Důkaz existence mostů do jiných vesmírů? Čeští vědci jsou na stopě fantastického objevu

Vědci z opavské univerzity studují doposud nevysvětlené vlastnosti záření pocházejícího z blízkosti superhmotných černých děr. Jedním z vysvětlení je, že záření pochází z okolí tzv. červí díry – mostu k paralelnímu vesmíru, který jako první teoreticky popsali v roce 1935 Albert Einstein a Nathan Rosen.

„Sledujeme dvojí oscilace, které se projevují v discích hmoty rotující okolo černých děr. Záření z těchto akrečních disků uniká velmi blízko zóny, odkud už není návratu. Zajímavé je, že dvojí oscilace probíhají na frekvencích, které mají celočíselný poměr, nejčastěji tři ku dvěma,“ popisuje vědec Jaroslav Vrba z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Zmíněné záření se dá dobře vysvětlit u malých černých děr, takzvaných mikrokvazarů, ale u větších černých děr není toto vysvětlení zcela přesné. Hledají se tedy alternativní typy objektů, na které by byl fyzikální model založený na pohybu zářící horké hmoty kolem černé díry aplikovatelný. Jedním z velice pravděpodobných vysvětlení je výskyt červí díry.

Tento pojem označuje hypotetickou zkratku mezi dvěma místy v zakřiveném časoprostoru. Jako první jej popsali již v roce 1935 Albert Einstein a Nathan Rosen ve své vědecké práci. Odborně se tedy také nazývá „Einsteinův–Rosenův most“. Je ale vůbec možné, aby tyto doposud jen teoreticky popsané zkratky ve vesmíru byly brány do paralelních vesmírů a reálné kosmické objekty?

Již dříve vědci z opavské univerzity přišli na to, jak by se daly opticky odhalit, a nově studované záhadné záření by mohlo být další indicií k jejich detekci. Ve spolupráci se zahraničními vědci z Ruska a Brazílie přišli čeští fyzici také na to, že existence stabilní červí díry nevyžaduje ani žádné exotické, zatím neobjevené látky.

„Dlouhá léta jsme si mysleli, že k udržení stabilního hrdla červí díry je zapotřebí exotická látka, jejíž vlastnosti se příčí naší běžné zkušenosti. Naše novější studie ovšem počítají s tím, že červí díry mají také elektrický náboj a magnetické pole,“ vysvětluje ředitel Fyzikálního ústavu SU v Opavě Zdeněk Stuchlík.

Pochopitelně se nabízí otázka, co červí díra vlastně spojuje. Teoreticky může být nejen zkratkou propojující dvě vzdálená místa v jednom vesmíru, ale dokonce spojnicí mezi dvěma různými vesmíry.

Stuchlík však dodává, že v takovém paralelním vesmíru bychom nenašli naše druhé já žijící jiným životem (jak popisuje teorie mnohovesmíru), nýbrž by šlo o úplně nezávislý vesmír, v němž by oproti našemu vesmíru byly jen trošičku odlišné fyzikální vlastnosti hmoty.

Nové studie tedy přinášejí možnost vzniku stabilních červích děr ze stavebních kamenů, které máme ve vesmíru běžně dostupné. Dala by se ale taková červí díra vytvořit i uměle, například v laboratoři?

„Bohužel na laboratorní vytvoření takové červí díry na Zemi zatím nemáme dostatek energie: Konstrukce takových objektů vyžaduje energie, které se nacházejí v centrech velkých galaxií. Bavíme se tu o energii přibližně stomiliardkrát větší, než jakou disponuje naše Slunce,“ odpovídá Stuchlík.

věda fyzika vesmír most vědci objev černá díra Moravskoslezský kraj Opava červí díra záření paralelní vesmír Fyzikální ústav SU v Opavě Zdeněk Stuchlík Jaroslav Vrba

Příběhy rodičů a jejich dětí, které drtí karantény: Bezvýsledné testování a žádné lyžáky
Domácí

Rodiny stíhá jedna karanténa za druhou, děti nechodí do škol, rodiče hledají cesty, jak nepřijít o peníze ze zaměstnání a většině z nich už dochází trpělivost. Nic nefunguje a systém totálně selhává, shodují se naštvaní rodiče a ptají se, k čemu je vlastně očkování, když na něj nikdo nebere zřetel. Přinášíme vám mini příběhy několika z vás, které ilustrují realitu těchto dnů.

Překážky Ledecké v cestě za další senzací. Jakým lyžařským hvězdám může ukrást medaili?

Příliš medailových nadějí Česká republika na nadcházejících hrách v Pekingu nemá. Fanoušci spoléhají zejména na Ester Ledeckou. Medaile na snowboardu se očekává, cenný kov z alpského lyžování je spíše přáním. Každopádně ve sjezdu a v super-G patří do společnosti favoritek. Koho musí „obojživelnice“ na sjezdovce porazit, aby přidala další senzaci? Největší soupeřky má mezi Italkami, Rakušankami a Švýcarkami. Podívejte se v galerii.

Lidé si dají o dvě pivka a cigaretu méně, aby zdražování zvládli, tvrdí ekonom Zahradník

Inflace se do normálu dostane nejdříve v roce 2023. České domácnosti ale zdražování zvládnou. Budou muset utrácet méně za zbytečnosti, aby jim zbylo více na energie nebo bydlení. Vláda musí provést výdajový audit, aby věděla, kde má ve státním rozpočtu škrtat. „Mohla by tak uspořit až 180 miliard korun,“ poradil kabinetu v rozhovoru pro CNN Prima NEWS ekonom Petr Zahradník.

Pokus o nejdokonalejší bublinu. Striktní olympiáda bude spoléhat i na poplašné teploměry

Každého olympionika čekají velké nervy do poslední chvíle. Samozřejmě i z toho, jaký výkon odevzdá. Ale v kontextu olympiády v Pekingu hlavně kvůli tomu, aby neodevzdal pozitivní test na koronavirus. V dějišti akce pod pěti kruhy se už dlouhou dobu dělá vše pro to, aby takových případů bylo co nejméně. Nahlédněte do toho, jak má aspoň podle očekávání nejdokonalejší covidová bublina fungovat.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna od 20:00 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. A ve 22:30 bude druhá hodina mimořádně i na Primě.

Benda: Předvádíte destrukci za každou cenu. Jste akorát nervózní, oponoval Fiala z SPD

Čtvrteční jednání v Poslanecké sněmovně bylo podle poslance Marka Bendy (ODS) mimořádně absurdní. „Je to destrukce za každou cenu,“ prohlásil na účet opozice. Poslanec Radim Fiala (SPD) mu však v pořadu 360° oponoval. Je toho názoru, že opozice má nárok říci, co si o současném stavu myslí. „Křičíte na nás něco o nenávisti a jste zkrátka nervózní, za což my nemůžeme,“ reagoval ve vysílání CNN Prima NEWS.

Lidl, Albert i Kaufland navyšují mzdy, měsíčně si prodavači mohou vydělat i 43 tisíc

Potravinářské řetězce zaměstnancům zvyšují mzdy. Albert je zvedl od ledna v průměru o čtyři procenta, od února porostou v Lidlu v závislosti na pozici a odpracovaných letech. Pracovníci Kauflandu si přilepší průměrně o čtyři procenta od března. Ostatní obchodní sítě plánují případné zvýšení mezd oznámit v dalších měsících. Kromě zvýšení mezd společnosti rozšiřují také zaměstnanecké benefity. Vyplývá to z tiskových informací firem a ankety mezi zástupci řetězců.

Přijímací zkoušky 2022 PŘEHLEDNĚ: Kdy podat přihlášky a na co se připravit

Přijímací zkoušky se neúprosně blíží. Žáci základních škol mají pro podání přihlášek čas do 1. března. U středoškoláků, kteří se chystají ve svém studiu pokračovat na vyšších odborných nebo vysokých školách, se termíny různí. Kdy si musí studenti vybrat své budoucí obory a na co vše by se měli připravit? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila přehled všech náležitostí.

Osvětim v noci: Nekonečné apely živých i mrtvých, myšlenky na vzpouru i spalování obětí

U bran někdejšího vyhlazovacího tábora Osvětim-Birkenau se emocím nikdo neubrání. Právě tady zahynula většina z 1,4 milionu osvětimských obětí. Turisté sem míří výhradně za bílého dne, ale mě zajímá osvětimská noc, takže do Birkenau záměrně přijíždím až se soumrakem. Tahle továrna na smrt se totiž v průběhu druhé světové války nezastavila ani za tmy. Během jediné noci v roce 1944 byl třeba v Birkenau zlikvidován celý český rodinný tábor. 3 792 dětí, žen a mužů.