Reklamace po Vánocích
V Česku opět platí opatření pátého stupně protiepidemického systému. Supermarkety tedy nesmí prodávat doplňkové zboží a řada obchodů musí zůstat zavřená úplně. Zvlášť v době po Vánocích proto lidé mají problém s vracením nevhodných dárků nebo s reklamacemi. Jak postupovat?
Řada kamenných obchodů nabízí výměnu zboží bez udání důvodu i přesto, že to není jejich povinnost. Co ale dělat v případě, že třeba oblečení nesedí a obchod je kvůli opatřením zavřený? „Na každé provozovně máme za výlohou informační dopis pro naše zákazníky, kde máme uvedeno, jak se s námi můžou spojit, abychom si domluvili nějaký způsob výměny, případně vrácení peněz,“ sdělila majitelka butiku Jitka Tollingerová.
Běžně nabízí na vrácení oblečení 14 dní, okolo Vánoc pak 30 dní. Teď je termín ochotná posunout podle toho, jak dlouho budou obchody zavřené.
„Je to naše doporučení, vlastní vůle obchodů, aby se chovaly co nejvstřícněji k zákazníkům, protože zákazníci nemůžou za to, co se děje,“ sdělil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Podnikatelům se ale samozřejmě více hodí výměna za jiné zboží nebo poukaz.
Zákazník má možnost se bránit
V případě, že obchod při kupování dárku možnost vrácení slíbil, ale nyní je zavřený, zákazník má stále možnost se bránit. „Měl by o tu možnost požádat. Pokud by obchod odmítl, je to důvod pro stížnost na Českou obchodní inspekci,“ dodal Prouza.
I když kamenné obchody povinnost výměny nebo vrácení zboží nemají, u e-shopů je to naopak. U nich má zákazník vždy možnost odstoupit od smlouvy do 14 dní. O svátcích pak řada obchodů lhůtu prodlužuje.