Interview PLUS, Miroslav Havránek - 16.12. v 14:40
Ekologie je v současnosti zásadním tématem pro mnohé z nás. Pro jednotlivce i pro celé firmy, které se při svém fungování snaží brát ohledy na životní prostředí. Jak ale snahy posledních let ovlivní ekonomická krize? Nejen na tuto otázku hledá odpověď Česká informační agentura životního prostředí, příspěvková organizace Ministerstva životního prostředí. Téma s jejím ředitelem Miroslavem Havránkem rozebrala v pořadu Interview plus moderátorka Martina Kuzdasová.
Podcast s ředitelem společnosti CENIA Miroslavem Havránkem
Česká informační agentura životního prostředí (CENIA) shromažďuje, vyhodnocuje a dále interpretuje a šíří informace o životním prostředí. Navíc také uděluje EKO označení službám a výrobkům. „Je to značka Ekologicky šetrný výrobek, Ekologicky šetrná služba, což je české národní značení. A jsme také certifikační agentura evropské EKO značky Flower. Dosáhnou na ně výrobci i provozovatelé služeb, kteří splňují určité environmentální standardy po celou dobu životního cyklu výrobku, případně po celou dobu životního cyklu služby,“ objasňuje Martin Havránek podmínky, které je třeba k získání EKO označení splňovat.
Jak se vyznat v EKO označeních?
CENIA je garantem značky a za ekologickou šetrnost tedy ručí, říká ředitel agentury: „My garantujeme certifikaci s tím, že výrobci nebo poskytovatelé služby dokládají na základě posudků akreditovaných laboratoří, že výrobní procesy splňují standardy, které pro tu konkrétní produktovou kategorii mají být splněny.“
České národní EKO označení najdete například na drogistických výrobcích, ale Česká informační agentura životního prostředí se soustředí také na potraviny. Stačí vědět, kde a které označení hledat. „Na výrobcích nenajdete přímo naše konkrétní logo s lístkem nebo případně evropskou květinu. Ale dá se tam najít značení – biopotravina,“ říká Martin Havránek s tím, že pro zákazníky někdy může být orientace v označeních, kterých je celá řada, náročná.
„Dneska si může každý na svůj výrobek napsat EKO a může tím myslet třeba, že ten výrobek je ekonomický nebo že je levný, ale nesplňuje dané standardy pro toto označení. Proto se snažíme certifikací ukázat, že je tady externí garant, který dohlíží na to, aby standardy toho environmentálního výrobku splněny byly.“
Že si produkt nebo služba EKO označení zaslouží, musí prokazovat každé dva až tři roky, kdy výrobce či poskytovatel musí o certifikát požádat znovu. Ověřená a důvěryhodná EKO značka přitom přináší výhody zákazníkům i prodejcům. „Lidé si uvědomují, že životní prostředí je vystaveno velkému tlaku. A environmentálně šetrné výrobky ho zatěžují méně než ty, řekněme, klasické. Je tam i marketingová výhoda pro držitele EKO značek. My nepropagujeme konkrétní výrobky, ale propagujeme značku. To znamená, máte-li značku na svém výrobku, tak se svezete s celkovou propagací,“ říká v pořadu Interview Plus Martin Havránek.
Pomůže i propagační kampaň
Usnadnit zákazníkům orientaci a rozpoznání spolehlivých značek chce Česká informační agentura životního prostředí za pomoci už zmíněné propagace. Ta je financována z vybraných příspěvků na EKO značky.
„EKO značka stojí pár tisíc na rok, což pro firmu není věc, která by ji finančně zatížila. A my finanční příspěvky nepoužíváme na nic jiného, než že je recyklujeme do marketingu. Cílem je udělat kampaň, která by byla permanentní, kontinuální. Zaměřujeme se na to, abychom nabrali co nejvíc výrobců a informovali zákazníky, že tyhle značky jsou na trhu,“ říká ředitel agentury s tím, že v současné chvíli EKO certifikáty vlastní asi pět tisíc výrobků od několika stovek firem. „Ty výrobky jsou v celé škále, od hygienických prostředků a kosmetiky až například po trubky atd.“
Snahy o ekologickou šetrnost v posledních letech sílí napříč celým světem, v Česku to platí stejně. A CENIA nepředpokládá, že by je současná ekonomická krize zásadně změnila.