V oblasti důlní techniky dochází k zásadním změnám, především díky rostoucímu důrazu na udržitelnost a efektivitu. Společnost Ferrit, jeden z klíčových hráčů v oboru, se aktivně zapojuje do přechodu na elektrické pohony a modernizaci důlních strojů. O tom, jaké výzvy a příležitosti tato transformace přináší, jsme si povídali s Petrem Mohelníkem, CEO společnosti Ferrit.
Jak se za poslední roky změnil přístup důlního průmyslu k elektrifikaci strojů?
V posledních letech sledujeme rostoucí zájem o elektricky poháněné důlní stroje. Zákazníci z celého světa reagují na vývoj v oblasti udržitelnosti a podpory ekologických investic. Stále více se prosazují bateriové stroje, což souvisí také s tím, že se dobývá z neustále větších hloubek. Větší hloubky znamenají vyšší teploty a tím výrazně vyšší náklady na odvětrávání dolu.
Jaké klíčové faktory dnes formují poptávku po elektrických důlních strojích?
Ve většině zemí legislativa jasně říká, že za každý kW výkonu dieselového motoru pod zemí je třeba dostat do důlního díla stanovený minimální objem čerstvého vzduchu. Náklady na větrání dolu jsou pro těžaře jednou z největších nákladových položek, proto se každá úspora v této oblasti počítá. Dříve nebyly k dispozici bateriové pohony srovnatelné s těmi dieselovými po stránce provozní spolehlivosti, nároků na údržbu, a především výdrže baterie. To už se i v našem segmentu rychle mění.
Svoji roli hraje také bezpečnost a ochrana zdraví horníků při práci. U bateriových strojů nevzniká hluk ani výfukové plyny, nemanipuluje se s hořlavinami (palivem), jsou méně náročné na servis a náhradní díly. Tyto všechny aspekty logicky podporují zvyšující se poptávku po akumulátorových strojích.
A když ještě dokážete vyvinout, vyrobit a certifikovat takový stroj do nejnebezpečnějšího prostředí na světě, co se výbuchu týká – prostředí I M2, jako to dokážeme my ve Ferritu, pak se mohou začít objevovat akumulátorové stroje i v hlubinných dolech s nebezpečím výbuchu.
V roce 2023 a 2024 tvořily elektrické stroje přibližně 10 % z celkového prodeje, ale letos očekáváme výrazný nárůst – ve výrobním plánu máme již teď více než 30 strojů, což znamená 244% meziroční růst.

Elektrifikace důlní techniky nabírá tempo: Ferrit hlásí rekordní růst poptávky Zdroj: se svolením společnosti Ferrit
K čemu přičítáte tento prudký nárůst? Hrají v tom hlavní roli dotační programy, nebo jsou důlní firmy motivovány i jinými faktory?
Dotace určitě hrají významnou roli, zejména v Polsku, kde vláda podporuje modernizaci důlní těžby a investice do elektrických technologií. Ale vidíme i jiné faktory – například nižší provozní náklady elektrických strojů, vyšší efektivitu a menší ekologickou stopu. Klienti se stále více zaměřují na dlouhodobé benefity a udržitelnost.
Jak vypadá konkrétní příklad nasazení vašich elektrických strojů v praxi?
Skvělým příkladem je nedávný překliz těžkých mechanizovaných výztuží v Polsku. Zákazník použil naši závěsnou akumulátorovou lokomotivu DLZA90F, která přepravila celkem 169 kusů výztuží o hmotnosti 15 tun na vzdálenost 1540 metrů. To vše v podmínkách více než 1000 metrů pod povrchem a při teplotách okolo 29 °C. Byla to první taková operace v Evropě, která ukázala, že naše technologie dokážou plně nahradit dieselové stroje i při těžkých přesunech velkých břemen.
Zákazník, který dříve používal konkurenční aku závěsné stroje jen pro přepravu lidí a materiálu, byl s naší lokomotivou nadmíru spokojen. Potvrdilo se, že máme výkonné řešení pro těžaře, kteří hledají efektivnější a ekologičtější alternativy.
Jaké typy elektrických strojů nyní Ferrit vyrábí?
Výrobní plán v naší firmě je dost živý dokument a poměrně výrazně se v průběhu roku mění spolu s poptávkou důlních firem – našich zákazníků. Letos už máme ve výrobním plánu například 7 univerzálních pásových strojů PSU určených především pro údržbu důlních chodeb a pomocné práce. Z ATEXových strojů máme v plánu několik kusů závěsných bateriových lokomotiv typu DLZA v různých provedeních a dále pak pozemní lokomotivy řady DLPA pracující na stejném principu. Lokomotivy jsou vybaveny výkonnými lithiovými bateriemi s integrovanými mobilními nabíječkami a lze je operativně dobíjet na libovolném místě v dole.
Jaké hlavní výzvy nyní čekají Ferrit v oblasti udržitelnosti a inovací?
Hlavní výzvou je další rozvoj bateriových technologií a optimalizace provozu elektrických strojů. Chceme nabídnout ještě efektivnější systémy pro řízení spotřeby energie a zkrátit dobu nabíjení. Dále sledujeme možnosti rozšíření elektrických řešení na další typy strojů, protože trend směrem k udržitelnosti je jasný a my na něj chceme být připraveni. U několika zákazníků ve světě nám také již jezdí stroje vybavené systémem zcela autonomního řízení, tedy bez řidiče. Relativní snadnost implementace takových systémů je velká výhoda elektrických strojů.