Dříve pouliční graffiti, teď obrazy. Vytvořil jsem smetiště dějin, říká výtvarník Škapa

Výstava POLIS Michala Škapy.

Michal Škapa, český výtvarník, přenesl stavby z celého světa na jedno plátno. Do svých děl zapojuje i písmo a styl, který si přinesl ještě z éry, kdy se věnoval pouličnímu graffiti. Jak sám říká, ze svého díla udělal smetiště dějin.

Aktuální výstava dvaačtyřicetiletého Michala Škapy Polis se zabývá architekturou a pohledem do měst. Celé originální expozici vévodí obraz udělaný ze čtyř velkých pláten. „Tento obraz je nejkomplexnější, kromě architektury jsem tam zahrnul i spoustu monumentů a soch. A do toho implementuji písmo, reklamní nápisy a podobně,“ popsal umělec své dílo.

Jedním z odkazů na obrazech jsou i stavby s monumenty, které z měst mizí a nahrazují je parkoviště, kanceláře nebo obchodní centra.

Vlastně jsem udělal takové smetiště dějin, konkrétní monument jsem zkombinoval s vrakovištěm a polorozpadlým městem.

Období, která předznamenala umělcův přechod z pouličního graffiti k malování, začala sérií obrazů vrakovišť. A proto písmo ani auta na výstavě nesmějí chybět. Ale ani speciální technika, kterou maluje. „Ten podklad dělám akrylem, což jsou ty barevné plochy. A airbrush pistolkou, do které se lije barva, dělám detailní kresbu,“ popsal svou techniku Škapa.

Na jednom z obrazů chtěl dát do kontrastu dvě věci z různých míst. Takže u toho přemaloval další mural (moderní umělecký směr zaměřený na velkoplošnou malbu na stěny ve veřejném prostoru vytvořený na objednávku, pozn. red.), na který dostal letos zakázku – byla jím protihluková zeď na Veleslavíně. Michal Škapa dokázal vměstnat na jedno plátno kus Prahy s brutalistní stavbou z Berlína. Podobných nápadů a hlavně kombinací je v jeho obrazech dost.

Tagy: