Herec Kanyza o své penzi: Když jsem zjistil, kolik budu pobírat, spadla mi brada
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV: Korejský Američan budí na silnici respekt Zdroj: Bart Běhal
Když před necelými dvaceti lety Kia vstupovala na trh s modelem Sorento, jednalo se o větší SUV, které se moc nelišilo od ostatních. Aktuální generace, která je na trhu od loňska, je opravdovým korábem.
Kia se s novým Sorentem vydala aktuálně nezbytnou cestou elektrifikace. Kromě plug-in hybridu si může zájemce o tenhle bytelný dostavník pořídit také hybrid 1.6 T-GDi HEV, který jsme si v nejvyšší výbavě TOP zkusili my.
Nejnovější verze korejského vozu hodně připomíná americké džípy. Sorento je velké, hranaté, zamračené… Hned zaujmou přední i zadní světla a mohutný chladič. Automobilka označuje design svého největšího SUV za asertivní. Nejsme proti. Tenhle vůz nebude mít na silnici problém se prosadit. Na první dobrou budí respekt.
Příď vozu je vysoká a dominuje jí zmíněný chladič s chromovanými černými rámečky a dvojité projekční světlomety LED. Tyto svítilny jsou i vzadu, ale tam jsou svislé. V obou případech působí elegantně i sportovně, což je u tak velkého vozu žádoucí.
Devatenáctipalcová kola jsou spíše konzervativní než dynamická, ale k vozu ladí a dodávají mu na důležitosti. Nové Sorento se zkrátka hodně změnilo. Ale rozhodně ne k horšímu.
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
A něco takového se už vůbec nedá říct o interiéru. To, co nám špičkově vybavené vozidlo nabídlo, se dá směle nazývat luxusem na kolech. Palubní deska je kombinací moderní technologie a stále velmi platných a oblíbených tlačítek. To vše ladně střižené do moderny.
Zpracování je velmi dobré a použité materiály kvalitní. I když občas při přejezdech nerovností v autě zavrže kůže nebo zaskřípe plast – znovu – přesně jako v nějaké „americe“!
Digitální přístrojový štít před řidičem se upravuje podle jízdních režimů a infotainment funguje spolehlivě. Ačkoliv je třeba říci, že hlavně, když je vůz ještě ne úplně zahřátý, startuje navigace trochu pomaleji. V tomhle je konkurence svižnější. Nicméně sound systém BOSE nezklame, ten jede na výbornou.
Co se hodně podařilo, byl systém mrtvého úhlu. Ten změnil vždy jeden z budíků před řidičem (buď tachometr, nebo otáčkoměr, záleží na kterou stranu se aktivoval blinkr) na kameru, která ukazovala řidiči místa, kam jeho oko pomocí zrcátka nedohlédne. Praktické a hodně povedené!
Hodně kladné hodnocení zaslouží pohodlná sedadla prošívaná černou kůží Nappa. Krom toho, že spolehlivě slouží, navíc i velmi dobře vypadají. Kromě vyhřívání jsou navíc také ventilovaná, což majitel vozu vzhledem k meteorologickým rozmarům posledních měsíců často ocení obojí klidně ve stejný den.
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Vyhřívané sedadlo si mimochodem užijí i cestující vzadu, tam už ventilování chybí, ale i tak je tam hodně slušné množství prostoru a každý, kdo tam jede, si může užívat i sympatických detailů. Například speciálního prostoru na kelímky či lahve ve dveřích, stahovací roletka také vždycky potěší a praktické jsou také USB porty zabudované do boků sedadel řidiče a spolujezdce. To jsou maličkosti, které působí prémiově.
Zavazadlový prostor má objem téměř 700 litrů, díky tomu, že máme hybrid a ne plug-in hybrid, sorento není prostorově ochuzeno. Sečteno a podtrženo, v autě se cítíte stabilně a bezpečně.
Sorento jsme přebírali v podzemních garážích a obrovitý bílý vůz hned prezentoval svůj agregát. Byl to zvláštní pocit, když do ticha nepromluvil ševelící šestiválec, který by byl ještě před pár lety u takového typu auta standardem, ale bzučivý zvuk hybridu, jenž jako kdyby přivolával budoucnost.
1.6 T-GDi HEV poskytuje výkon 130 kW a k tomu elektromotor o výkonu 44 kW. Systémový výkon tedy může činit až 230 koní, které pak celkem 4,8 metrů dlouhé a 1 881 kilogramů vážící vozidlo dostane na stovku za 9 vteřin a podle informací udávaných výrobcem se rozjede až na něco málo přes 190 kilometrů za hodinu.
Benzin a elektřina žijí v autě v takřka perfektní symbióze, což se odráží hlavně na spotřebě. Sorento nám dělalo společnost na cestě do Vídně a těžko jsme u něj hledali slabá místa. Jízda s korejským kolosem byla pohodlná, tichá a velmi klidná. Vnitřek je spolehlivě odhlučněn, rány od kol rozhodně neuslyšíte.
Motor byl celou dobu živý a pružný a celou trasu jsme zvládli za 7,5 litru. Když jsme ale následně před Benešovem dotankovali a vynulovali kolonku průměrné spotřeby, ta nám pak na cestě do Prahy ukázala cifru 5,9. Klobouk dolů. Co samozřejmě nemůžeme čekat, je extrémní dynamika, tu prostě čtyřválec s objemem 1,6 litru zaručit nemůže.
Výborně slouží také brzdy. Jsou tvrdé a auto mají perfektně pod kontrolou. Když řidič sešlápne pedál, Sorento zastaví. Tyhle jistoty je třeba mít.
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Důležitá je samozřejmě i bezpečnost jízdy. K dispozici jsou už tradičně asistent pro jízdu v pruzích či adaptivní tempomat. Líbilo se i to, že když při couvání, které doplňuje hluboké pípání jako v ponorce, přijíždíte k překážce, nejprve začne vibrovat volant a Sorento následně dokáže i samo zastavit.
Tohle všechno pak automobilka Kia nabízí s cenou 1 424 980 Kč. Ta se může zdát vysoká, ale s tím, co všechno auto poskytuje, by si zájemce například u některé z německých automobilek klidně ještě milion připlatil.
Záruka na vůz je sedmiletá, na lak pětiletá (nebo v obou případech 150 tisíc najetých kilometrů) a na rez dokonce dvanáctiletá. Servisní interval je rok/15 tisíc kilometrů. Průměrná servisní sazba pak činí 787 Kč včetně DPH. Celkový náklad na předepsané servisní prohlídky do ujetí 150 tisíc kilometrů je pak včetně práce a materiálu 61 261 Kč.
Prodeje typu Sorento v roce 2020 i přes pandemii o malý kousek vzrostly, prodalo se jich 128, tedy přesně o 11 více než o rok dříve. Podobně je na tom také konkurent Seat Tarraco (166), Hyundai Santa Fe (233) už je lehce odskočený. Na jejich porovnání se podívejte ZDE.
Hybridní pohon se u Sorenta čtvrté generace objevil úplně poprvé. Díky nové podvozkové platformě a umístění bateriového modulu pod podlahou v místě pod předním spolujezdcem nabízí dost prostoru v kabině i v zavazadlovém prostoru. Tím se mnoho konkurenčních modelů pochlubit nemůže.
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV Zdroj: Bart Běhal