Konečně je to tady – povýšení. Roky jste na něj dřeli a teď se radujete, že si vás nadřízení konečně všimli a vaši snahu ocenili. Gratulace i radost jsou obvykle na místě, jak ale zajistit, aby dobrý pocit vydržel vám i vašim bývalým kolegům, kterým nově šéfujete? Čtěte základní rady profesionálů, jak si i nadále udržet dobré vztahy na pracovišti, a na jaké změny se s postupem v kariérním žebříčku připravit.
Máte radost vy a v prvních chvílích možná i kolegové, kteří dobrou zprávu o vašem kariérním postupu oslavují s vámi. Jenže dny plynou, povinnosti i starosti se kupí a spolupracovníci, kteří měli vždy dost pochopení i respektu, se najednou stávají odtažití, stěžují si na vaše požadavky a atmosféra houstne. To je bohužel smutná realita řady lidí, kteří poskočí o stupínek výš než ostatní.
Změny jsou nevyhnutelné
Kdo si namlouvá, že vše zůstane při starém, toho čeká těžká zkušenost. Coby šéf máte ze dne na den jiné povinnosti, více odpovědnosti. Už neručíte jen za svoji práci, ale i za výsledky těch, kteří pracují pod vámi. A to obnáší i rozhodování, které ne každý pochopí. „Chování kolegů se změní většinou víc, než očekáváte. Ti, které jste považovali za dobré kamarády, si mohou začít držet větší odstup, jiní mohou být podlézaví,“ píše Práce.cz, zároveň ale dodává: „Je potřeba přijmout odpovědnost, kterou vám povýšení přineslo. Lidé za vámi budou chodit pro radu, budou potřebovat řešení problémů, budou čekat, že se za ně postavíte, když se stane malér. Od toho tu nyní jste.“
Je tedy jen na vás dokázat, že si pozici nadřízeného zasloužíte nejen díky zkušenostem a schopnosti odvádět dobrou práci, ale také díky dovednostem jednat s lidmi.
Komunikace je zásadní
První věc, kterou byste po oznámení povýšení měli udělat, je oslovit tým lidí, jenž odteď povedete. Říct jim, že z nové podoby spolupráce máte radost a nastínit směr, kterým se hodláte dále ubírat. Jasně určete cíle, kterých chcete dosáhnout, a pokud je to možné, s každým zvlášť si určete, co od něj požadujete. „Hned ze začátku vám to pomůže položit pevné základy, na kterých můžete vybudovat zdravé pracovní prostředí. Čím více toho zůstane ze začátku nevyřčeno, tím větší je pravděpodobnost, že se v budoucnu tyto základy zbortí,“ upozorňuje web Welcome to the jungle.
I když je to těžké, najděte si čas na všechny podřízené. „Od šéfa se očekává, že bude přistupovat ke všem stejně a spravedlivě. Buďte přátelští ke všem členům vašeho týmu. V opačném případě by se někdo z nich mohl začít cítit upozaděný a v důsledku toho ukřivděný,“ radí stránky Top vision. Ty také doporučují nebát se průzkumu, jak vás podřízení vnímají. „Požádejte neutrální osobu, která není součástí vašeho týmu, aby se vašich podřízených otevřeně zeptala, jak si vedete jako nadřízený. Může to být někdo z HR oddělení. Pokud budete dostávat pravidelný feedback a budete na sobě pracovat v souladu s ním, velmi rychle dosáhnete dokonalosti.“
Vše osobní zakázáno
Neznamená to, že se z vás přes noc má stát nelida. Ale schopnost nebrat si věci osobně a rozhodovat bez emocí, je nutnost. Tým od vás očekává empatii a lidskost, ale současně věcnost a rozhodnost, pokud jsou třeba.
Emoční výlevy nadřízeným k většímu respektu nepomohou. Stejně tak jsou zapovězeny nátlak, vynucování nebo nevhodné vtipy. A to i v případě, že před povýšením vás pro smysl pro humor, byť třeba i lehce nekorektní, měli kolegové rádi.
Vyloučené je i stěžování si. Ano, práce leadera je obvykle těžká a nevděčná. Nicméně o tom podřízeným nevykládejte. Kýženého pochopení se pravděpodobně nedočkáte. A i kdyby ano, dotyčný za vás vaši práci neudělá.
Zůstaňte členem týmu
Porady s vedením firmy, e-mailová schránka věčně plná požadavků co zlepšit nebo změnit, zvyšující se nároky na chod vašeho oddělení, to všechno časem vede ke změně i vašeho postoje. Možná máte pocit, že tu nemůžete být pro všechny. Jistě, pokud si někteří kolegové do vaší kanceláře chodí vylévat srdíčko, je na místě je vhodně usměrnit. Nicméně pokud za vámi podřízení chodí s požadavky či náměty ke svěřené práci, vždycky byste je měli alespoň v krátkosti vyslechnout a pomoci jim najít vhodné řešení situace. Pokud už je toho na vás příliš, odkažte je na svého zástupce nebo určete termín, kdy se potkáte a záležitost proberete.
A dalším důležitým bodem je neztratit povědomí o tom, jak to na vašem oddělení chodí. Měli byste mezi podřízenými trávit dost času, abyste si mohli sami udělat obrázek o tom, co práci ve vašem týmu prospívá a kde jsou naopak rezervy. Vědět, kdo se jak chová a kdo pracuje více a kdo naopak méně. To vám ve výsledku může pomoci udělat i nepopulární rozhodnutí a přitom nesklidit kritiku.