Investice do automobilových veteránů jsou stále populárnější formou, jak uložit peníze jinde než na bankovním účtu stíhaném inflací. Víkendová aukce v Lysé nad Labem potvrdila, že lokální patriotismus žene k výšinám ceny vozidel, které donedávna bez užitku zahálely na ulicích nebo ve stodolách. Kromě aut ze socialistické éry razantně stoupá i cena domácích motocyklů Jawa a ČZ ze stejné éry.
Fenomén enormních cen socialistických veteránů se přesouvá na stále mladší ročníky motorových vozidel z období minulého režimu. Trend potvrdila také nedělní aukce, která se v Lysé nad Labem koná tradičně každý rok na jaře. Zatímco dosud se zraky kupujících upínaly ke škodovkám ze 60. a 70. let, nově se mezi ceněnými auty z dob komunismu objevila i zcela obyčejná Škoda Favorit 136 L ze samého sklonku existence ČSSR.
Lidovky za ceny zlatých pokladů
O autech vyrobených za socialismu platilo, že šlo o co nejméně komplikovaná vozidla vyrobená takřka výhradně z tuzemských dílů. To s sebou kromě čím dál většího zastarávání ve srovnání se západní konkurencí přinášelo také velmi kolísavou kvalitu a viděno dnešníma očima i spíše legrační jízdní výkony. Přesto se dnes o škodovky nebo jawy z komunistické éry strhává na aukcích až zuřivý boj.
K TÉMATU: V garáži po dědovi může být zlaté vejce. Ceny starých škodovek s motorem vzadu rostou
Dokladem budiž konečných 180 tisíc korun za málo jetou vínovou Škodu Favorit z roku 1989. To je skoro o 100 tisíc víc, než stál v roce výroby tento Favorit nový. O vozidlo, které se v podobném stavu dá na internetu běžně sehnat za 60 až 100 tisíc korun, se mezi přítomnými dražiteli strhnul nebývalý zápas.
„Kromě faktu, že jde o auto ze socialistické éry, je zásadním kritériem pro cenu vozu jeho původní stav, malý kilometrový nájezd a třeba také zajímavý příběh, což byl i případ tohoto Favoritu, který byl původně určen na export do Belgie, ale nakonec se prodal v Tuzexu,“ popsal faktory šroubující hodnotu veteránů organizátor dražby Pavel Kočí.
Také motocykly Jawa vyráběné kdysi v milionových sériích se těší nebývalému zájmu. Zdroj: se svolením Retrogaráž.cz
Původnost rozhoduje
Hitem aukce měl být původně model Škoda Rapid ve vzácné individuální přestavbě na kabriolet určený pro západoevropské trhy. V rámci předaukční technické přejímky bylo však zjištěno, že avizovaný původní stav s dobovou patinou je pouze zdáním a auto bylo v minulosti, byť zdařile, rekonstruováno. O tomto faktu nevěděl ani sám jeho majitel. Zájem o vůz s původní vyvolávací cenou 550 tisíc korun proto záhy opadl a spolu s ruským vojenským GAZem 69 nakonec zůstal jediným nevydraženým autem celé aukce.
Úctyhodných 92 tisíc korun naopak zaplatil zájemce o netradiční Škodu Octavii RS první generace, která donedávna sloužila přes dvacet let jako naváděcí nebo záchranný vůz na mosteckém autodromu. Cena se může jevit jako nízká, klíčový je však fakt, že jde o předprodukční kus, tedy prakticky prototyp bez klasického VIN kódu. Takové auto samozřejmě nemá nárok na získání registračních značek a tím ani na provoz na veřejných komunikacích. Výtěžek z této aukce putoval podle organizátorů na dobročinné účely.
Motorky v kurzu
Méně překvapující už byly konečné ceny krásných veteránů z první republiky. Taxikářská Tatra 54/30 šla „do světa“ za 1,42 milionu a vzácný vůz Wikow 7/28 dokonce za 1,65 milionu korun. Zájem byl tradičně také o kabriolet Škoda Felicie ze 60. let, který se vydražil za 610 tisíc.
Mezi motocykly se hitem stala Jawa 500 OHC z 50. let za rovný milion korun. Vzácné čtyřtaktní stroje tohoto typu se přitom ještě před dvaceti lety prodávaly běžně za desetinu této sumy. Raketově ale rostou i ceny donedávna prakticky bezcenných dvoutaktních jaw ze 60. až 80. let. Příkladem budiž Jawa 350/590 Sport vydražená za 195 tisíc nebo exportní model Californian určený pro prodej v západoněmeckých obchodních domech Neckermann za 210 tisíc korun. I obyčejný „Pionýr“ putoval do garáže nového majitele za 34 tisíc korun.