Češi chtějí znovu do vesmíru. Tentokrát těžit nerostné zdroje z asteroidů

Asteroidy prolétávající kolem Země obsahují obrovská nerostná bohatství. Češi proto chtějí už v roce 2025 vyslat průzkumné družice. Projekt SLAVIA je jednou z největších českých vesmírných misí, píše týdeník 5plus2.

Vysoko nad Zemí se navíc nachází dosud nevyužívaný obří zdroj surovin, hlavně nerostů či vody. Tým českých vědců a firem proto nedávno odstartoval misi s názvem SLAVIA a společně chtějí postavit dvě 20kilogramové družice, které jednoduchou, a přitom účinnou fyzikální metodou odhalí, jaké minerály a další zdroje mohou skrývat stovky tisíc asteroidů prolétávajících v blízkosti Země.

Lidstvo by tím získalo v podstatě nevyčerpatelné zásoby. A pro Česko jde o největší vesmírnou akci od 70. do 90. let minulého století a projektu družic Magion.

Odhalit, co se skrývá v nitru asteroidů, přitom není tak složité, jak by se mohlo zdát. Klíčem je poměrně jednoduchá metoda zvaná spektroskopie. „Jde o sledování úlomků asteroidů. Když úlomek prochází obrovskou rychlostí atmosférou, třením o vzduch se ohřívá a vypařuje – to je vlastně podobné hoření. Družice hoření zaznamená a pečlivě ho prozkoumá,“ vysvětluje Václav Havlíček ze SAB Aerospace, největší české společnosti, která vyrábí komponenty pro vesmírný průmysl a na projektu SLAVIA se podílí.

„Na střední škole se v chemii občas dělají pokusy, kdy se zapálí plamen s nějakou příměsí. Plamen se pak pomocí krystalu rozloží na barevné spektrum, ve kterém jde vidět, jaká je v plameni příměs. Podobně budeme zkoumat, jaké prvky se vypařují z meteoritu,“ uvádí vědec.

Nejsou vzácné, ale potřebujeme je

Družice v sobě bude mít i druhé analytické zařízení, které bude zkoumat prach uvolněný z povrchu asteroidů – i z něho lze zjistit, zda jsou v obřích asteroidech minerály vhodné k těžbě. Lidstvo v současné době mapuje asi půl milionu asteroidů, které nejčastější krouží kolem Slunce a jež se mohou dostat blízko Zemi. „Většinou pochází ze srážek nejrůznějších těles a mohou být různě staré,“ vysvětluje Havlíček.

Jejich složení se doposud odhadovalo zejména z pozorování zemskými dalekohledy, což ale kvůli zkreslení vlivem atmosféry poskytuje omezené údaje. Mise SLAVIA je revoluční v tom, že používá analytické metody, jež jsou obě v pozemských laboratořích velmi dobře známé, na oběžné dráze je ale systematicky zatím nikdo nevyzkoušel. Právě toho chtějí Češi využít.

Vše je teď v přípravné fázi, kdy se hodnotí rizika mise, stejně jako její technická proveditelnost do nejmenšího detailu. „První družice by mohly vzlétnout nejdříve v roce 2025,“ upřesňuje Havlíček. „Nejslibnější jsou v tuto chvíli zdroje, jež nejsou vzácné, ale kterých potřebujeme těžit velké množství. Například voda, železo či hliník,“ dodává vědec s tím, že zatím není jasné, jak by případná navazující těžba z asteroidů konkrétně probíhala. Zda za letu nebo třeba tím, že by se asteroid přitáhl k Zemi na oběžnou dráhu.

První je na řadě Měsíc

Kromě asteroidů se „vesmírní těžaři“ zaměřují i na planety a komety. Například v roce 2014 přistála na jedné kometě výzkumná družice Rosetta. Šlo by třeba právě díky ní na kometě těžit? „Určitě. Mise podobná Rosettě by mohla, pokud by se našla vhodná technologie, těžit i kometu,“ podotýká Havlíček.

Nejblíže uskutečnění takového snu je ovšem těžba na Měsíci. „V tuto chvíli se na to připravuje několik misí. Za pár let tam přistanou roboti, kteří budou realizovat zkušební provoz. Opět půjde v první řadě o vodu, ze které se bude získávat vodík a kyslík,“ upřesňuje.

Komu by připadlo bohatství, kdyby se Čechům podařilo objevit „diamantový“ nebo „zlatý“ asteroid? Více informací se dozvíte v pátečním vydání týdeníku 5plus2 a na www.5plus2.cz.

věda vesmír asteroid nerost Měsíc věda a výzkum nerosty a suroviny 5plus2

Vláda schválila návrh státního rozpočtu se schodkem 376,6 miliardy, rozhodne nová Sněmovna
Vláda

Vláda v pondělí schválila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 376,6 miliardy korun. Na Twitteru to sdělila ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Rozpočet byl schválen i přes nesouhlas koaliční ČSSD. Důvodem je růst platů státních zaměstnanců. 1 400 korun, s kterým rozpočet počítá, nepokryje podle ČSSD ani inflaci. Politici rovněž rozhodli o zvýšení důchodů.

Lituju, že jsem ji nezachránila: Sestra policistky popsala šikanu, která vedla k sebevraždě

Případ sebevraždy jedenatřicetileté policistky Kristýny Litomerické, která skočila z 11. patra poslední den své mise ve Varšavě, stále budí řadu otázek. Podle její sestry Markéry Šubrtové neměla Kristýna sebevražedné sklony, byla energická, veselá a všem se snažila pomoct. Uvedla to v exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS. V něm dále popisuje, co přesně si se sestrou před osudným okamžikem psala a proč podle ní policie selhala. Detailně líčí i šikanu ze strany kolegů na misi, která dospěla až do intimních detailů, jež měly pravděpodobně k sebevraždě vést.

Sledujte předvolební debatu Speciál 360°: Jak se staví k migraci ODS a Piráti?

Hrozí Evropě další velká migrační vlna? Jak se na ni připravit? A nakolik je dění v Afghánistánu bezpečnostním rizikem pro západní svět? To vše bude tématem další předvolební superdebaty na CNN Prima NEWS. Tentokrát budou ve speciálu 360°: Hlas lidu diskutovat Jana Černochová (ODS), Jan Lipavský (Piráti), Robert Šlachta (Přísaha) a Libor Vondráček (Trikolora Svobodní Soukromníci). Debatu můžete sledovat 29. září od 20:15 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. Ani v tomto případě nebude chybět divácká anketa.

Komentátor: Pro Piráty je boj proti spalovacím motorům mantrou. Podívejte se na Hřiba

Piráti a Starostové mají ekologii ve své politické DNA, prohlásil v pořadu K věci na CNN Prima NEWS komentátor webu Info.cz Petr Holec. Jako příklad uvedl pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), pro kterého je prý boj proti autům se spalovacími motory mantrou. Naopak u koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) Holec očekával v tomto ohledu razantnější odmítnutí.

Pěstování ředkviček, tři toalety a Babišovy drahoty. Lídři perlili v superdebatě

Lídři osmi nejvýraznějších stran a hnutí se střetli ve speciální předvolební debatě Česko hledá premiéra. Diskuze na CNN Prima NEWS se neobešla bez slovních střetů, osočování z přešlapů a prapodivných analogií. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš mával s obálkou časopisu a vykřikoval, kde že je jeho oponent Ivan Bartoš od Pirátů. Předseda hnutí STAN na oplátku připomněl premiérovi „pěstování ředkviček“, lídr koalice Spolu Petr Fiala (ODS) zase korupční skandály z řad ANO. Výběr hlášek z nedělní superdebaty si můžete přečíst níže.

Systém fatálně selhal. Překvapilo mě, že Frontex šikanu dál nevyšetřoval, říká psycholog

Českem rezonuje případ mladé policistky, která ukončila svůj život skokem z 11. patra. Kristýnu Litomerickou k tomu podle jejích nejbližších dohnala šikana na pracovišti. Sebevraždu Litomerická spáchala v poslední den své mise ve Varšavě, kde právě ukončovala dvouměsíční stáž u Evropské agentury pro pohraniční a pobřežní stráž (zkráceně Frontex). Mohla Litomerická předejít šikaně? A co je nejlepší v takové situaci dělat? Na tyto otázky odpovídá psycholog Daniel Štrobl.

Osahával a líbal ženu, musela se schovat v hotelu. Pražští policisté po útočníkovi pátrají

Pražští kriminalisté pátrají po muži, který na začátku minulého týdne osahával devětadvacetiletou ženu na ulici v Praze 2. Napadená se musela před útočníkem schovat v blízkém hotelu. Policie dnes zveřejnila záběr podezřelého a žádá veřejnost o pomoc při určení jeho identity. Muži hrozí za sexuálně motivovaný trestný čin až pět let vězení, uvedl policejní mluvčí Jan Rybanský.

Česká policistka během mise v Polsku spáchala sebevraždu. Kvůli šikaně, tvrdí rodina

Mladá a nadějná česká policistka spáchala v poslední den své mise v Polsku loni v říjnu sebevraždu skokem z okna v 11. patře. Co k tomu Kristýnu Litomerickou dohnalo, nikdo neví. Zatímco rodina má důkazy o tom, že šlo o šikanu motivovanou národností i vzhledem, česká policie tvrdí, že důvodem byly osobní problémy. Proč ale policie téměř rok úmrtí kapitánky z cizinecké policie tajila? A vědělo vedení o Kristýniných potížích před tragédií?