Mezi tuningem automobilů a automobilových interiérů zvláště hraje zásadní roli vylepšování komfortu řidiče. Pryč už jsou doby doplňků typu tygřích potahů, roztodivných opěrek hlavy či dřevěných kuliček, které lámaly obratle. Nahřívací dečky mají mnohem smysluplnější funkci.
Existuje během zimy něco příjemnějšího než sednout si ve vymrzlém autě na vyhřáté sedadlo? Snad jedině držet v rukou rovněž vyhřátý volant. Ale o tom až jindy. Vyhřívaná sedadla bývala však donedávna výsadou luxusních modelů aut, případně těch obyčejnějších v nejlepších výbavách. Dnes je tento velmi žádaný komfortní doplněk sice mnohem dostupnější, u spousty typů výbav nicméně stále nepatří do standardu, nedej bože bavíme-li se o starších autech. Není ale třeba zoufat. Taková vyhřívaná dečka sice není příliš estetická, funkční a laciná však obvykle ano.
Některé potahy umí nejen ohřát, ale i namasírovat. Zdroj: Se souhlasem společnosti Walser
Teplo pod zadkem za pár korun
Na internetu nebo ve specializovaných obchodech lze sehnat celou řadu vyhřívaných deček, podložek či potahů za různé ceny, které se obvykle odvíjejí od toho, co daný produkt dokáže. Podložky se napájejí z 12-voltové zásuvky, tedy klasicky z té od zapalovače.
Některé potahy nabízejí více volitelných stupňů ohřevu a dokonce jsou dostupné i podložky s masážními funkcemi. Určitě se nejedná o žádný závratně drahý doplněk, v Česku se ceny většinou pohybují v rozpětí od 250 do 1 300 korun. Ty nejdražší vás zvládnou během výhřevu i masírovat. Jak tato funkce reálně funguje, jsme se ale nikde nedočetli.
Montáž, resp. upevnění nevyžaduje doktorát, zvládne ji i průměrně zručný laik. Před koupí se ujistěte, že potah disponuje dostatečným upevněním, aby se neposouval a pevně „seděl“ na místě. Pozor, podložka nesmí zakrývat boční airbagy. Snad jedinou nevýhodou je fakt, že ani jedna nezíská titul v soutěži krásy. Počítejte s tím, že budete mít kolem sebe nějaké kabely, které budete muset pořídit tak, aby vám nebránily v řízení.
Právě na tento zádrhel si nejčastěji stěžují uživatelé v internetových diskuzích. Trápí je někdy i omezená možnost regulace, nesnáze s upevněním nebo vetchost elektroinstalace.
Nic se nemá přehánět, s vyhříváním sedadel souvisí i zdravotní rizika. Zdroj: AP
Pozor na popáleniny
Pověsti, že nezřízené používání vyhřívaných sedaček či deček s sebou nese jistá zdravotní rizika nedávno potvrdila respektovaná americká instituce National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
NHTSA zjistila, že povrchová teplota správně fungujícího systému se pohybuje v rozmezí od 30 °C až po 45 °C, více by se sedák nahřát neměl. Nad touto hranicí totiž už při dlouhodobém sezení na podobně horkém povrchu hrozí tvorba popálenin třetího stupně. Problémem byl i fakt, že některé nedokonalé systémy uměly povrch sedáku rozehřát až na 66 °C, což už je vyloženě nebezpečné.
Pokud se však budete cíleně smažit, hrozí vašemu organismu závažné zdravotní komplikace, které se mohou vyvinout pozvolna. Když si odmyslíme zmíněné popáleniny, je zde především riziko poškození vnitřních orgánů včetně těch choulostivých. Pozor by si měli dát zejména muži. Kromě bolestí zad mohou mít vyhřívané sedačky vliv také na plodnost.
Teplota kolem 36 °C je totiž zásadní pro ideální růst a vývin spermií. Jenže při dlouhém sezení v autě na vyhřívané sedačce se teplota intimních partií zvyšuje. Přehřátí sedacích partií může také snadno vést ke vzniku hemoroidů, případně kožních defektů. Zkrátka nic příjemného.