Jágr měl štěstí na auto i typ tramvaje. Co hokejistu ochránilo od vážnějšího zranění?

Jaromír Jágr měl autonehodu

Jágr měl dopravní nehodu

Minimální zdravotní následky nehody slavného hokejisty mimoděk poukázaly na stále rostoucí úroveň bezpečnosti osobních aut. Mnohem ohleduplnější k okolnímu provozu jsou v případě střetu ale i moderní tramvaje. Dříve by Jaromír Jágr z podobné nehody se zdravou kůží téměř s jistotou nevyvázl.

Psal se 30. listopad 1998, když se v Liberci jen pár set metrů do svého domova střetl s jedoucí tramvají v podobné situaci jako Jágr vynikající český závodník a mistr Evropy cestovních vozů Zdeněk Vojtěch. Člověk, který přežil tisíce nebezpečných situací za volantem, při této nehodě v běžném provozu vinou těžkých zranění, která utrpěl, tragicky zahynul. Řídil tehdy Peugeot 406 čili renomovaný sedan vyšší cenové kategorie. Jágr samozřejmě také mohl dopadnout mnohem hůře, hned několik okolností ale následky jeho nehody výrazně eliminovalo.

Ocelové kopí a papírové dveře už jsou pryč

Jistě si vzpomínáte na proslulou Škodu Favorit, kterou si Jaromír Jágr pořídil na začátku 90. let. Snímek odchovance kladenského hokeje s proslulou „dekou“ v tehdejším zázraku českého strojírenství obletěl nejen česká média. Zajímavé je, že Jágr se škodovkou z roku 1989 jezdil po Československu ještě v létě 1991, tedy v době, kdy už za sezónu v NHL inkasoval 4,5 milionu korun.

Představte si, že by dnešní nehodu Jágr absolvoval právě s tímto vozem, tedy autem bez jakýchkoliv prvků aktivní bezpečnosti, ale třeba i bez bočních výztuh a podobně. A co je skoro ještě horší, najisto by se jeho vůz střetl se spřáhlem tradiční tramvaje T3, tedy mohutnou ocelovou konstrukcí v přídi tramvaje sloužící ke spojování vozů. Moderní nízkopodlažní tramvaj Škoda 15T, se kterou se Jágrova elektrická Kia střetla, žádné takové zařízení stabilně instalované nemá (v případě nutnosti odtahu se spřáhlo instaluje ad hoc).

Nicméně velké množství vozů T3 je v Praze stále v provozu, takže to, že se na dohled motolské tramvajové vozovny Jágr střetl s moderní a méně nebezpečnou tramvají, je spíše dílem náhody.

Přesedlal na Korejce

Jágr už několik let spolupracuje s automobilkou Kia a jezdí tak jejími vozy. Řídil například SUV Kia Sorento nebo sportovní sedan Kia Stinger. Před nedávnem přesedlal právě na elektromobil. „Auto jsme mu poskytli v rámci spolupráce i proto, že má elektromobily rád. Předpokládám, že dostane k dispozici nový vůz Kia EV6,“ řekla CNN Prima NEWS mluvčí korejské automobilky Kateřina Jouglíčková.

Model EV6 je jako většina moderních vozidel vybaven masivními bočními výztuhami jakož i konstrukci schopnou rozkládat deformaci způsobenou nárazem do ostatních částí karoserie. Samozřejmostí jsou i boční záclonové airbagy a plejáda bezpečnostních asistentů včetně systému autonomního brzdění. Asistentovi sledujícímu provoz v mrtvém úhlu zpětného zrcátka však zřejmě Jágr v kritický okamžik nevěnoval pozornost... Důležitým momentem pro bezpečnost je také fakt, že v crossoverech typu Kie EV6 se sedí o poznání výše než dřív.

Kia EV6 se stala před časem Evropským autem roku. Na českém trhu se prodává také její technologický sourozenec Hyundai Ioniq 5. Oba vozy jsme proti sobě postavili v našem porovnávači. Výsledek najdete zde.

Tagy: