Čeští řidiči nesmí usednout za volant pod vlivem alkoholu. Jakkoliv jsou na to místní řidiči zvyklí, jde ve světě spíš o výjimku, která se objevuje hlavně u muslimských nebo postkomunistických zemí. Nejčastěji je povoleno 0,5 promile. Někde se ale alkohol za volantem neřeší vůbec.
Člověk pod vlivem alkoholu ztrácí pozornost, má pomalé reakce a spolu s mírou jeho koncentrace v krvi stoupá i pravděpodobnost nehody. Jenže otázkou je, kolik promile musí mít řidič v krvi, aby byl považován za opilého. České zákony v případě řízení netolerují nic, respektive pokud se řidič nepřizná k pití před jízdou, je nastavena hranice 0,24 promile v krvi. To kvůli toleranci měřicího přístroje a fyziologické hladině.
Podle policejních statistik loni v Česku způsobili 4 486 nehod z téměř 95 tisíc právě opilí účastníci silničního provozu. Zahynulo 50 lidí, ale 46 z nich až při nehodě, kdy měl viník více než 0,5 promile alkoholu v krvi. Právě hranice 0,5 promile je nejčastější ve světě, zejména pak v Evropě. Člověk si tedy před jízdou může dát jedno pivo nebo sklenici vína, třeba k obědu, a pak se nemusí bát vyrazit na cestu.
Pozůstatek z dob komunismu
Proč platí v Česku nulová tolerance? Část veřejnosti se domnívá, že je to kvůli nátuře Čechů. Tradičním argumentem bývá: „Povolíš jim jedno pivo, vypijí pět.“ Zákon kvůli demagogické paušalizaci chování národa ale nevzniká. Pravděpodobnější je fakt, že Česko, dříve Československo, bylo ve sféře vlivu bývalého Sovětského svazu.
Řidič pod vlivem alkoholu zdemoloval vozidlo i veřejné osvětlení. Vyvázl bez zranění
Devětadvacetiletý řidič způsobil v sobotu v Hradci Králové pod vlivem alkoholu dopravní nehodu. Ve vysoké rychlosti dostal na mokré vozovce smyk a s vozidlem přejel do protisměru, kde narazil na obrubník, zábradlí i strom. Vyvázl bez zranění.
Česká republika je totiž nyní jednou ze čtyř zemí Evropské unie, kde platí nulová tolerance alkoholu za volantem. Dalšími jsou Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Tedy všechno státy bývalého východního bloku. Pokud se podíváme do světa, najdeme ve 195 oficiálně uznávaných zemích světa jen 35, kde platí nula. To je pouhých 18 procent.
Jsou mezi nimi i jiné země ze sféry SSSR, jako Ázerbájdžán, Rusko, Kazachstán nebo Turkmenistán. Dalšími státy jsou takové, ve kterých převažuje muslimské náboženství. Jde o Maledivy, Jemen, Írán či Saúdskou Arábii. Faktem je, že ve výčtu zemí s nulovou tolerancí jsou přítomné i ty, které ji zvolily bez zjevné příčiny, jako Nepál či Panama. Není jich ale mnoho.
S lahví rumu za volantem
Našince jistě překvapí, že na světě naopak existují země, ve kterých se alkohol za volantem neřeší. Asi nejznámější z nich je jihoamerický vysokohorský stát Bolívie. Paradoxem je, že se v něm také nachází silnice, která je považována za nejnebezpečnější na světě. Na cestu přes ni se tedy lze posilnit třeba rumem. Žádný limit neplatí ani pro řidiče v Burundi, Gambii, Keni, Vanuatu nebo v Togu. Celkem je takových zemí zhruba deset.
Nejčastějším limitem pro řízení je ve světě 0,5 promile. Nutno ale podotknout, že zejména ve vyspělých evropských zemích platí, že pokud řidič i s nižším podílem alkoholu v krvi způsobí dopravní nehodu, dostane se do potíží s policií i pojišťovnou. Menší tolerance v některých státech platí také pro profesionální nebo naopak začínající řidiče.
Vysoký limit pak mají třeba v USA, kde je v řadě států možné řídit s 0,8 promile alkoholu v krvi. To je omezení pro Velkou Británii, Maltu a řadu zemí ze sféry britských kolonií. Řeč je třeba o Barbadosu, Bahamách nebo Ghaně. Nejvyšší limit na světě má Rovníková Guinea. Tamní policie řeší až řidiče, kteří nadýchají přes 1,5 promile.