Blíží se konec lokálek v Česku
Regionální tratě ohrožuje pozměňovací návrh drážního zákona, který už byl předložen Poslanecké sněmovně. Podle krajů a obcí je to začátek plošné likvidace lokálních tratí se slabším provozem. V ohrožení by mohl být i oblíbený Posázavský pacifik.
„Návrh vůbec nepostihuje stav, kdy třeba máte lokálku, kde zimní provoz nemáte prakticky žádný a naopak máte poměrně silný provoz v turistické sezóně,“ uvedl radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN). Krajům vadí, že se jich předem nikdo na nic nezeptal.
Alespoň 1 500 osobních vlaků ročně
Ministerstvo dopravy ale říká, že nejde o žádné plošné rušení tratí, v současné podobě jde prý jen o nastavování parametrů pro diskuzi. Tratě jsou v ohrožení, pokud po nich neprojede alespoň 1 500 osobních a 12 nákladních vlaků ročně.
„Nic se neruší, nic se nemění v tom, že bychom někde najednou zavřeli a rozkopali regionální tratě v České republice,“ vysvětluje poslanec Martin Kolovratník (ANO). Podle ministerstva nejde o rušení tratí, ale jejich konzervování. To znamená, že vlaky zmizí, ale stavby musí zůstat.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka upozorňuje, že i když bude zaveden status konzervace dráhy, tak je to pouze možnost, jak konzervaci provést, nikoliv povinnost.
„Samozřejmě si nemyslím, že by docházelo k plošnému vytrhávání kolejí, i když sarkasta by mohl říkat, že státu chybí peníze a potřebuje prodat koleje do šrotu,“ dodal s úsměvem Borecký. Představitelé krajů chtějí pozměňovací návrh stáhnout a věc vrátit do debaty krajů a ministerstva dopravy.