Automobilky se předhánějí v nepřeberném množství funkcí, které umí jejich moderní auta. Ne každému je to ale po chuti. Naštěstí i osobní vůz může působit v době moderních smartphonů jako tlačítkový telefon pro důchodce. Místy dokonce jako fax nebo dálnopis.
Globální automobilky, jako je na prvním místě Toyota, vyrábějí nesmírné množství modelů pro určité trhy, o kterých v Evropě ani nevíme. Jedním ze zajímavých kousků je cenově dostupný mix kombi, vanu a dodávky s názvem Probox. Jedná se o kousek určený pro domácí japonský trh a jeho tahákem je veliké množství hodnoty za minimální cenu. Levné, prostorné auto s velkým kufrem a jednoduchým benzínovým motorem bez turba... To by zavonělo i vysoce praktickým českým zákazníkům.
Toyota Probox nevypadá, že je starší než někdejší Dacia Logan MCV. Ale starší skutečně je. Zdroj: Toyota
Toyota Probox nevypadá, že je starší než někdejší Dacia Logan MCV. Ale starší skutečně je. Zdroj: Toyota
Milovaná krabice
Toyota uvedla Probox na japonský trh v roce 2002 a aktualizovanou verzi představila v roce 2014. Spartánské kombi/SUV stojí na platformě B XP130, kterou využívala například starší verze Yarisu. Už v době svého vzniku přitom působil Probox poněkud zastarale, o to více jeho rustikální původ udeří do očí o dvacet let později. Ale spoustě lidí to to vůbec nevadí, jelikož jde o praktické, prostorné auto s fantasticky nízkou cenovkou.
Jeho cena v přepočtu startuje jen asi na 290 000 korunách, pro Japonce legrační částka. Pravda, výbava neobsahuje ani rádio. Na trzích EU by tak jednoduché auto už dnes firmy ani nemohly prodávat (vzhledem k povinné základní výbavě, asistenčním systémům atd.), ale spousta zákazníků by právě takovou možnost ocenila...
Probox má karoserii o délce 4245 mm, šířce 1695 mm, výšce 1525 až 1530 mm a rozvoru os kol 2550 mm.
Architektura přístrojové desky neurazí. V základu sice chybí i rádio, telefon s navigací ale můžete připojit vždy. Zdroj: Toyota
Architektura přístrojové desky neurazí. V základu sice chybí i rádio, telefon s navigací ale můžete připojit vždy. Zdroj: Toyota
Kabina je snad ještě jednodušší než vnější kabát. Přesouvá nás zpátky v čase, do 90. let minulého století, a obsahuje jen to nejdůležitější. V základu dokonce není ani rádio, ale v Japonsku nejde o nic výjimečného. Cenově zaměřená auta jako toto nabízejí značky bez rádia ve standardní výbavě pro oblibu Japonců domontovat si vlastní audiosystém od aftermarketového výrobce. Multimediální zábavný systém zde nenajdete, ale nechybí praktický držák na telefon vedle volantu. Přístrojový panel je velmi jednoduchý, obsahuje sdružený „budík“ s rychloměrem a informačním displejem.
Nesmrtelný pohon
V současnosti je Probox k dispozici s 1,3litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 70 kW (95 koní), větším a silnějším 1,5litrovým čtyřválcem o výkonu 80 kW (109 koní) a 1,5litrovým hybridním pohonem. Všechny motory jsou standardně spárovány s CVT převodovkou a na výběr je pohon předních nebo dokonce i všech kol.
Vzhledem k jednoduchosti, nízkým výrobním nákladům a omezené výbavě je Probox králem v poměru cena/výkon. Ceny začínají od necelých 1,491 milionu jenů (necelých 300 000 Kč) a za vrcholnou verzi s pohonem všech kol v Japonsku zaplatí do 400 000 Kč.