Používání lithium-iontových powerbank na palubě některých aerolinek by mohlo být již brzy minulostí. Několik asijských leteckých společností totiž chystá zpřísnit pravidla pro jejich přepravu. Reagují tak na sérii případů jejich přehřátí v letadlech, kvůli kterým nejspíše začalo hořet. Nová opatření by proto měla snížit riziko požárů během letu. Cestující si budou muset dávat pozor, kde mají svou powerbanku uloženou.
Bez externí baterie k nabíjení chytrého telefonu, tabletu nebo laptopu si nejspíš řada z nás své dlouhé cesty nedokáže představit. Jenže právě powerbanky jsou podle několika asijských aerolinek příčinou řady požárů na palubách letadel, informuje CNN. Zmiňuje například incident z konce ledna, kdy krátce před odletem začalo hořet v letounu jihokorejské společnosti Air Busan. Podle vyšetřovatelů za oheň mohla nejspíše lithiová externí baterie.
ČTĚTE TAKÉ: Ve Francii se srazila dvě akrobatická letadla. Ze zveřejněných záběrů mrazí na zádech
Nebezpečné mohou být powerbanky na palubě letadla například kvůli výrobní chybě, špatnému používání nebo jednoduše kvůli tomu, že už jsou staré. Federální letecký úřad Spojených států amerických za poslední dvě desetiletí eviduje přes 500 případů, kdy se lithiová baterie během letu přehřála, začalo se z ní kouřit nebo začala dokonce hořet.
Změny se dotknou Taiwanu, Jižní Koreje, Hongkongu nebo Thajska
Jižní Korea nedávno přijala celostátní opatření, které zakazuje převážet zařízení s lithiovými bateriemi včetně elektronických cigaret v úložných prostorech nad sedadlem – cestující je tak smí uložit buď pod sedadlem nebo v kapse sedadla před ním. Toto opatření se podle CNN týká všech jihokorejských aerolinek a platí také úplný zákaz používání externích baterií během letu.
Od poloviny března si cestující nesmí pomocí powerbanky dobíjet svá zařízení ani na palubě letadel aerolinky Thai Airways, v dubnu začne stejný zákaz platit i u společnosti Singapore Airlines. Zakázáno bude i dobíjení externích baterií přes USB porty, které jsou přímo v letadle.
K obdobným opatřením – tedy zákazu používání dobíjecích zařízení během letu a jejich ukládání do prostoru pro příruční zavazadla nad hlavou – v průběhu jara přistupují i taiwanské aerolinky EVA Air, China Airlines a Uni Air, regulace se nevyhnou ani Hong Kong Airlines nebo nízkonákladové společnosti Air Asia.
Proč mohou být powerbanky na palubě letadla nebezpečné?
Powerbanky většinou obsahují právě lithium-iontové baterie. Výrobci po nich sahají kvůli jejich relativně nízké ceně a velké kapacitě, vysvětlila CNN Chrystal Zhangová z RMIT University v australském Melbourne. Podle ní by plošný zákaz používání externích baterií mohl způsobit nepříjemnosti především pasažérům dlouhých letů, kteří často svou elektroniku užívají jako zdroj zábavy.
Problémem je ale takzvaný tepelný únik, k němuž někdy u lithium-iontových baterií dochází. Jde o řetězovou reakci, která může vést až k požáru nebo explozi. Baterie jsou totiž plné vysoce hořlavých látek. Aby se nebezpečí požáru minimalizovalo, radí Sonya Brownová z Univerzity v Novém Jižním Walesu powerbanku i všechny ostatní baterie před každou cestou letadlem pečlivě zkontrolovat. Pokud se zařízení zdá nafouknuté nebo vykazuje známky poškození, měli bychom ho bezpečně zlikvidovat.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Na silnici se v USA zřítilo letadlo. Vrak i auta pohltily plameny