E-shopy z Česka se stále více prosazují v západní Evropě. V posledním kvartálu loňského roku zaznamenaly objednávky z Rakouska dvojnásobné zvýšení a z Německa dokonce stouply meziročně o 130 procent, jak uvádějí data platební brány Comgate a poskytovatele e-shopového řešení Upgates. Růstový potenciál se naopak vyčerpává v Maďarsku, kam zdražil dovoz. Čeští podnikatelé vyvážejí i mimo kontinent, a to do zemí jako je Austrálie, Pákistán, Bangladéš nebo USA.
České e-shopy postupně mění strategii expanze. Zatímco dříve se soustředily na střední a východní Evropu, nyní se prosazují i na západních trzích. Ty jsou větší a nabízejí vyšší kupní sílu zákazníků, což obchodníkům skýtá rozmanitější příležitosti. Nejvíce je zájem o zboží z kategorií módy, elektroniky a kosmetiky.
ČTĚTE TAKÉ: Klasická balení tabulkových čokolád Milka budou menší. Změna se týká i Česka
Obzvláště v poslední době jsou stále častější vývozy do Německa a Rakouska. „Vidíme sílící chuť po expanzi do německy mluvících zemí, což je logické. Jde o velký trh, a tedy velkou příležitost. Zatímco v minulých letech české a slovenské e-shopy mířily hlavně na východ, i z nárůstu objemů transakcí je znát, že teď se obracejí spíše na západ,” uvádí Jakub Ouhrabka, generální ředitel platební brány Comgate.
Dokládají to i data této společnosti, podle nichž ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku zaznamenaly nákupy z Německa meziroční zvýšení o 130 procent, z Rakouska pak stouply o 100 procent. „Desítky tisíc objednávek zaznamenává také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili,“ doplňuje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Trojici nejrychleji rostoucích trhů z pohledu exportu lokálních e-shopů uzavírá slovenská e-commerce scéna, na níž se meziročně zvedl počet objednávek o 34 procent. Zde je největší zájem o produkty z kategorií móda či elektronika.
Potenciál Maďarska stagnuje
Maďarsko, které dlouhodobě patřilo mezi oblíbené destinace českých e-shopů, nyní stagnuje. „Zdejší e-commerce nabrala dlouhodobé zpoždění ve svém vývoji, takže skrýval značný potenciál. Velcí čeští hráči i menší obchodníci toho využili a při expanzi do Maďarska jim výrazně nahrála Zásilkovna. Díky svému působení totiž umožnila posílat balíčky rychle, pohodlně, do vlastních výdejních míst a navíc poměrně levně,“ vysvětluje Michal Benatzky. Spotřebitelé nejvíce nakupují elektroniku a výrobky pro dům a zahradu.
Maďarský trh navzdory příznivým podmínkám dosáhl svého růstového limitu. „Počet odeslaných objednávek i transakce se stabilizovaly a spíše stagnují, což přisuzujeme ekonomické situaci v zemi. Na vině je zejména oslabující forint, který zdražuje dovoz, a tudíž také zahraniční zboží,“ upřesňuje Jakub Ouhrabka.
Jihovýchodní Evropa roste pozvolna
Obchodní příležitosti se stále nabízí v Rumunsku, i když je jeho růst spíše pozvolný. Počet objednávek zde meziročně vzrostl o čtvrtinu, přičemž spotřebitelé zde nejčastěji vybírají módu, kosmetiku a doplňky stravy. Zajímavostí je, že sousední Bulharsko je oproti Rumunsku už mnohem méně lukrativní.
„Tento vývoj přikládáme výrazně menší spotřebitelské základně, složitější logistice či méně rozvinuté oblasti e-commerce. Svou roli zřejmě hraje i menší atraktivita Bulharska v porovnání s Rumunskem,“ přibližuje Michal Benatzky. Dodává také, že na jihu lákají trhy jako Chorvatsko, Slovinsko nebo také Řecko, kde je však transport složitější a nákladnější.
Tuzemské internetové obchody pronikají i do Skandinávie. Švédsko s mimořádně rozvinutou e-commerce představuje výzvu kvůli silné konkurenci a náročným zákazníkům. Také Pobaltí se řadí mezi dravé e-commerce země, kde se šikovní čeští prodejci objevují stále častěji. Jediným úskalím zde může být o něco komplikovanější logistika.
Zdejší e-shopy nacházejí zákazníky i na vzdálených trzích, jako jsou Austrálie, Pákistán, USA nebo Bangladéš. Mnohdy se specializují na unikátní zboží nebo úspěšně působí na globálních tržištích. „Zájemce si najdou například obchodníci s originálními keramickými výrobky či dětskými stavebnicemi. Oblíbené jsou také produkty pro úzce vymezenou hobby skupinu, jako jsou například modeláři nebo letečtí nadšenci,“ dodává závěrem Michal Benatzky.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Chorvati tvrdě bojkotují řetězce kvůli drahotě. Experti popsali, jestli by mohli uspět i Češi