů vybírají obchodní domy i proto, že jim nabízí nejen připojení k internetu, ale i celoroční zázemí. „Zatímco venku je poflakování podřízené světlu a počasí, nákupní centra teenagerům poskytují celoroční azyl,“ dodává Zikmundová.
Podle terénních pracovníků je potřeba zaměřovat se na celé skupiny. Někdy je party mladistvých sice ignorují, ale nakonec se většinou trefí do správné nálady a dostanou prostor s nimi pracovat.
„Když chceme oslovit děti a mládež, obcházíme parky a obchodní centra, kde se snažíme navázat s nimi kontakt. Klíčové je porozumět jejich gestům, způsobu vyjadřování a naučit se jejich jazyk,“ vysvětluje streetworkerka roku Zuzana Šťastná.