Přední čínský expert na umělou inteligenci nedávno přišel s tvrzením, že za 15 let převezme umělá inteligence až polovinu pracovních míst. Zjišťovali jsme, jak to je s umělou inteligencí v Česku a zda se mají Češi o své pracovní pozice bát.
Rychlost nástupu umělé inteligence je neústupná. Firmy se shodují, že její využití bude veliké, protože se vždy v rámci efektivity a úspory peněz obrací na tu nejvýhodnější variantu. „Motivací pro automatizaci a využití IT principů v byznyse jsou vždy úspory a urychlení fungování procesů či oddělení,“ vysvětlil pro FTV Prima ředitel IT ve společnosti Alza.cz Vladimír Dědek.
Příkladem umělé inteligence v současnosti jsou konverzační asistenti, chatboti. „Na celé řadě pracovišť jsou již dnes využíváni chatboti,“ uvedla pro FTV Prima mluvčí Svazu průmyslu a dopravy ČR Eva Veličková. Jsou to roboti, kteří automaticky zodpovídají na zákaznických centrech často kladené dotazy.
I přes obrovský přínos odmítají firmy připustit hromadné propouštění zaměstnanců na úkor umělé inteligence. „Z praxe vidíme, že přestože některé firmy už využívají pokročilou průmyslovou automatizaci i robotizaci relativně hodně, představy o úbytku pracovních míst se nenaplňují. Vznikají totiž nové,“ upřesnila ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková.
Za klíčové firmy považují vznik nových pozic. „Spolu s moderními technologiemi se objevuje potřeba IT odborníků, strojařů, ale i specializovaných opravářů atd. Je také pravděpodobné, že se spolu s technologickým pokrokem budou měnit náplně profesí,“ řekla členka vedení společnosti IBM Milena Jabůrková.
Zároveň jsou nenahraditelné pozice, kde je potřeba využívat lidskou představivost a kreativitu. „Ti zaměstnanci, kteří pracují na projektech, budou mít podle mého názoru vždy místo jisté,“ doplnil Dědek. Dodává, že cíleně by měly být nahrazovány pozice nudné a stereotypní, aby se zaměstnanci mohli angažovat na smysluplných pozicích, kde se vyžaduje tvůrčí činnost.