Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV: Korejský Američan budí na silnici respekt

Když před necelými dvaceti lety Kia vstupovala na trh s modelem Sorento, jednalo se o větší SUV, které se moc nelišilo od ostatních. Aktuální generace, která je na trhu od loňska, je opravdovým korábem.

Kia se s novým Sorentem vydala aktuálně nezbytnou cestou elektrifikace. Kromě plug-in hybridu si může zájemce o tenhle bytelný dostavník pořídit také hybrid 1.6 T-GDi HEV, který jsme si v nejvyšší výbavě TOP zkusili my.

Nejnovější verze korejského vozu hodně připomíná americké džípy. Sorento je velké, hranaté, zamračené… Hned zaujmou přední i zadní světla a mohutný chladič. Automobilka označuje design svého největšího SUV za asertivní. Nejsme proti. Tenhle vůz nebude mít na silnici problém se prosadit. Na první dobrou budí respekt.

Sorento se změnilo

Příď vozu je vysoká a dominuje jí zmíněný chladič s chromovanými černými rámečky a dvojité projekční světlomety LED. Tyto svítilny jsou i vzadu, ale tam jsou svislé. V obou případech působí elegantně i sportovně, což je u tak velkého vozu žádoucí.

Devatenáctipalcová kola jsou spíše konzervativní než dynamická, ale k vozu ladí a dodávají mu na důležitosti. Nové Sorento se zkrátka hodně změnilo. Ale rozhodně ne k horšímu.

A něco takového se už vůbec nedá říct o interiéru. To, co nám špičkově vybavené vozidlo nabídlo, se dá směle nazývat luxusem na kolech. Palubní deska je kombinací moderní technologie a stále velmi platných a oblíbených tlačítek. To vše ladně střižené do moderny.

Zpracování je velmi dobré a použité materiály kvalitní. I když občas při přejezdech nerovností v autě zavrže kůže nebo zaskřípe plast – znovu – přesně jako v nějaké „americe“!

Digitální přístrojový štít před řidičem se upravuje podle jízdních režimů a infotainment funguje spolehlivě. Ačkoliv je třeba říci, že hlavně, když je vůz ještě ne úplně zahřátý, startuje navigace trochu pomaleji. V tomhle je konkurence svižnější. Nicméně sound systém BOSE nezklame, ten jede na výbornou.

Co se hodně podařilo, byl systém mrtvého úhlu. Ten změnil vždy jeden z budíků před řidičem (buď tachometr, nebo otáčkoměr, záleží na kterou stranu se aktivoval blinkr) na kameru, která ukazovala řidiči místa, kam jeho oko pomocí zrcátka nedohlédne. Praktické a hodně povedené!

Hodně kladné hodnocení zaslouží pohodlná sedadla prošívaná černou kůží Nappa. Krom toho, že spolehlivě slouží, navíc i velmi dobře vypadají. Kromě vyhřívání jsou navíc také ventilovaná, což majitel vozu vzhledem k meteorologickým rozmarům posledních měsíců často ocení obojí klidně ve stejný den.

Vyhřívané sedadlo si mimochodem užijí i cestující vzadu, tam už ventilování chybí, ale i tak je tam hodně slušné množství prostoru a každý, kdo tam jede, si může užívat i sympatických detailů. Například speciálního prostoru na kelímky či lahve ve dveřích, stahovací roletka také vždycky potěší a praktické jsou také USB porty zabudované do boků sedadel řidiče a spolujezdce. To jsou maličkosti, které působí prémiově.

Zavazadlový prostor má objem téměř 700 litrů, díky tomu, že máme hybrid a ne plug-in hybrid, sorento není prostorově ochuzeno. Sečteno a podtrženo, v autě se cítíte stabilně a bezpečně.

Dynamiku nahrazuje spotřeba

Sorento jsme přebírali v podzemních garážích a obrovitý bílý vůz hned prezentoval svůj agregát. Byl to zvláštní pocit, když do ticha nepromluvil ševelící šestiválec, který by byl ještě před pár lety u takového typu auta standardem, ale bzučivý zvuk hybridu, jenž jako kdyby přivolával budoucnost.

1.6 T-GDi HEV poskytuje výkon 130 kW a k tomu elektromotor o výkonu 44 kW. Systémový výkon tedy může činit až 230 koní, které pak celkem 4,8 metrů dlouhé a 1 881 kilogramů vážící vozidlo dostane na stovku za 9 vteřin a podle informací udávaných výrobcem se rozjede až na něco málo přes 190 kilometrů za hodinu.

Benzin a elektřina žijí v autě v takřka perfektní symbióze, což se odráží hlavně na spotřebě. Sorento nám dělalo společnost na cestě do Vídně a těžko jsme u něj hledali slabá místa. Jízda s korejským kolosem byla pohodlná, tichá a velmi klidná. Vnitřek je spolehlivě odhlučněn, rány od kol rozhodně neuslyšíte.

Motor byl celou dobu živý a pružný a celou trasu jsme zvládli za 7,5 litru. Když jsme ale následně před Benešovem dotankovali a vynulovali kolonku průměrné spotřeby, ta nám pak na cestě do Prahy ukázala cifru 5,9. Klobouk dolů. Co samozřejmě nemůžeme čekat, je extrémní dynamika, tu prostě čtyřválec s objemem 1,6 litru zaručit nemůže.

Výborně slouží také brzdy. Jsou tvrdé a auto mají perfektně pod kontrolou. Když řidič sešlápne pedál, Sorento zastaví. Tyhle jistoty je třeba mít.

Důležitá je samozřejmě i bezpečnost jízdy. K dispozici jsou už tradičně asistent pro jízdu v pruzích či adaptivní tempomat. Líbilo se i to, že když při couvání, které doplňuje hluboké pípání jako v ponorce, přijíždíte k překážce, nejprve začne vibrovat volant a Sorento následně dokáže i samo zastavit.

Tohle všechno pak automobilka Kia nabízí s cenou 1 424 980 Kč. Ta se může zdát vysoká, ale s tím, co všechno auto poskytuje, by si zájemce například u některé z německých automobilek klidně ještě milion připlatil.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Záruka na vůz je sedmiletá, na lak pětiletá (nebo v obou případech 150 tisíc najetých kilometrů) a na rez dokonce dvanáctiletá. Servisní interval je rok/15 tisíc kilometrů. Průměrná servisní sazba pak činí 787 Kč včetně DPH. Celkový náklad na předepsané servisní prohlídky do ujetí 150 tisíc kilometrů je pak včetně práce a materiálu 61 261 Kč.

2. PRODEJE

Prodeje typu Sorento v roce 2020 i přes pandemii o malý kousek vzrostly, prodalo se jich 128, tedy přesně o 11 více než o rok dříve. Podobně je na tom také konkurent Seat Tarraco (166), Hyundai Santa Fe (233) už je lehce odskočený. Na jejich porovnání se podívejte ZDE.

3. ZAJÍMAVOST

Hybridní pohon se u Sorenta čtvrté generace objevil úplně poprvé. Díky nové podvozkové platformě a umístění bateriového modulu pod podlahou v místě pod předním spolujezdcem nabízí dost prostoru v kabině i v zavazadlovém prostoru. Tím se mnoho konkurenčních modelů pochlubit nemůže.