Výrobcům chybí především čipy, bez kterých není možné jednotlivé palubní systémy uvést do funkčního stavu. Hotová auta se tak musí odstavovat do meziskladů, jejichž kapacita je však omezená. Kvůli nemožnosti auta dokončovat dochází stále častěji k dočasnému omezení nebo dokonce zastavení výroby. Nejnověji se tak stalo v případě ruského závodu Škody nebo Mazdy.
Každé průměrné moderní auto obvykle potřebuje ke svému dokonalému fungování několik stovek čipů v několika desítkách řídicích jednotek. U elektromobilů je toto množství ještě řádově vyšší. Takže zatímco nová generace Fabie používá na 40 řídících jednotek, do elektromobilu Enyaq se jich montuje dvakrát tolik. Právě polovodičové součástky ale automobilovému průmyslu v současnosti kriticky scházejí.
Došlo také na Škodu
Potíže s čipy stihly ve velkém právě největší českou automobilku, která nedokončené vozy prozatím odstavuje na letišti v Hradci Králové. To se ale velmi rychle plní. Podle webu Aktualne.cz má firma stanovený strop, kolik aut se na plochy vejde – je to 55 tisíc vozů – a pokud by této hranice dosáhla, musela by se výroba zastavit. Automobilka počítá s tím, že do začátku celozávodní dovolené, která začíná začátkem srpna, vyrobí celkem 50 tisíc nehotových aut.
Podle odborářského listu Škodovácký odborář musel podnik kvůli nedostatku polovodičů rušit další směny i v tomto týdnu. Problém s chybějícími čipy je podle odborářů stále vážný a přestože se firma spolu s Odbory KOVO snaží udržet výrobu na maximální možné úrovni zejména z hlediska budoucnosti pracovních míst a výdělků, nemá tato situace jednoduché řešení. „Cílem je uspokojit zákazníky a zajistit zejména výdělky pro naše zaměstnance a jejich rodiny,“ říká předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík.
V jednom ze svých závodů už ale musel mladoboleslavský výrobce skutečně uzavřít, respektive pozastavit výrobu. Stalo se tak v ruském Nižním Novgorodu, kde Škoda vyrábí SUV Karoq a Kodiaq a také Octavii pro ruský trh. Klíčový model Rapid, který je jejím ruským bestsellerem, zatím sjíždí z linek v Kaluze, ale i ten je prý na pokraji možností udržení linek v chodu.
Chybí zejména čip od společnosti Continental. Německá firma přitom nedokáže garantovat termín, kdy zajistí další dodávky. Linky tak stojí v Novgorodě už od 17. června, znovuspuštění může být otázkou dnů, ale jistota neexistuje, což je pro jinak velmi úspěšnou značku na ruském trhu velká rána.
Problémy mají všichni
Zhruba od počátku letošního roku se s nedostatkem čipů způsobeným výpadkem výroby během koronavirové krize potýkají takřka všechny automobilky. Nejnověji musela dočasně výrobu zastavit Mazda ve svém mateřské závodě v mateřském Hofu, výpadky v nedávné době postihly a postihují třeba také Subaru, Renault, Ford, Nissan nebo českou továrnu Toyoty v Kolíně.