Cupra představila auto jako z bondovky. Má dieselový motor a umí plavat na vodě

Nedaleko pražské Čertovky se proháněl španělský „terramarán“, sportovní SUV uzpůsobené pro jízdu na vodě. Zatímco turistům se naskytla nevšední podívaná, my jsme si užívali plavbu přímo v upravené Cupře. Je jediná svého druhu a v Praze měla svou vůbec první premiéru na řece.

Skoro by se mohlo zdát, že někomu odplavalo auto z garáže rovnou i s podlahou. Cupra Terramar se totiž od klasického provedení na první pohled nijak zvlášť neliší. Že je něco jinak, prozrazuje nejen fakt, že místo po silnici brázdí Vltavu, ale viditelně je spojen k obdélníkovému podstavci, klíčové části celého plavidla takzvaného Floating Terramaru.

K TÉMATU: Prodejům aut se daří nejvíce za posledních pět let. Zlato drží Škoda, nejvíce rostl Ford

Spodní hliníkovou část připomínající trimaran zkonstruovali lodní inženýři společnosti Brava Boats ve spolupráci se značkou Cupra a firmou Ventus dodávající lodní vybavení. Má nosnost až 2500 kg a s kýlem zasahuje do hloubky 1,7 metru. Aby se zabránilo převážení, je vybaveno ještě protizávažím o hmotnosti 1,5 tuny.

O pohon se stará dieselový tříválec o výkonu 27 koní, který je stejně jako převodovka Saildrive SP60 umístěn v zadní části plavidla. S Terramarem na „zádech“ dosahuje maximální rychlosti 5 uzlů, což je zhruba deset kilometrů v hodině. Na vyhlídkovou projížďku kolem Karlova mostu i pod ním to byla více než dostačující rychlost. Mělo i dobrou spotřebu, necelé tři litry nafty za hodinu.

A jak se vlastně řídí?

Zatímco zvenku vypadá Cupra prakticky netknutě, uvnitř už jsou jasně patrné rozdíly, ovládá se totiž pohodlně z místa řidiče. Upraven byl hlavně středový panel, kde z levé strany má přidělanou plynovou páku pro jízdu vpřed či vzad a vedle klasického ovladače automatické převodovky jsou v místě držáku na kelímky vsazeny další dva joysticky.

Jeden slouží k ovládání kormidla pro zatáčení, ten další ovládá přídavné vrtule na přídi a zádi pro jemnější korekce směru například při „parkování“ u mola. Dokáže se tak prakticky otočit na pětníku. Výhodou je, že stačí španělské SUV Terramar jednoduše odpojit a může fungovat jako běžný automobil. Veškeré funkce totiž zůstaly zachovány.

Řídit ho může jen zkušený lodní kapitán, což nám ani tak neubralo z netradičního zážitku. Plavit se v autě pod jednou z nejstarších českých památek a ještě za slunného počasí se jen tak nepoštěstí. Pokud ovšem nejste zmatený řidič, co v ulici Na Kampě špatně odbočí.

Ukázka schopností

Speciální akce, na kterou byli pozváni novináři, obchodní partneři i veřejnost, měla za cíl nejen zvýšit povědomí o španělské značce a konkrétním modelu, ale i ukázat svou originalitu a schopnosti.

„Cupra znovu překračuje hranice automobilového světa, aby mohla nabídnout něco opravdu nečekaného a inovativního. FloatingTerramar je současně dokladem výjimečných dovedností našich inženýrů, kteří dokázali ve spolupráci se specialisty ze společnosti Brava Boats vytvořit unikátní plavidlo nabízející sofistikovanost a komfort modelu Terramar i mimo pevninu,“ říká Tomáš Navrátil, vedoucí divize CUPRA společnosti Porsche Česká republika.

Floating Terramar vznikl v rámci globálního partnerství značky Cupra s jachtařskými závody Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky. Nevšední plavidlo mohli diváci sledovat při plavbě mezi přístavy Barcelona a Port Vell. V Praze se ukázalo v závěru letošního dubna a následně se objeví v dalších městech jako Monako, Rotterdam nebo Manchester.

Tagy:
hobby Vltava volný čas Praha dieselový motor SEAT CUPRA produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas Cupra Terramar