Co na to vaše peněženka, Mojmír Hampl, Luděk Niedermayer, Miloš Zeman, Vladimír Balaš - 29.6. v 18:00
Omezení prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 není správnou politikou. Myslí si to bývalý viceguvernér České národní banky (ČNB) Mojmír Hampl. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS uvedl, že si trh o „geniální technologii“ má říci sám.
„Nejedná se o faktický zákaz. Nebude však dávat větší ekonomický smysl spalovací motor vyrábět. Faktický stav je však jedno. Je to definičně chybná politika. Jestli je nějaký poslední obor, ve kterém má Evropa konkurenční výhodu, tak je to výroba spalovacích motorů. Že ji shora likvidujeme, aniž by si o to řekl trh sám a vytvořil sám poptávku po elektromobilitě, není správná politika,“ prohlásil Hampl.
Doplnil, že „pokud existuje taková technologie, která je natolik geniální a převažující, že změní svět, tak se o ni trh přihlásí“. Nové registrace elektromobilů však mají větší podíl než ty se spalovacími motory.
„Také to ale politicky tlačíme neskutečným způsobem. Je to proto, že ve všech dokumentech, které v Evropě schvalujeme, stanovujeme tak obrovské sankce pro výrobce automobilů na to, aby prodávali auta jiná než ta, která mají extrémně nízké emise. Vychází to tak, že je lepší je prodávat,“ mínil Hampl.
Dodal, že sám má auto se značkou EL, nikoliv však proto, že by tomu věřil, ale proto, že ekonomické incentivy jsou takové, že je to „fajn“. Dalším hostem pořadu byl bývalý viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer. Ten podotkl, že má rovněž vůz se značkou EL. „Mám ho však proto, že tomu věřím. Nevím, proč jste si ho kupoval, když tomu nevěříte,“ opřel se do Hampla.
Niedermayer pokračoval s tím, že emise byly dohodnuty s automobilkami dávno před tím, než nastoupila bateriová elektromobilita. „Ono by to ekonomicky fungovalo, kdybychom zpoplatňovali takzvané externality. Kdybychom daněmi zpoplatňovali to, co má nějaké důsledky, které nyní v cenách nejsou zahrnuty,“ uzavřel.