Dacia obrátila celý automobilový trh naruby, když začala nabízet vozy dostupné takřka pro každého. Její modely se díky poměru cena/výkon v mžiku staly bestsellery po celém světě. Představením čistě elektrického vozu Spring otevírá rumunská automobilka další, tentokrát zbrusu elektrickou kapitolu. Bude tahle revoluce úspěšná jako ty předešlé?
„Značka Dacia se vždy snažila nově definovat podstatu automobilismu. V automobilovém průmyslu jsme známí svými revolučními modely, nejdřív Logan, poté Duster, který zpřístupnil SUV všem. Dnes přichází další revoluce Dacie pod názvem Dacia Spring. Spring prorazí na třech rozdílných trzích: osobní vůz, sdílená mobilita a last-mile deliveries s užitkovou verzí Cargo. Dacia Spring opět zamíchá kartami, tentokrát jako každému dostupné řešení elektromobility,” uvedl Denis Le Vot, člen výkonného výboru skupiny Renault.
První čistě elektrická Dacia není úplnou novinkou, vychází totiž z čínského Renaultu City K-ZE, který se za oceánem prodává od roku 2019. A aby toho nebylo málo, tento model je zase elektrickou verzí indického Renaultu Kwid. Trio spolu sdílí jak designový jazyk, technický základ, tak i pohonnou jednotku. Pod kapotou malého SUV Spring tedy nalezneme skromný elektromotor o výkonu 33 kW (44 koní) s maximálním točivým momentem 125 N.m.
Hnací ústrojí potom čerpá energii z li-ion akumulátoru o kapacitě 26,8 kWh. Ten je umístěný v podlaze a poskytuje dojezd na jedno nabití 225 km, ve městě dokonce až 295 km. Aktivací režimu ECO lze dojezd ještě o 10 % navýšit. Zásadně se však omezí výkon elektromotoru a maximální rychlost ze 120 km/h spadne na 100 km/h. Baterii je možné dobíjet z domácí 230V zásuvky (za méně než 14 hodin), domácího Wallboxu (za 5–8 hodin), ale také z rychlodobíjecí stanice DC (do 80 % za necelou hodinu).
Malý, ale šikovný
Dacia Spring se svými vnějšími rozměry zařadí mezi takzvané městské crossovery, zjednodušeně řečeno malá SUV. Na délku měří pouhých 3730 mm, na šířku 1620 mm a na výšku 1510 mm. Ruku v ruce s kompaktní karoserií jde 2423 milimetrů dlouhý rozvor náprav. Rumunský elektromobil se tak v rámci koncernu zařadí pod elektrický Renault Zoe a je kratší než většina malých hatchbacků včetně Škody Fabia. Nabízí však výhodu výše situovaného podvozku (150 mm) a menšího poloměru otáčení – 4,8 metru.
Členství v bratrstvu sportovně užitkových automobilů prozrazuje kromě vyšší světlé výšky také oplastování kolem celého exteriéru. Plastová je ochrana blatníků či podběhů i střešní nosiče. Překvapivě zdatně vůz maskuje nízkou cenovku. Perfektně vypadají například LED světlomety s grafikou písmene Y, maska chladiče s reflexními prvky či specifická kola FlexWheels. Zákazníci si Spring mohou dokonce ještě zkrášlit barevným balíčkem Orange Pack, jenž obsahuje kontrastní oranžové dekorace.
V interiéru už elektrická Dacia lacinost tolik skrývat nezvládá. Dominují zde tvrdé, ne zcela pohledné plasty. Na druhou stranu potěší bohatá sériová výbava, která zahrnuje manuální klimatizaci, multimediální systém, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a plnohodnotné rezervní kolo. Nechybí ani dálkové centrální zamykání nebo čtyři elektricky ovládaná okna. Přístrojový panel obdržel 3,5“ displej mezi analogovými ukazateli. Konektivitu na palubě zajišťují platformy Apple CarPlay a Android Auto.
Sériová bezpečnostní výbava zahrnuje kromě jiného omezovač rychlosti, ABS, ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku, 6 airbagů, nouzové volání (tlačítko SOS), automatické rozsvěcování světel a automatické nouzové brzdění. Tento systém je aktivní v rozmezí 7 až 125 km/h a prostřednictvím předního radaru zjistí vzdálenost vozidla vpředu (jedoucího nebo stojícího). Pokud je detekováno nebezpečí nárazu, upozorní řidiče vizuálně i hlasově a zvýší výkon brzdného systému, pokud řidič brzdí. Pokud šofér nereaguje, ale nebezpečí nárazu stále hrozí, aktivuje brzdy automaticky.
Pro soukromníky, firmy i podnikatele
Dacia Spring bude dostupná hned ve třech různých provedeních, jako stylové městské auto pro každodenní život ve městě, verze určená výhradně pro sdílenou mobilitu a jako užitková varianta Cargo vymezená primárně pro rozvážku v centrech přeplněných měst, kde nebude produkovat žádné znečišťující emise.
Užitková verze se oproti té konvenční liší zavazadlovým prostorem zvětšeným o místo pro zadní sedadla, plastovým potahem podlahy a vnitřních podběhů, čtyřmi upevňovacími oky a přepážkou oddělující cestující vpředu od nákladového prostoru. Nákladová délka tohoto specifického provedení činí 1 033 mm při objemu 800 litrů a užitečném nákladu 325 kg. Běžná varianta uveze pouze 280 litrů.
Na českém trhu by bezemisní Dacia měla stát pod 400 tisíc korun, což obecně není málo, ale ve světě elektromobilů to je v Evropě i na českém trhu suverénně nejnižší cena, přičemž objednávky začnou na jaře 2021. Sortiment a obchodní nabídka budou prosté: tři verze, dvě úrovně výbavy a baterie zahrnuta již v kupní ceně vozu.
Automobilka poskytne na Spring Electric záruku tři roky nebo 100 000 km. Garance baterie bude delší – osm let a 120 000 km.