FERAG - švýcarská jednička interlogistiky
Rostoucí poptávka po zboží všeho druhu a s ní také vzestup e-commerce. Na druhé straně nedostatek prostoru pro skladování vyrobených produktů i minimum lidských sil. To jsou podmínky, s nimiž se potýkají výrobci i prodejci po celém světě, a mimochodem také výzvy k řešení pro profesionály v oboru interlogistiky. K nim beze sporu patří společnost Ferag, která funguje déle než šedesát let a která sází na automatizaci a rozvoj technologií.
Rychlost, bezpečnost, ale i úspora času, prostoru i lidských sil. To jsou hlavní požadavky, s nimiž se klienti obracejí na společnost Ferag. Švýcarští odborníci jim přinášejí řešení na míru díky vlastním nápadům, které realizují v podobě nejmodernějších technologií. Právě na ně je v posledních letech kladen největší nárok. Automatizace a umělá inteligence, to jsou mezi vývojáři aktuálně snad nejčastěji skloňované pojmy. Důvodů je hned několik.
Vzestup e-commerce
Na internetu se v současnosti dá koupit takřka cokoli. Prudký vzestup e-commerce, který se v posledních letech počítá ve stovkách procent a na nějž měla zásadní vliv covidová pandemie a s ní spojené restrikce, s sebou přináší nutnost změn, jak upozorňuje Jakub Jonáš. „I to byl důvod, proč jsme svět rozdělili na regiony. Kdyby každý hrál sólo, nemáme šanci to kapacitně ustát. Stejně jako pro nás i pro konkurenci je problém mít počet kvalitních lidí.“
Společnost Ferag v číslech
- založena v roce 1957
- funguje v 18 zemích po celém světě
- zaměstnává více než 600 lidí
- její systémy fungují ve více než šesti stech zemí
- devět tisíc registrovaných patentů
zdroj: global.ferag.com
Nedostatek pracovních sil
I zmíněnou nouzi o lidskou pracovní sílu umí robotizace a automatizace z podstatné části vyřešit. Jak říká jednatel české pobočky společnosti Ferag, například v automobilovém průmyslu zastávají většinu práce. A výsadní postavení má modernizace také třeba v módním průmyslu. „Obecně se dá říct, že dvě třetiny tvoří automatizace a třetina je člověk. Proces na začátku a na konci tvoří lidi a vše uprostřed se snaží firmy řešit technologiemi, automatizací.“
Zároveň ale Jakub Jonáš uklidňuje všechny, které děsí myšlenka, že by moderní technologie kompletně nahradily lidský faktor. „To není pravda, protože ke každému stroji potřebujeme někoho, kdo ho bude obsluhovat a servisovat, a to platí pořád. Jedna věc je automat udržet při životě a funkční a druhá věc je to všechno vymyslet,“ říká Jonáš s tím, že není důvod se bát. „Je to o tom, že firmy se snaží využít efektivně svoje zdroje a čas. Tam, kde je možnost lidi přesunout na jiný druh práce, používají roboty, dopravníky atd.,“ doplňuje s tím, že personál bude i nadále potřeba například pro kontrolu kvality zboží.
Velký hlad bude podle Jakuba Jonáše hlavně po vývojářích, především těch zabývajících se umělou inteligencí, která bude jedním z hlavních směrů, jímž se musí ubírat každý, kdo chce v blízké budoucnosti ve světě obchodu uspět.
Nedostatek prostoru
Zásadní roli hrají také skladovací a expediční prostory. Typickým příkladem odvětví, v němž hraje roli (ne)dostatek místa, je opět autostore. „Tam máte v menším prostoru obrovské množství výrobků. Potřebujete vychytávat čím dál větší počet zboží a nemáte možnost jít do většího prostoru. Musíte zjistit, jak dostat desítky tisíc kusů zboží do dvaceti tisíc metrů čtverečních,“ říká Jakub Jonáš z Feragu, který si i s tímto problémem ví rady. Řešením je systém Skyfall.