Test: Chytrý tempomat a obří displej. BMW 1250 RT má lepší výbavu než leckteré auto

BMW 1250 RT nabízí komfort na dlouhé cestování i dravost dvouválce. Přes svou velikost to je mrštný motocykl, i proto si ho oblíbili u policie. Otestovali jsme jeho novou verzi, která se chlubí nejen vyhřívaným sedlem, elektrickým štítem nebo chlazenou schránkou, ale i chytrými světlomety a adaptivním tempomatem.

BMW 1250 RT působí od pohledu jako velký a těžký stroj. Jenže tak trochu klame tělem. Mohutná kapotáž má za cíl hlavně rozmazlit jezdce. Pod ní se skrývá motor, který najdeme ve velmi populárním enduru BMW R 1250 GS. Rozdíl mezi těmito motorkami je asi jako mezi luxusním SUV a manažerským sedanem. Novinka tak láká za řídítka hlavně ty, kteří chtějí vyrazit do dálek, ale zároveň nemají v plánu žádnou šotolinu.

I přes jeho mohutnost jde o stroj elegantní. Zejména pokud si majitel připlatí za testovanou variantu Option 719, která přidává bílý perleťový lak a modré linky. Fakt, že jde o motocykl promyšlený do posledního detailu, dokazují i kufry perfektně integrované do stylu stroje. Ne, BMW 1250 RT by opravdu hliníkové boxy neslušely! Velmi dobře se s nimi také manipuluje, odejmutí je otázkou vteřin. Navíc jsou připojené do centrálního zamykání, které se ovládá tlačítkem na klíčku. Stačí stisknout a zamknou se kufry i schránky v přístrojovém štítu.

Výbava jako v luxusním autě

Ostatně, BMW 1250 RT nás svou výbavou udivoval od první chvíle. Jde třeba o přístrojový štít, který se pro letošek proměnil z klasických budíků na jeden obří displej. Obrazovku používají i osobní vozy BMW, s rozměrem 10,25 palce jde o největší, jakou zřejmě můžete ve světě jednostopých vozidel mít. Umí zobrazit velké množství údajů včetně navigace, kterou si bere z mobilní aplikace. Odpadla tak nutnost mít držák na originální BMW navigaci jako u starého modelu. Na druhou stranu, pokud teď na RT přesedláte z jiného modelu, bude vám původní navigace na nic.

Mobilní telefon se připojí velmi snadno, stačí stáhnout aplikaci a spárovat ji se strojem. Bonusem je i záznam jízdy, kde najdete nejen do mapy zanesenou trasu, ale i ujetou vzdálenost, maximální rychlost nebo maximální úhel vašich náklonů na obě strany. Můžete tak potrénovat jízdu. Mobil lze navíc pohodlně schovat do speciální schránky s bezdrátovým nabíjením a chlazením, aby se nepřehříval. A pokud si připlatíte za reproduktory, můžete si po cestě pouštět třeba svůj playlist ze Spotify.

RT se zdá na první pohled až přetechnizovaný. Ovládání systémů je ale po několika hodinách jízdy intuitivní. Zvládnete ho přes otočný volič na levém řídítku, takže je dobře při ruce. Doporučujeme si ale se složitějšími funkcemi „hrát“, když motocykl stojí. Velmi snadno totiž mohou odvést pozornost od provozu. K oblíbeným funkcím pak vedou čtyři velká programovatelná tlačítka na levé straně před kolenem jezdce. Je to zvláštní, ale nakonec jednoduché řešení.

Vše se podřizuje komfortu posádky. Vyhřívání „heftů“ je samozřejmostí, stejně tak je vyhřívané i sedlo, a to ve dvou úrovních. Testovaný stroj byl navíc vybaven velmi komfortním sedlem s hnědou kůží a prošíváním, tak trochu připomíná luxusní americké stroje Indian. Promyšlený je také elektrický výsuvný čelní štít. Mezi maximální spodní a horní polohou je obrovský rozdíl. V horku si tak můžete nechat foukat vítr na sebe o něco více, za deště štít zvednete vysoko a nebudete tolik promočení. Maximální horní poloha ovšem vytváří až nepříjemné turbulence. Mimochodem, pokud motorku odstavíte, štít se sám efektně zasune do nejnižší polohy, aby byl na stroj co nejhezčí pohled.

Dvouválcová klasika

Po stisku červeného tlačítka naskočí známý dvouválcový boxer (motor s písty uloženými proti sobě). Má výkon rovných 100 kW (136 koní) a točivý moment 143 Nm. To by se při pohledu na velikost RT mohlo zdát málo. Jenže tohle není 350kilové monstrum, BMW 1250 RT má provozní hmotnost 226 kilogramů. K dispozici jsou jízdní režimy pro různé situace, tedy svižný Dynamic, umírněný Eco, vyvážený Road a pro krizovou situaci i obezřetný Rain. Mění se reakce na plyn nebo chování elektroniky.

Motor má příjemný zvuk a zbytečně nevibruje. Zatímco v nízkých otáčkách nepůsobí vzrušivě, od střední hodnot se v něm probudí charakter a touha po ostré jízdě. Až do maxima totiž začne předvádět masivní zátah. Poprvé vás to může dokonce šokovat. Jako by se v pohodlném cestovním stroji probudila nebezpečná šelma, která vás protáhne sérií klikatých zatáček a pak se zase poslušně uklidní, když je potřeba překonat nějaký dálniční úsek. A klidně si u toho řekne třeba o pět litrů benzinu na 100 kilometrů. BMW 1250 RT může díky tomuto motoru držet krok se sportovními stroji. I přes občasnou nevoli jejich majitelů.

RT nabízí prakticky za každých okolností pohodlné svezení. V některých případech jsme se až lekli, jak dokáže s posádkou pohupovat. Jakoby němečtí inženýři předpokládali, že je potřeba české rozbité silnice trochu uhladit. Motorka tak šikovně maskuje horší povrchy. Není se ale potřeba bát, že by se třeba při brzdění příliš „topila“ přídí. Brzdy jsou silné, ale jejich účinek je dobře rozložený. Poskytují tedy dostatek jistoty. Jedinou nepříjemností je manévrování na místě. Hodila by se jedna funkce z větší Hondy GoldWing, tedy zpátečka.

Polykač kilometrů

Hlavní devízou BMW 1250 RT je jeho schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti, aniž by jeho posádka trpěla bolestmi zad či hýždí. Posaz za řídítky je přívětivý a komfortní. Na dálnici je navíc letošní model vybaven novým adaptivním tempomatem. Funguje stejně jako v autě, tedy tak, že si jezdec nastaví vzdálenost za vozidlem před ním a rychlost. O správný odstup se postará elektronika. Je ale pravda, že na motocyklu si je potřeba na takové chování chvíli zvykat, než v něj budete mít důvěru. Třešničkou na pomyslném dortu je pak už jen chytrý LED světlomet, který za noci perfektně osvětluje silnici a jeho světelný kužel se nenaklání spolu s motorkou. I to je pro člověka zvyklého na méně vybavené motorky zvláštní pocit.

BMW 1250 RT je skvěle vybavená motorka nabízející pohodlné svezení i dostatek síly na občasné „divočení“ v zatáčkách. Prestiž značky a použitá technika se ale silně podepsaly na její ceně. V základu stojí 496 tisíc korun, testovaný kousek se svou luxusní příplatkovou výbavou vyšel na více než 700 tisíc. Určitě si ale najde řadu bohatých fanoušků, kterým se už nechce soukat na vysoké sedlo endura a zvolí raději pohodlného polykače asfaltových kilometrů.

Tagy: